Škoda Citigo-e iV 61 kW | |
---|---|
Základná cena / S dotáciou (eur) | Už sa nepredáva, 17 590 / 9 590 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km) | 12,9 / 15,1 - 20,3 |
Objem batožinového priestoru (l) | 250 - 923 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 422; 3 597; 1 645; 1 481 |
Aj najväčší pesimisti sa už zmierili s tým, že éra elektromobilov je jednoducho tu a len tak nezmizne. S miernym znepokojením sledujeme, ako rýchlo pribúdajú v ponuke nové elektromobily a zároveň, ako slabo u nás napreduje budovanie nabíjacej infraštruktúry.
K tomu si pridajme veľké elektrické SUV, ktoré majú ľudí presvedčiť, že bez spaľovacieho motora sa už môže celá rodina vydať na dovolenku a to bez obáv, že nedôjde k najbližšej nabíjačke.
Väčší dojazd síce znie fajn, no jeho odvrátenou stranou je hmotnosť a najmä cena batérií. Takýto koncept už ide proti srsti aj vizionárom, ktorí dve dekády dozadu videli budúcnosť v malých elektromobiloch. Počítali, že budú určené na jazdu v meste a nebudú vytvárať žiadne emisie, ani nebudú zaberať veľa miesta.
Takéto autá sú napriek dnešnej dobe elektrickej celkom vzácne. Zvláštny paradox sa začal ukazovať už pred šiestimi rokmi v Kalifornii, kde pre automobilky platí takzvaný uhlíkový kredit. Čím viac kreditov získa výrobca predajom elektromobilov a hybridov, tým viac áut s konvenčným spaľovacím motorom môže predávať.
Výsledkom je, že na malých elektromobiloch automobilky prerobili nemalé peniaze. Aj preto niekdajší šéf Fiatu Sergio Marchionne prosil ľudí, aby si nekupovali elektrický Fiat 500e, pretože na každom predanom aute taliansky výrobca prerobil 14-tisíc dolárov.
Podobný scenár sa začína odohrávať aj v Európe. Prísne emisné limity už pripomínajú situáciu z Kalifornie.
Príkladom je totiž elektromobil, ktorý sa nám tento rok dostal do rúk a vlastne aj pod kožu.
Dokonca by sme ho radi označili za najlepší v pomere ceny a hodnoty, hoci v podstate už len in memoriam. Je ním Škoda Citigo-e iV.
Zvažovali sme, či o tomto aute vôbec písať test, pretože už keď nám elektrické Citigo zavítalo do redakcie, bolo beznádejne vypredané, hoci sa ďalej vyrába priamo na Slovensku.