Veľkopriestorový Hyundai Matrix prešiel modernizáciou, ktorá mu výrazne prospela. Okrem drobných kozmetických detailov zaujme novým naftovým motorom 1,5 CRDi.
Pôvodnú podobu kompaktného minivanu Matrix (4025 mm dlhý, 1740 mm široký a 1635 mm vysoký) navrhol známy taliansky dizajnér Pininfarina. Pri plnom obsadení poskytne modernizovaný Matrix batožinový priestor objemu 350 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel objem vzrastie na 740 litrov.
K tradičným kladom modelu určite patrí veľký vnútorný priestor a posúvateľné zadné sedadlá.
Okrem ľahkých vylepšení exteriéru i interiéru, ktoré „Pininfarinov“ základ opät zaktualizovali, je pri Matrixe nový predovšetkým turbodieselový motor s variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla (VGT) a vyšším výkonom. Doterajšie benzínové motory 1,6i 16V DOHC s výkonom 103k a 1,8i 16V DOHC s výkonom 123 koní zostali bezo zmeny. Výbehový trojvalcový turbodiesel však nahradil úplne nový motor 1,5 CRDi spĺňajúci normu Euro 3. Zdvihový objem 1493 cm3 zostal rovnaký ale zvýšil sa výkon až na 75 kW (102 koní pri 4000 otáčkach za minútu).
Maximálny krútiaci moment 235 Nm začína už pri otáčkach 2000 min-1. Pozitívne zemny v motore má na svedomí priame vysokotlakové vstrekovanie paliva Common Rail a premenlivá geometria statoru turbodúchadla. V závislosti od zaťaženia motora dochádza k natočeniu tzv. rozvádzacích lopatiek. Tento systém označovaný zkratkou VGT (Variable Geometry Turbocharger) zaisťuje vyššiu účinnosť preplňovania, obzvlášť rýchlejší nárast plniaceho tlaku turbodúchadla už v nízkych otáčkach. Natáčaním rozvádzacích lopatiek statoru turbodúchadla možno výrazne zmierniť tzv. turboefekt nízkych otáčok, teda oneskorenú reakciu motora na zošliapnutie plynového pedálu. To spôsobuje nízka rýchlosť malého množstva výfukových plynov. Systém VGT dokáže lepšie odobrať energiu výfukových plynov aj pri ich malom množstve, a tým zvýšiť schopnosť akcelerácie turbíny plniacej motor kyslíkom. Výsledkom technického zlepšenia je zvýšenie krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok a zrýchlenie reakcie motora na pokyny plynového pedálu.
Matrix s novým turbodieslom spĺňajúcim emisnú normu Euro 3 dosahuje maximálnu rýchlosť 164 km/h a z miesta na 100 km/h zrýchli za 14,3 sekúnd, pričom kombinovaná spotreba sa drží na skvelej hodnote 5,4 litra nafty na 100 km jazdy. Matrix s novým motorom 1,5 CRDi a systémom VGT je na slovenskom trhu dostupný za 619 900 Sk.
Autor: rch