Hyundai i20 - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 10 490 / 14 490 |
Spotreba mesto - výrobca / test (l) | 5,1 - 5,6 / 6 |
Objem batožinového priestoru (l) | 352 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 580; 4 040; 1 775 (bez zrkadiel); 1 450 |
Hyundai nás v závere minulého roka príjemne prekvapil novým Tucsonom. Okrem odvážneho dizajnu na ňom cítiť generačný posun vo výbave aj jazdných vlastnostiach.
Boli sme preto zvedaví, či sa podobné pocity zopakujú aj pri tretej generácii mestského hatchbacku i20. Vyskúšali sme si ho vo výbave Family, ktorá na Slovensku patrí k najžiadanejším.
Na prvý pohľad sa zdá, že zmien je viac než dosť - úplne nový dizajn, vylepšený podvozkový základ, jazdné vlastnosti aj nová generácia trojvalcových motorov z rodiny Smartstream.
Keď sme novú i20 zaparkovali vedľa starej, pôsobí menej bacuľato a dokonca aj štíhlejšie, hoci na šírku mierne narástla.
Dravší vzhľad aj viac miesta
Dizajnéri sa pohrali s ostrými líniami a celá predná maska sa aj so svetlami posunula nižšie a pôsobí dravšie.
Priznávame, že na zadné partie novej i20 sme si zatiaľ veľmi nezvykli. Svetlá sú spojené, majú komplikovanejší tvar a na ľavej strane obopínajú viečko nádrže.
Objem batožinového priestoru podrástol z 326 litrov na 352 litrov. Kryt kufra sa dá v prípade potreby odvesiť a šikovne umiestniť za sedadlá. Viac miesta pribudlo aj na zadných sedadlách. Hlavne v oblasti kolien je ho v danej triede až nadštandardne veľa, viac ponúka už len Honda Jazz.

Menším sklamaním je prístrojová doska. Je zaujímavo tvarovaná, ale kombinácia tvrdých a hladkých plastov pôsobí v dnešnej dobe lacno a to aj v porovnaní s predošlou generáciou.
Spracovanie je našťastie dobré, všetko lícuje a nič nevŕzga. Ak túto informáciu považujete pri dnešnom novom aute za samozrejmosť, tak žiaľ nie vždy to tak je.
Napriek tvarovému experimentovaniu s prístrojovou doskou ostala zachovaná dobrá ergonómia, teda hlavne rozmiestnenie tlačidiel. Týkajú sa aj nového volantu, ktorý je teraz podobný Tucsonu alebo samostatného panelu klimatizácie.
V našom prípade bol Hyundai i20 v treťom stupni výbavy s názvom Family, ktorá je už na malé auto celkom bohatá, ale zároveň sa dnes už stáva štandardom. Spomeňme napríklad 10,25-palcovú obrazovku pred vodičom aj menšiu 8-palcovú pre pekný a prehľadný infotainment s podporou Apple Car Play a Android Auto.

Ďalej je vo výbave automatická klimatizácia, parkovacie senzory s kamerou s dobrým rozlíšením, tempomat, čítanie dopravných značiek, dažďový aj svetelný senzor, núdzové brzdenie aj krátke zásahy do riadenia pri vybočení z pruhu.
Užitočné varovania
Takou praktickou zaujímavosťou, ktorú Hyundai už dáva aj do i20, je upozornenie, že auto pred vami sa už pohlo. Ocenia ho najmä spáči na križovatkách. Ďalšia kontrolka upozorní na skontrolovanie zadných sedadiel pri vystupovaní z auta, aby rodičia nezabudli dieťa v aute.
Vyhrievaný volant aj predné sedadlá spolu s metalickým lakom karosérie boli jediné príplatky testovaného auta. Výbava Family neobsahuje ani navigáciu či bezkľúčové odomykanie a štartovanie.
Čo nám trochu chýbalo, boli silnejšie svetlá. Aj v druhej najvyššej výbave si i20 svieti na cestu halogénovými žiarovkami a LED je iba denné svietenie v nárazníku. Full-LED svetlá s hmlovkami stoja 900 eur. Dnes tak už lepšie svieti napríklad Citroen C3.

Na výbave Hyundaiov sa nám ešte nepáči, že pokiaľ chcete sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat a aktívne udržiavanie auta v jazdnom pruhu, musíte siahnuť po najvyššej výbave Style a priplatiť si ešte 1200 eur.
S trojvalcom a bez inteligentnej prevodovky
Novú i20 môžete mať s 1,2-litrovým atmosférickým štvorvalcom, alebo ako v našom prípade - s 1,0-litrovým preplňovaným trojvalcom T-GDi, ktorý má výkon 74 kW (100 koní) alebo v najvyššej výbave 88 kW (120 koní).
Novinkou je, že tieto trojvalce môžu mať 48-voltovú mild-hybridnú sústavu a inteligentnú manuálnu prevodovku. Túto verziu sme zatiaľ nemali príležitosť vyskúšať, a tak sme sa zaobišli aj bez mild-hybridu a len s klasickou 6-stupňovovou prevodovkou.
Aj keď ide o novú generáciu preplňovaného trojvalcu s variabilným časovaním ventilov, vodič zmenu pocíti prakticky len na nižšej spotrebe. Je to však dobrá správa. Na okreskách sme jazdili za 4,8 litra, v meste si motor pýtal 7,1 litra.
Po šoférskej stránke sa toho s novou generáciou veľa nezmenilo. Cítiť nižšiu hmotnosť aj tuhšie naladenie podvozka. Oproti dožívajúcej tretej generácii Škody Fabia je i20 rozhodne suverénnejšia pri rýchlejšom prejazde zákrut. Niet divu, okrem N Line verzie príde aj ostré N s výkonom 150 kW (204 koní).

Pri civilnej verzii sa nedá zatiaľ povedať, že by vodič šoférovanie vyslovene užil, dojmy sú v porovnaní s Fordom Fiesta alebo Suzuki Swift skôr neutrálne.
Najmenej záživné sú hlavne rozbehy, keďže až do 2000 otáčok je motor napriek turbu dosť lenivý. Trochu pomôže zapnutie športového režimu, ale zrejme kvôli emisiám má aj tu oneskorený ťah.
Akonáhle sa i20 trochu rozgúľa, už je živšia a aj zásluhou presnej 6-stupňovej prevodovky sa s ňou príjemne jazdí a to najmä za mestom, na okreskách.
Tlmiče pri 16-palcových kolesách pekne zvládajú žehliť nerovnosti, pokiaľ nie sú priečne, vtedy sa občas ozve rana od nápravy.
Pochvalu si zaslúži aj utlmenie trojvalcového motora, o ktorom v kabíne prakticky ani neviete. Horšie je to pri diaľničnej rýchlosti, keď sa už dovnútra prenáša väčší aerodynamický hluk.
Smelá cena
Nová i20 je celkom podarené auto, ale konkurencia je v segmente malých áut veľmi silná, nehovoriac o tom, že nová Fabia už klope na dvere. Od malého Hyundaiu sme popravde čakali trochu viac.
Najsilnejšími argumentami je vnútorný priestor a slušná výbava, ale obom podkopáva nohy sebavedomá cena.
V našom prípade to bolo bez započítania zľavy 16 980 eur. Pridajte 1200 eur a dostanete o triedu väčší Hyundai i30 v porovnateľnej výbave Family, už vrátane metalízy a hlavne 1,5-litrového atmosférického štvorvalca s vyšším výkonom, hoci pomalším zrýchlením.
Naša voľba: Hyundai i20 1,2i Comfort
Nový Hyundai i20 si dnes môžete vyšperkovať na verziu za vyše 22-tisíc eur, ale nám k povahe tohto auta sedí skôr začiatok cenníka od 11 990 eur. V prípade, že si za 1/3 ceny kúpite k autu zimné pneumatiky, dostanete na auto zľavu 1500 eur. Našou voľbou by bol druhý stupeň výbavy Comfort s atmosférickým 84-koňovým štvorvalcom 1,2i a manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Vtedy je cena 11 690 eur.
Vo výbave je manuálna klimatizácia, tempomat, núdzové brzdenie, asistent rozjazdu do kopca, krátkodobé udržiavanie v jazdnom pruhu, automatické prepínanie svetiel, elektrické sťahovanie okien vpredu aj vzadu, cúvacie senzory či kožený volant.
V takomto prípade by sme zvážili len príplatok za balík Comfort, ktorý obsahuje 8-palcovú obrazovku infotainmentu s podporou Apple Car Play/Android Auto, bezdrôtové zrkadlenie smartfónu a cúvaciu kameru. Za balík sa pripláca 900 eur.
Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Hyundai i20 |
Verzia | Family 1,0 T-GDi 100 6MT |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 10 490 / 14 990 / 15 480 |
Motor | benzínový trojvalec s turbom, 998 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 73,5 (100) / 4 500 - 6 000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 172 / 1 500 - 4 000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | manuálna / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 10,4 |
Spotreba mesto - výrobca / test (l/100km) | 5,1 - 5,6 / 6 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Rozmer pneumatík | 195/55 R16 |
Maximálna pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 065 - 1 175 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 352 / 1 165 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 580; 4 040; 1 775 (bez zrkadiel); 1 450 |