SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Peugeot 3008 nám ukázal, ako sa žije s trojvalcom v SUV (test)

Nedávny facelift dodal autu väčší punc luxusu.

Peugeot 3008 (Zdroj: Marek Čepa)
Peugeot 3008 - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)23 290 / 29 290
Spotreba mesto - výrobca / test (l)6,5 - 7,8 / 7
Objem batožinového priestoru (l)520
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2 675; 4 447; 1 841; 1 624

Po decentne modernizovanom Volkswagene Tiguan, ktorý je v Európe najpredávanejší v tomto segmente (Nissan s Qashqaiom akosi zaspal), sme si vyskúšali aj omladený Peugeot 3008. A aby to bolo zaujímavejšie - so základným trojvalcovým motorom v ponuke.

Druhá generácia 3008 sa predstavila už na jeseň 2016, ale minulý rok v Peugeote uznali, že je čas prísť s faceliftom. Týka sa aj väčšej 7-miestnej verzie 5008. Nie, že by omladzovaciu kúru toto futuristicky pôsobiace francúzske SUV nejak zásadne potrebovalo, ale značke bude teraz lepšie pasovať do portfólia.

Najväčšej dizajnovej zmeny sa dočkala predná maska. Mriežka chladiča sa rozšírila, do svetiel už zo spodnej časti nezasahuje výčnelok nárazníka, ale naopak, svetlá doňho zapustili tesáky v podobe tenkých LED pásov po vzore 508 aj malej 208.

Zaujímavý je naznačený prechod lamiel mriežky chladiča do nárazníka. Prvé čo nám napadlo bolo, že toto efektné riešenie bude náročnejšie na umývanie.

Početné drážky sme však ľahko umyli, horšie to bude so štruktúrovanou mriežkou v lete, keď na nej končí množstvo hmyzu. Je to síce detail, ale máme pocit, že dizajnéri v posledných rokoch na niečo podobné nemyslia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zozadu sa 3008 takmer nezmenila, nové sú len LED svetlá, ktoré sa po odomknutí auta nadšene rozblikajú na privítanie. Keď sú zhasnuté, tak ich ani nevidieť a strácajú sa v čiernom páse. Francúzi to jednoducho vedia pekne uhrať na efekt.

Vizuálne novinky končia pri pozmenených diskoch a v tomto prípade tmavomodrej farbe Celebes, ktorá necháva vyniknúť chrómované časti karosérie.

Dobre vybavené SUV do 30-tisíc

V rámci možností sme sa cenovo chceli držať viac pri zemi. Cena auta začína pri 23 290 eur, v našom prípade sme si z ponúkaných verzií 3008 vybrali základný motor PureTech 130 s 8-stupňovým meničovým automatom a novú strednú výbavu Allure Pack. Vtedy sa s cenou zmestíte pod 30-tisíc eur.

Francúzi to radi hrajú na efekt a musíme uznať, že interiérom si nás 3008 najviac získala. S faceliftom sa viditeľne nemenil, ale aj po niekoľkých rokoch pôsobí veľmi moderne a pochvalu si zaslúži aj spracovanie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prístrojovú dosku i-Cockpit už s odstupom času nevnímame kontroverzne. Ideálnu polohu za malým volantom s vysoko umiestneným prístrojovým štítom sme si rýchlo našli, len presadnutie do iného auta s klasickým volantom spôsobovalo pocit, že zrazu šoférujete autobus.

Prešľapy v ergonómii ostali

Napriek až návykovému malému volantu nie je ergonómia ovládačov dokonalá, naďalej budeme kritizovať nastavovanie klimatizácie cez obrazovku vrátane vypínania štart-stop systému. Zmeny sa zrejme dočkáme s novou generáciou 308, ktorá by sa mala predstaviť ešte v tomto roku.

Pripomienku sme už mali iba k páčke tempomatu pod volantom, ktorú z pozície vodiča vôbec nie je vidieť. Zisťovanie, či je klasický alebo adaptívny tak prebiehalo iba hmatom. Pre výbavu Allure Pack nie je adaptívny, respektíve treba si zaň priplatiť.

Za čo si priplácať netreba, je bezkľúčové odomykanie aj štartovanie, cúvacie senzory s kamerou, núdzové brzdenie, sledovanie jazdných pruhov s aktívnymi zásahmi do riadenia, rovnako aj sledovanie mŕtveho uhla.

Vo výbave je aj 10-palcová obrazovka infotainmentu s podporou Android Auto/Apple Car Play, ale aj vstavaná navigácia s doživotnými aktualizáciami bez príplatku. V rámci uvádzacej akcie boli v cene aj vyhrievané sedadlá či zimné pneumatiky.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Diesel na ústupe

Jediná zmena v ponuke motorov nepoteší zástancov dieselov. Motory 2,0 BlueHDi v oboch výkonnostných verziách, teda 110 kW (150 koní) aj 133 kW (177 koní) v 3008 skončili (silnejší ostáva pre 5008) a stačiť tak musí novší motor 1,5 BlueHDi, ktorý má výkon 96 kW (130 koní).

Benzínové motory majú aspoň dvoch zástupcov. Základ tvorí 1,2-litrový trojvalec PureTech, ktorý má 96 kW (130 koní) a kto chce štvorvalec, siahne po 1,6 PureTech s výkonom 133 kW (180 koní). Má to háčik - musí si zvoliť najvyššie výbavy GT alebo GT Pack.

Všetky motory sú preplňované a fungujú si bez mild-hybridu, čo je zvláštna taktika. Trojvalec má totiž v dnešnej dobe už pomerne vysoké emisie oxidu uhličitého (C02), až 146 gramov na kilometer. Rovnako výkonný naftový motor ich má nižšie, ale pre zmenu sa pasuje s emisiami oxidov dusíka (NOx).

Je to hlavný dôvod, prečo sa Peugeot 3008 čoraz intenzívnejšie ponúka aj ako plug-in hybrid a dokonca v dvoch verziách. Slabšia má systémový výkon 165 kW (225 koní) a silnejšia má vďaka druhému elektromotoru pohon všetkých kolies a výkon 221 kW (300 koní).

Stačí aj trojvalec?

Zatiaľ predajcovia áut ľudí nenútia k záchrane planéty, teda aspoň na Slovensku nie. Komu ide o cenu a páči sa mu Peugeot 3008, je logické, že si zvolí trojvalec. Z užívateľského pohľadu náš zaujímalo, či je to dobré alebo zlé rozhodnutie.

Pokiaľ máte vysoké nároky na výbavu, počítajte, že trojvalec sa musí popasovať s hmotnosťou 1,5 tony a kvôli vysokej stavbe karosérie aj s horšou aerodynamikou.

Pri spotrebe sa preto zázraky nedejú, ale popravde sme čakali vyššiu, než sa reálne ukázala. Najviac, teda 7,8 litra, si motor vypýtal v meste, o dve desatiny menej na diaľnici a najlepšie mu vyhovovali okresky, kde sme jazdili za 5,7 litra.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Maximálny krútiaci moment 230 Nm je dostupný už od 1750 otáčok za minútu a pružnosť motora je dobrá. Pri diaľničnej 130-ke točí 2400 otáčok a teda stále funguje bez väčšieho trápenia. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 9,7 sekundy, rýchle diaľničné pripájanie autu nerobí problém, motoru začne dych dochádzať až v stúpaniach.

Trojvalec si dobre rozumie aj s automatickou prevodovkou a tá radí pekne hladko. Občas sa nám však stalo, že po spomalení ostal zaradený vyšší stupeň, hoci motor sa už dusil. Vtedy príde vhod si manuálne podradiť pádlami pod volantom. Automat voči takýmto zásahom neprotestuje a poslušne nechá nižší stupeň.

Pri chladnom počasí vás za studena nepoteší zvuk motora ani vyššie otáčky. Po zahriatí znie našťastie už lepšie a sotva o ňom viete.

Čo sme v mestskej premávke najviac ocenili, sú pohotové reakcie na plyn. Malý motor má dostatok krútiaceho momentu, je čiperný a 3008 s ním ochotne zrýchľuje.

Pri pomalom posúvaní sa v kolóne začnú trochu vadiť vibrácie v nízkych otáčkach, ktoré zintenzívňuje štart-stop systém. Bol to hlavný dôvod, prečo sme ho vypínali.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Žiadna tragédia

Základný motor v Peugeote 3008 je fajn na mestské a prímestské jazdenie a z času na čas zvládne aj rodinnú dovolenku. Kto však trávi veľa času za volantom a hlavne diaľničnými presunmi alebo na ceste zdoláva väčšie prevýšenia, mal by sa poobzerať po štvorvalci a ideálne naftovom, kým je taká možnosť.

Pri porovnaní s konkurentmi patrí Peugeot 3008 k tým lepším autám. Má veľmi dobre nastavený podvozok, hoci mimo plug-in hybridov vzadu nemá viacprvkovú nápravu. Nie je tvrdý, ale ani príliš uhúpaný a nerovnosti dobre tlmí.

Pohľad do cenníka 3008 trochu pripomína veľký zábavný park s množstvom atrakcií, kde nie je problém utrácať peniaze. Môžete mať masážne ergonomické sedadlá, prémiové ozvučenie alebo nočné videnie a samozrejme rôzne druhy aj farby čalúnenia.

Samozrejme, všetko niečo stojí a pri riešení takýchto príjemných problémov za čo si ešte priplatiť, by sme už zvolili štvorvalcový motor. Ku kompaktnému SUV predsalen viac pasuje v prípade naftového motora má aj citeľne nižšiu spotrebu.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelPeugeot 3008
VerziaAllure Pack 1,2 PureTech 130 8AT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)23 290 / 29 290 /
MotorPreplňovaný benzínový trojvalec
s priamym vstrekovaním, 1199 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)96 (130) / 5 500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min.)230 / 1 750
Typ prevodovky / počet stupňovAutomatická / 8
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)9,7
Kombinovaná potreba - výrobca / test (l/100km)6,5 - 7,8 / 7
Objem palivovej nádrže (l)53
Prevádzková hmotnosť (kg)1 478
Typ a rozmer pneumatík225/55 R18 H
Objem batožinového priestoru (l)520 / 1 482 (po sklopení sedadiel)
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 675; 4 447; 1 841 (bez zrkadiel); 1 624

Tento článok pre vás odomkla spoločnosť PEUGEOT SLOVENSKO.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt
Skryť Zatvoriť reklamu