BRATISLAVA. Vývoj pandémie v Európe naďalej silno ovplyvňuje štatistiky predaja nových áut. Január zaznamenal pokles o 26 percent oproti prvému mesiacu roka 2020.
Registrácie nových áut klesli na 840-tisíc a so štatistikou zverejnenou Jato Dynamics zamávali najmä veľké trhy ako Nemecko (-32%) či Španielsko (-52%).
Vplyv na vývoj predajov majú aj meniace sa zdaňovacie systémy v jednotlivých krajinách. Často súvisia so snahou regulovať predaj áut s vyššími emisiami.
10 najpredávanejších áut v Európe v januári 2021
- Toyota Yaris (18 094 reg.)
- Peugeot 208 (17 310 reg.)
- Dacia Sandero (15 922 reg.)
- VW Golf (15 227 reg.)
- Opel Corsa (14 951 reg.)
- Peugeot 2008 (14 916 reg.)
- Renault Clio (14 446 reg.)
- Fiat Panda (14 122 reg.)
- VW T-Roc (13 896 reg.)
- Škoda Octavia (13 756 reg.)
Paradoxne sa nepotvrdili prognózy z novembra minulého roka, že kategória áut SUV známych vyššou spotrebou aj emisiami už dosiahla vrchol rastu.
Január ukazuje, že tomu tak nie je. Podiel SUV dosiahol 44 percent zo všetkých nových áut, čo je najviac v histórii.
Zaujímavé zmeny sa odohrali v januárovej desiatke najpredávanejších modelov v Európe.
Volkswagen Golf sa napríklad z pozície bestselleru prepadol až na štvrté miesto s počtom 15 227 registrácií.
Na prvé miesto sa dostala Toyota Yaris (18 094 reg.), za ňou je Peugeot 208 (17 310 reg.) a na treťom mieste je už nová Dacia Sandero (15 922 reg.).
Ďalšie štyri malé autá B segmentu nájdeme za Golfom. Na piatom mieste je Opel Corsa (14 951 reg.), Peugeot 2008 (14 916 reg.), Renault Clio (14 446 reg.) a Fiat Panda (14 122 reg.).
Desiatku uzatvárajú Volkswagen T-Roc (13 892 reg.) a Škoda Octavia (13 756 reg.).