SME
Sobota, 10. apríl, 2021 | Meniny má IgorKrížovkyKrížovky

Najčistejšia doprava je tá, ktorú nevyrobíme

Emisie z dopravy každoročne stúpajú

Súčasťou snahy o znižovanie emisií je aj rozvoj ekologicky udržateľných foriem dopravy.Súčasťou snahy o znižovanie emisií je aj rozvoj ekologicky udržateľných foriem dopravy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK)

Rozvíjať aktivity najmä vo svojom regióne, aby nebolo potrebné často cestovať a preferovať čistejšie formy dopravy. Tieto opatrenia by mali pomôcť znížiť emisie CO2 v doprave, ktorej sa dlhodobo v boji s emisiami nedarí uspieť. Na Slovensku ešte viac ako v iných krajinách.

"Zatiaľ čo emisie skleníkových plynov z iných zdrojov rastú pomalšie alebo klesajú, emisie z dopravy v Európskej únii naďalej rastú zrýchleným tempom," hovorí Pavol Fábry, koordinátor klimatickej kampane Greenpeace CEE Slovakia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Objem emisií z dopravy vzrástol v Európskej únii v roku 2017 o 28 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Najrýchlejšie rástli emisie v medzinárodnej leteckej, lodnej a cestnej doprave. Odvetvie dopravy sa na celkovej emisii skleníkových plynov v roku 2017 podieľalo 27 percentami.

"Slovensko je na tom ešte horšie a medzi rokmi 1995 a 2017 vzrástli emisie CO2 v doprave až o 55 percent," dodáva Fábry.

Najväčší znečisťovatelia

Z celkového množstva emisií v doprave v Európskej únii pochádza až 70 percent z cestnej dopravy. Vlaky sú, naopak, zodpovedné len za 0,6 percenta emisií v doprave.

V nákladnej doprave sa pritom až 70 percent tovarov presúva po cestách a len 15 percent prepravia železnice. Európska agentúra pre životné prostredie vypočítala, že emisie CO2 sú pri preprave jednej tony tovaru vlakom až osemkrát nižšie ako pri cestnej preprave.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvenstvo v percentuálnom náraste emisií patrí leteckej doprave, ktorú dočasne pribrzdila pandémia koronavírusu. V porovnaní s cestnou dopravou vyprodukovali lietadlá v rámci európskej dopravy síce len 14 percent emisií CO2, avšak napríklad iba jeden spiatočný let z Bruselu do Madridu vyrobí približne 220 kilogramov CO2. Pre porovnanie, v 17 krajinách EÚ vyprodukuje priemerný človek menej CO2 za celý rok. Z klimatického hľadiska majú v leteckej doprave výrazne negatívny vplyv aj kondenzačné stopy a emisie NO2.

Ako pomôcť klíme

Krajiny Európskej únie by preto mali zakázať lety na krátke vzdialenosti, ak je k dispozícii ekologickejšia alternatíva, a prestať oslobodzovať lety od daní, ktoré sa uplatňujú pri ostatných druhoch dopravy, uvádza Greenpeace.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozvíjať by sa mali siete nových cenovo dostupných a prístupných denných a nočných vlakov. V Európskej únii by sa mali zlepšiť cezhraničné vlakové spojenia odstránením úzkych miest, tzv. bottlenecks, a harmonizovať železničné systémy, cestovné lístky a cestovné poriadky. Pri rozvoji vlakovej dopravy je dôležité, aby sa trate elektrifikovali a v trakčnom vedení používali energiu z obnoviteľných zdrojov.

"Ak máme riešiť klimatickú krízu, tak musíme ukončiť predaj nových vozidiel s dieselovým a benzínovým pohonom vrátane hybridných vozidiel najneskôr do roku 2028 a postupne vyradiť z prevádzky všetky vozidlá so spaľovacím motorom v celej Európe," hovorí Fábry.

Zároveň by sa mali začať autá využívať oveľa efektívnejšie, teda zvýšiť ich obsadenosť a postupne uprednostňovať zdieľané vozidlá. Len vymeniť autá so spaľovacím motorom za elektromobily totiž nerieši obrovskú materiálovú záťaž na planétu, ktorú predstavuje produkcia áut. Tá bude rásť so zvyšujúcim sa dopytom po materiáloch potrebných na výrobu batérií a autoelektroniky.

Skryť Vypnúť reklamu

Cestujme menej

"V doprave platí podobný princíp ako pri transformácii energetiky – najčistejšia je tá doprava, ktorú nevyrobíme," dodáva Fábry. "Mobilita je jednou zo základných ľudských potrieb, ale tie musíme citlivo prispôsobiť tak, aby sme dosiahli klimaticky a sociálne spravodlivú spoločnosť."

Zníženie potreby cestovania neznamená, že sa ľudia nebudú môcť presúvať, len by sa mali vytvoriť také podmienky, aby bolo potrebné cestovať menej ako v súčasnosti.

To bude možné dosiahnuť zlepšením územného plánovania, zvyšovaním kombinácie lokálnych služieb a dostupného bývania, znižovaním potreby dochádzania, lepšou flexibilitou práce či rozvojom lokálneho cestovného ruchu. Súčasťou by mal byť rozvoj ekologicky udržateľnejších foriem dopravy ako bicyklovanie, chôdza, verejná doprava, vlaky a zdieľané vozidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 615
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 775
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 443
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 192
  5. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 13 706
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 511
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 114
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 034
  9. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 443
  10. Platí zákaz cestovania. BUBO pozýva do Ománu 6 015
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vodík

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Klíma
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár počas dovolenky s Jurajom Ondrejčákom a Tomášom Rajeckým na Kube.

Obaja sú obvinení z korupcie.

21 h
Očkovanie proti Covidu-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 370-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 487 obetí.

10 h
Komentár Petra Schutza

Kto tu pácha svinstvá

Peter Schutz

Matovič zavádza na každom metri.

7 h
Minister Matovič hovorí ruskej vakcíne Sputnik V.

Žiadosť poslal minister Marek Krajčí 5. marca.

19 h

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr