Celoeurópsky predaj značky Mazda stúpol v roku 2004 až o 20 percent a dosiahol 275 000 predaných kusov. Japonskej automobilke to nestačí a v tomto roku chce predať tristotisíc áut. K výsledku jej má pomôcť nový model Mazda 5, ktorý sme si vyskúšali na cestách Talianska.
Jednoduchý systém označovania modelov sa preniesol aj na kompaktný minivan, preto namiesto Premacy dostal meno Mazda 5. Dizajnovo čisté a trochu jednotvárne auto so zaujímavými zadnými svetlami je o 16 cm dlhšie ako predchodca. Rázvor narástol o 8 cm, čím sa Mazda 5 posunula smerom k strednej triede. Konštruktérom sa tak ľahšie hľadalo miesto na tri rady sedadiel. Operadlá v treťom rade sú vybavené špeciálnym systémom sklápania. Stačí potiahnuť za madlo na operadle a sedadlo zmizne v podlahe. Vznikne tak batožinový priestor s rovným dnom a objemom 426, respektíve 720 litrov (po strechu). Pri plnom využití všetkých sedadiel ostáva pre batožinu len malý kufor objemu 112 litrov a dva odkladacie priestory pod zadnými sedadlami. Prístrojovej doske dominujú hranaté tvary a množstvo tlačidiel. Luxusné verzie dostali veľký výklopný LCD monitor s navigačným systémom a cúvacou kamerou. Nám sa páčilo jednoduché ovládanie a dobrý výhľad z miesta vodiča. Radiaca páka umiestnená vysoko v stredovej konzole je podľa nášho názoru príliš blízko prístrojovej dosky.
Na pohon Mazdy 5 zatiaľ slúžia benzínové motory 1,8 l a 2,0 l s výkonom 85, respektíve 107 kW. Pri prvých jazdách sa nám páčil väčší dvojliter s lepším priebehom krútiaceho momentu a priemernou spotrebou väčšou iba o 0,3 l. Väčšine zákazníkov však bude musieť stačiť menší motor, pretože ten sa dodáva v lacnejších výbavách Comfort a Touring. Onedlho pribudne populárny naftový motor v dvoch výkonových verziách.
Najlacnejšia výbava Comfort bude spojená s nižším výkonom 81 kW (110 k) a lepšie vybavené verzie Touring a Active poskytnú výkon 105 kW (143 k). Filter pevných častíc výfukových plynov je v tomto prípade samozrejmý. Pri prvom zoznámení na nás zapôsobili posuvné dvere, priestranný a variabilný interiér s množstvom odkladacích priestorov, rozsiahle vybavenie a dobrý výhľad z miesta vodiča. Pre náš trh budú zaujímavé naftové verzie. Benzínovým motorom ani podvozku nechýba temperament, mohli by však byť lepšie odhlučnené. Mazda 5 so základnou cenou 759 000 korún (1,8i Comfort) má na to, aby sa v krátkom čase zaradila na špičku segmentu.
Svojský štýl zoom-zoom a nezameniteľná predná maska prischla všetkým modelom značky vrátane Mazdy 5. Až v ostrých zákrutách a tesných uličkách talianskych miest sme si uvedomili, že "päťka" má na rozdiel od iných minivanov výborný výhľad šikmo dopredu.
Kto chce dnes na trhu kompaktných minivanov uspieť, musí mať sedem miest na sedenie a sklápanie tretieho radu sedadiel do podlahy. V druhom rade má Mazda dve samostatné kreslá a medzi nimi vyklápateľné teleso tretieho sedadla. Koncepciu sedenia možno označiť ako 6+1. Ideálne riešenie pre rodičov so štyrmi deťmi. V treťom rade sedadiel by bolo dospelým pritesno.
Koncepciou interiéru a usporiadaním sedadiel dosiahla Mazda 5 potrebnú úroveň triedy. Bočné posuvné dvere na oboch stranách však nemá ani jeden z konkurentov