ŠTOKHOLM. Znižovanie emisií bude pre automobilky ešte roky veľkou výzvou. Nejde už len o prechod na elektromobily, ale aj riešenie otázky, čo s nimi na konci ich životnosti.
Volvo predstavuje plán, ktorým zníži emisie pri výrobe súčiastok a zároveň ušetrí nemalé finančné prostriedky.
Cieľom spoločnosti je ročná úspora vo výške vyše 98 miliónov eur a zníženie uhlíkových emisií o 2,5 milióna tony od roku 2025. Riešením má byť využitie princípov obehového hospodárstva.
Ani diel nevyjde nazmar
Podľa plánov by do roku 2040 mali vzniknúť takzvané uzavreté materiálové slučky, keďže pri výrobe ocele a hliníka vznikajú vysoké emisie. Okrem kolobehu recyklácie týchto materiálov chce Volvo svoje existujúce diely repasovať a opätovne použiť.

Prevodovky a motory vie Volvo repasovať už teraz, ale do roku 2040 chce, aby všetky vyrobené diely bolo možné opätovne zúžitkovať.
Pre švédskeho výrobcu a jeho dodávateľov by to nemal byť problém, keďže už teraz vedia zrecyklovať 95 percent vyrobených dielov.
Minulý rok sa podarilo zrepasovať 40-tisíc dielov, čo malo viesť k ušetreniu 3-tisíc ton oxidu uhličitého (CO2) vypusteného do ovzdušia. Recykláciou 176-tisíc ton ocele vlani automobilka ušetrila ďalších takmer 640-tisíc ton CO2.
Ďalší život pre akumulátory
O ekológii pri výrobe vysokonapäťových akumulátorov pre elektromobily Volvo zatiaľ mlčí, ale pre ich ďalšie využitie už našlo uplatnenie. Poslúžia ako úložisko solárnej energie v centrále spoločnosti Essity pri Göteborgu.
Energiu následne využijú na dobitie elektrifikovaných dopravných prostriedkov vrátane áut, bicyklov a kolobežiek.
Ďalšie akumulátory z plug-in hybridných modelov Volvo poslúžia ako úložisko energie vodných elektrární spoločnosti Fortum.
Švédsku automobilku s predstavením podobného plánu už predbehol napríklad Renault, ktorý továreň vo francúzskom Flins zmení na veľké repasačné stredisko jazdených áut, čím predĺži ich životnosť alebo môže dodatočne elektrifikovať pôvodne naftové dodávky.