SME

Volvo chce znížiť emisie pri výrobe áut, zrepasuje staré súčiastky

Od roku 2040 bude všetky diely áut recyklovať.

Vysokonapäťové akumulátory z modelov Volvo budú mať ďalšie využitie.Vysokonapäťové akumulátory z modelov Volvo budú mať ďalšie využitie. (Zdroj: Volvo)

ŠTOKHOLM. Znižovanie emisií bude pre automobilky ešte roky veľkou výzvou. Nejde už len o prechod na elektromobily, ale aj riešenie otázky, čo s nimi na konci ich životnosti.

Volvo predstavuje plán, ktorým zníži emisie pri výrobe súčiastok a zároveň ušetrí nemalé finančné prostriedky.

Cieľom spoločnosti je ročná úspora vo výške vyše 98 miliónov eur a zníženie uhlíkových emisií o 2,5 milióna tony od roku 2025. Riešením má byť využitie princípov obehového hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ani diel nevyjde nazmar

Podľa plánov by do roku 2040 mali vzniknúť takzvané uzavreté materiálové slučky, keďže pri výrobe ocele a hliníka vznikajú vysoké emisie. Okrem kolobehu recyklácie týchto materiálov chce Volvo svoje existujúce diely repasovať a opätovne použiť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Volvo C40 je prvým modelom novej éry švédskej značky Čítajte 

Prevodovky a motory vie Volvo repasovať už teraz, ale do roku 2040 chce, aby všetky vyrobené diely bolo možné opätovne zúžitkovať.

Pre švédskeho výrobcu a jeho dodávateľov by to nemal byť problém, keďže už teraz vedia zrecyklovať 95 percent vyrobených dielov.

Minulý rok sa podarilo zrepasovať 40-tisíc dielov, čo malo viesť k ušetreniu 3-tisíc ton oxidu uhličitého (CO2) vypusteného do ovzdušia. Recykláciou 176-tisíc ton ocele vlani automobilka ušetrila ďalších takmer 640-tisíc ton CO2.

Ďalší život pre akumulátory

O ekológii pri výrobe vysokonapäťových akumulátorov pre elektromobily Volvo zatiaľ mlčí, ale pre ich ďalšie využitie už našlo uplatnenie. Poslúžia ako úložisko solárnej energie v centrále spoločnosti Essity pri Göteborgu.

Energiu následne využijú na dobitie elektrifikovaných dopravných prostriedkov vrátane áut, bicyklov a kolobežiek.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie akumulátory z plug-in hybridných modelov Volvo poslúžia ako úložisko energie vodných elektrární spoločnosti Fortum.

Švédsku automobilku s predstavením podobného plánu už predbehol napríklad Renault, ktorý továreň vo francúzskom Flins zmení na veľké repasačné stredisko jazdených áut, čím predĺži ich životnosť alebo môže dodatočne elektrifikovať pôvodne naftové dodávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 838
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 185
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 433
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 072
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 630
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 217
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 830
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  2. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  3. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  4. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  5. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  6. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  7. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 026
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 72 964
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 43 217
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 38 311
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 042
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 116
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 18 451
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 586
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu