Na vodíkové autá sme sa doteraz pozerali len ako na nejaký experiment a vzdialenú budúcnosť. Lenže zrazu sedíme za volantom novej Toyoty Mirai, dokonca už riadne prihlásenej, s bratislavskými evidenčnými číslami.
Tabuľky na aute nie sú zelené, hoci Mirai neprodukuje pri jazdení žiadne emisie, len čistú destilovanú vodu. Legislatíva zrejme nepočítala, že v roku 2021 by už podobné autá mohli jazdiť na Slovensku.
Čo je horšie, že to vidieť aj na úplne chýbajúcej infraštruktúre vodíkových staníc. Zatiaľ je otázne, či sa tento rok dočkáme aspoň prvých dvoch sľúbených v Bratislave a v Košiciach. Kým sa tak stane, najbližšia vodíková stanica je vo Viedni a rovno na nej aj začnime.
Máme pred sebou hybrid, ktorý sa na prvý pohľad pohonom príliš nelíši od elektromobilu. Ale s tým rozdielom, že v podlahe nevláči ťažké batérie a netreba ho dlhé hodiny nabíjať. Miesto toho stačí 5 minút k naplneniu troch nádrží so stlačeným plynným vodíkom. Do nádrží sa zmestí 5,6 kg vodíka pod tlakom 700 barov.
Najväčšia je uložená pozdĺžne medzi sedadlami, dve menšie sú priečne, jedna pod zadnými sedadlami, ďalšia úplne vzadu pod kufrom. Pri cene 9,5 € za 1 kg vodíka stojí ich naplnenie 53,2 € a výrobca udáva dojazd 650 kilometrov pri kombinovanej spotrebe 0,84 kg vodíka na 100 km.