F1-VCUSA: Mosley o prehre, šéf okruhu sa hnevá, diváci chcú späť vstupné

Indianapolis 20. júna (TASR) - Neprajníci lukratívnej motoristickej šou s názvom Formula 1 majú po "nudnej" minuloročnej sezóne s víťazným ťažením Nemca ...

Indianapolis 20. júna (TASR) - Neprajníci lukratívnej motoristickej šou s názvom Formula 1 majú po "nudnej" minuloročnej sezóne s víťazným ťažením Nemca Michaela Schumachera na bezkonkurenčnom Ferrari ďalší dôvod na radosť. Najsledovanejšie motoristické preteky na svete utrpeli na víkendovej VC USA v Indianopolise jednu z najväčších športových prehier v histórii F1. Takto sa vyjdrujú viaceré osobnosti z cirkusu F1 o pretekoch, na štart ktorých sa postavilo len šesť monopostov a ďalších štrnásť z bezpečnostných dôvodov hlavné preteky bojkotovalo.

"Sme neskutočne sklamaní z podujatia, ktoré sa uskutočnilo počas víkendu v Indianapolise. Pýšili sme sa tým, čo sme doteraz vďaka nášmu okruhu pre medzinárodný motoristický šport znamenali. VC USA však bola azda najnevydarenejším podujatím na tomto okruhu. Budeme veľmi dôsledne zvažovať našu ďalšiu spoluprácu s F1 v budúcnosti. Potom, čo sme naším úsilím dokázali za niekoľko rokov, sme teraz urobil veľký krok späť," smutno skonštatoval Joie Chitwood, riaditeľ homologizovaného okruhu Indianapolis Motor Speedway, ktorý si po bojkote jazdcov musel vypočuť nepríjemné pokriky davu a niekoľko plechoviek a umelých fliaš dopadlo aj na okruh.

Okrem zámorských organizátorov utrpelo nepríjemnú lekciu aj 120.000 rozpálených fanúšikov, ktorí pocítili nedostatočnú komunikáciu a ústretovosť Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Po nezdôvodnených a vážne vyzerajúcich haváriách Ralfa Schumachera a Ricarda Zontu z tímu Toyota v piatkovom tréningu upozornil výrobca pneumatík firma Michelin na nedostatočnú bezpečnosť pilotov. FIA síce napokon povolila výmenu pneumatík pred hlavnými pretekmi, avšak súčasne nazaručila, že nedôjde k penalizácii tímu. Zahrievacie kolo tak odjazdilo všetkých 20 jazdcov z desiatich tímov, ale potom zamierilo 14 monopostov s pneumatikami Michelin (Renault s lídrom priebežného poradia MS Fernandom Alonsom, Toyota s víťazom kvalifikácie Jarnom Trullim, McLaren-Mercedes s víťazom troch tohtoročných VC Kimim Räikkönenom, ďalej BAR-Honda, BMW-Williams, Red Bull a Sauber) do boxov. Na trati ostali len tímy Ferrari, Jordan a Minardi, ktorých obúva konkurenčný Bridgestone.

Organizátorov však zrejme čaká ešte ďalší problém. Krátko po štarte pretekov so 6 monopostami totiž začali oklamaní fanúšikovia húfne odchádzať a hromadne sa dožadovali vrátenia vstupného. Aj preto zvažujú právnu cestu na vrátenie nákladov od vedenia F1 (Formula One Management - FOM) a jeho šéfa Bernieho Ecclestona. "Snažili sme sa preraziť s F1 do Ameriky, ale toto zmarilo všetko naše úsilie. Môžem povedať, že to bol obrovský krok späť. Fanúšikovia sa cítia ako obete a oni skutočne obeťami sú. My sme urobili všetko, čo sa dalo a za tri týždne sme prebudovali ovál na pretekársku trať pre F1. Na toto podujatie sme boli pripravení. Bol by som veľmi rád, ak by boli na toto podujatie pripravení všetci. To sa však nestalo a podľa mňa je to neospravedlniteľné," dodal sklamaný riaditeľ okruhu v Indianapolise.

Sedem tímov na VC USA, ktorá bola deviatym podujatím devätnásťdielneho seriálu MS formuly 1, po zamietnutí novej zmesi pneumatík požiadalo FIA, aby organizátori aspoň vybudovali pred vjazdom do trinástej zákruty spomaľovaciu šikanu. Aj túto alternatívu však FIGA zamietla, pretože po úprave trati by sa podľa reglementu nemohlo bojovať v Indianapolise o body. IA sa pred sezónou s úspechom snažila obmedziť jednoznačnú dominanciu tímu Ferrari, avšak v lukratívnom motoristickom športe, v ktorom nemožno hovoriť o rovnocenných možnostiach na dosiahnutie športového úspechu, bude zrejme ešte horúcou témou dlhoročná vojna producentov pneumatík.

"Výsledok tejto veľkej ceny je prehrou pre celú F1 a najmä pre fanúšikov. FIA teraz očakáva správu zúčastnených a potom rozhodne o ďalších krokoch," reagoval šéf FIA Max Mosley. "Vyzerá to tak, že Michelin nedokázal do Indianapolisu priviezť pneumatiky, ktoré by boli bezpečné. Neskôr spoločne so svojimi partnermi požadoval úpravu trate, ktorá mala prekonať ich problémy s gumami. FIA ponúkla možnosti, ktoré zabezpečovali bezpečný priebeh pretekov. Nevieme prečo, ale tímy sa rozhodli naše návrhy neakceptovať," obhajoval FIA Mosley, ktorého v otázke neakceptovaných návrhov na vysvetlenie doplnil technický delegát FIA Charlie Whiting. "Monoposty pneumatikami Michelin mali šancu jazdiť medzi zákrutami dvanásť a trinásť pomalšie a ich pneumatiky by tak vydržali. Okrem toho mohli v prípade nebezpečenstva svoje gumy kedykoľvek vymeniť. Je ťažko pochopiteľné, prečo nedokázal Michelin so svojimi skúsenosťami pripraviť bezpečné pneumatiky," povedal Whiting, ktorý svojou odpoveďou nepriamo potvrdil, že ho alternatíva jednotných pneumatík pre všetky monoposty momentálne netrápi.

pb ph

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 28 233
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 23 050
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 690
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 085
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 280
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 578
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 292
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 358
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 774
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 212

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.