Indianapolis 20. júna (TASR) - Neprajníci lukratívnej motoristickej šou s názvom Formula 1 majú po "nudnej" minuloročnej sezóne s víťazným ťažením Nemca Michaela Schumachera na bezkonkurenčnom Ferrari ďalší dôvod na radosť. Najsledovanejšie motoristické preteky na svete utrpeli na víkendovej VC USA v Indianopolise jednu z najväčších športových prehier v histórii F1. Takto sa vyjdrujú viaceré osobnosti z cirkusu F1 o pretekoch, na štart ktorých sa postavilo len šesť monopostov a ďalších štrnásť z bezpečnostných dôvodov hlavné preteky bojkotovalo.
"Sme neskutočne sklamaní z podujatia, ktoré sa uskutočnilo počas víkendu v Indianapolise. Pýšili sme sa tým, čo sme doteraz vďaka nášmu okruhu pre medzinárodný motoristický šport znamenali. VC USA však bola azda najnevydarenejším podujatím na tomto okruhu. Budeme veľmi dôsledne zvažovať našu ďalšiu spoluprácu s F1 v budúcnosti. Potom, čo sme naším úsilím dokázali za niekoľko rokov, sme teraz urobil veľký krok späť," smutno skonštatoval Joie Chitwood, riaditeľ homologizovaného okruhu Indianapolis Motor Speedway, ktorý si po bojkote jazdcov musel vypočuť nepríjemné pokriky davu a niekoľko plechoviek a umelých fliaš dopadlo aj na okruh.
Okrem zámorských organizátorov utrpelo nepríjemnú lekciu aj 120.000 rozpálených fanúšikov, ktorí pocítili nedostatočnú komunikáciu a ústretovosť Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Po nezdôvodnených a vážne vyzerajúcich haváriách Ralfa Schumachera a Ricarda Zontu z tímu Toyota v piatkovom tréningu upozornil výrobca pneumatík firma Michelin na nedostatočnú bezpečnosť pilotov. FIA síce napokon povolila výmenu pneumatík pred hlavnými pretekmi, avšak súčasne nazaručila, že nedôjde k penalizácii tímu. Zahrievacie kolo tak odjazdilo všetkých 20 jazdcov z desiatich tímov, ale potom zamierilo 14 monopostov s pneumatikami Michelin (Renault s lídrom priebežného poradia MS Fernandom Alonsom, Toyota s víťazom kvalifikácie Jarnom Trullim, McLaren-Mercedes s víťazom troch tohtoročných VC Kimim Räikkönenom, ďalej BAR-Honda, BMW-Williams, Red Bull a Sauber) do boxov. Na trati ostali len tímy Ferrari, Jordan a Minardi, ktorých obúva konkurenčný Bridgestone.
Organizátorov však zrejme čaká ešte ďalší problém. Krátko po štarte pretekov so 6 monopostami totiž začali oklamaní fanúšikovia húfne odchádzať a hromadne sa dožadovali vrátenia vstupného. Aj preto zvažujú právnu cestu na vrátenie nákladov od vedenia F1 (Formula One Management - FOM) a jeho šéfa Bernieho Ecclestona. "Snažili sme sa preraziť s F1 do Ameriky, ale toto zmarilo všetko naše úsilie. Môžem povedať, že to bol obrovský krok späť. Fanúšikovia sa cítia ako obete a oni skutočne obeťami sú. My sme urobili všetko, čo sa dalo a za tri týždne sme prebudovali ovál na pretekársku trať pre F1. Na toto podujatie sme boli pripravení. Bol by som veľmi rád, ak by boli na toto podujatie pripravení všetci. To sa však nestalo a podľa mňa je to neospravedlniteľné," dodal sklamaný riaditeľ okruhu v Indianapolise.
Sedem tímov na VC USA, ktorá bola deviatym podujatím devätnásťdielneho seriálu MS formuly 1, po zamietnutí novej zmesi pneumatík požiadalo FIA, aby organizátori aspoň vybudovali pred vjazdom do trinástej zákruty spomaľovaciu šikanu. Aj túto alternatívu však FIGA zamietla, pretože po úprave trati by sa podľa reglementu nemohlo bojovať v Indianapolise o body. IA sa pred sezónou s úspechom snažila obmedziť jednoznačnú dominanciu tímu Ferrari, avšak v lukratívnom motoristickom športe, v ktorom nemožno hovoriť o rovnocenných možnostiach na dosiahnutie športového úspechu, bude zrejme ešte horúcou témou dlhoročná vojna producentov pneumatík.
"Výsledok tejto veľkej ceny je prehrou pre celú F1 a najmä pre fanúšikov. FIA teraz očakáva správu zúčastnených a potom rozhodne o ďalších krokoch," reagoval šéf FIA Max Mosley. "Vyzerá to tak, že Michelin nedokázal do Indianapolisu priviezť pneumatiky, ktoré by boli bezpečné. Neskôr spoločne so svojimi partnermi požadoval úpravu trate, ktorá mala prekonať ich problémy s gumami. FIA ponúkla možnosti, ktoré zabezpečovali bezpečný priebeh pretekov. Nevieme prečo, ale tímy sa rozhodli naše návrhy neakceptovať," obhajoval FIA Mosley, ktorého v otázke neakceptovaných návrhov na vysvetlenie doplnil technický delegát FIA Charlie Whiting. "Monoposty pneumatikami Michelin mali šancu jazdiť medzi zákrutami dvanásť a trinásť pomalšie a ich pneumatiky by tak vydržali. Okrem toho mohli v prípade nebezpečenstva svoje gumy kedykoľvek vymeniť. Je ťažko pochopiteľné, prečo nedokázal Michelin so svojimi skúsenosťami pripraviť bezpečné pneumatiky," povedal Whiting, ktorý svojou odpoveďou nepriamo potvrdil, že ho alternatíva jednotných pneumatík pre všetky monoposty momentálne netrápi.
pb ph