Zlé pneumatiky odkryli problémy vo formule 1

Fanúšikovia nedeľňajšej Veľkej ceny USA v Indianapolise žiadali organizátorov, aby im vrátili vstupné. Z pretekov sa stala fraška ...

Takéto víťazstvá netešia. Tvár najrýchlejšieho pretekára v cieli nedeľňajšej Veľkej ceny USA formuly 1 Michaela Schumachera (vpravo) i jeho tímového kolegu z Ferrari Rubensa Barrichella, ktorý skončil na 2. mieste, na stupni víťazov zostala smutná. Na štart nastúpilo iba šesť z 20 vozidiel. FOTO - TASR/EPA

Takú blamáž formula 1 v 55-ročnej histórii ešte nezažila. Na zahrievacie kolo pred nedeľňajšou Veľkou cenou USA v Indianapolise nastúpilo všetkých dvadsať vozidiel, ale po ňom už štrnásť áut na pneumatikách Michelin zamierilo do boxov a na štart nastúpili iba monoposty troch tímov s gumami Bridgestone. Vyše 120-tisíc divákov v hľadisku začalo húfne opúšťať tribúny, ďalší piskotom ba aj hádzaním plastikových fliaš a plechoviek od nápojov vyjadrovali svoju nespokojnosť, keď Michael Schumacher na ferrari krúžil za ďalším prvenstvom v kariére. Fanúšikovia žiadali organizátorov, aby im vrátili vstupné.

Dva tábory nenašli spoločnú reč

Problémy francúzskeho výrobcu pneumatík Michelin odkryli nezdravé vzťahy dvoch táborov, ktoré vládnu v kráľovskej motoristickej súťaži a nakoniec na to doplatili diváci v hľadisku i pri televíznych obrazovkách.

Po ťažkej havárii Ralfa Schumachera v trinástej zákrute v tréningu na toyote, ktorú "obúva" Michelin, žiadalo sedem tímov, aby mohli štartovať na pneumatikách tejto značky s tvrdšou zmesou. Michelin však dokázal zaručiť bezpečnosť pneumatík v rýchlej zákrute len v tom prípade, ak by sa znížila rýchlosť zavedením spomaľovacej šikany.

Sedem tímov na Michelinoch - Renault, Williams, McLaren, Toyota, Red Bull, Sauber, Red Bull - podporilo túto myšlienku a s nimi aj Jordan a Minardi na konkurenčných bridgestonkách, len aby sa mohla Veľká cena USA uskutočniť. Vedenie Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) a jediný z tímov Ferrari sa však postavili proti.

Zvýraznilo sa tak aj dlhodobé napätie, ktoré vládne medzi prezidentom FIA Maxom Mosleyom a výrobcami vozidiel pripravujúcimi od roku 2008 svoje vlastné majstrovstvá sveta (s výnimkou Ferrari). Za všetkým sú peniaze - výrobcovia sú nespokojní s podielom zo zisku, ktorý dostávajú dnes.

Efjednotka sa v USA zrejme odpísala

"Nepustím svojich jazdcov do pretekov, ak viem, že by bolo ohrozené ich zdravie," zdôvodnil svoje rozhodnutie neštartovať v nedeľňajších pretekoch šéf vedúceho tímu Renault v Pohári konštruktérov Flavio Briatore. Podobne sa vyslovili aj zástupcovia ďalších šiestich stajní. Napriek siedmim bodom za 5. a 6. miesto svojich jazdcov vyjadril nespokojnosť aj majiteľ tímu Minardi Paul Stoddart: "Prijali by sme žiadosť tímov na spomaľovaciu šikanu, len aby diváci videli zaujímavé preteky, ale zdá sa, že tu ani tak nešlo o bezpečnosť. Vo formule 1 vládne politika." Ako ďalej povedal Stoddart, ani vozidlá Minardi pôvodne nemali nastúpiť na štart, no prišla náhla zmena, keď tam napriek dohode zamierili jazdci tímu Jordan, s ktorým sa za normálnych okolností bijú na chvoste pretekov.

Šéf FIA Angličan Mosley sa dostal do ťažkej situácie. Formula 1 sa po rokoch nadvlády Ferrari stala od začiatku sezóny zaujímavou, na titul útočia niekoľkí jazdci. Škandál z Indianapolisu ju poškodil najmä v USA, kde sa snažila uchytiť, ale po nedeli sa zrejme odpísala. "Teraz očakávame správu zúčastnených tímov a potom sa rozhodneme o ďalších krokoch," vravel po zbabranom deviatom diele seriálu MS Max Mosley.

"Keby nás na druhej strane požiadal výrobca pneumatík Bridgestone, aby sme urobili spomaľovaciu šikanu a my by sme mu to dovolili, každý by nás obviňoval, že zvýhodňujeme Ferrari. Preto bolo naše stanovisko jasné," vysvetlil postoj FIA riaditeľ komunikačného odboru Richard Woods.

Najväčší vinník nedeľňajšej blamáže Michelin si podľa zástupcu riaditeľa Frederica Henryho-Biabauda nerobí starosti o budúcnosť firmy v F 1. O dva týždne je na programe VC Francúzska.

Lauda varuje šéfov

Sedemnásobný majster sveta Michael Schumacher zvýšil rekordné číslo svojich víťazstiev v efjednotke už na 84. Tento rok však vyhral prvý raz. Využil situáciu, ešte nikdy neprišiel tak ľahko k desiatim bodom. Znova sa vrátil do hry o titul. Postúpil na tretie miesto a za vedúcim Španielom Fernandom Alonsom (Renault) zaostáva v polovici sezóny o 25 bodov.

"Pri množstve víťazstiev si môžem dovoliť aj jedno takéto zvláštne," pokúšal sa Schumi žartovať po pretekoch. Keď stál na stupni víťazov, nespokojní fanúšikovia v hľadisku pískali. "Po týchto pretekoch by sa mal každý poučiť, aby sa niečo také už neopakovalo," poznamenal najstarší z jazdcov.

Znepokojený sledoval preteky v Indianapolise aj trojnásobný majster sveta Niki Lauda z Rakúska: "Znesváreným stranám vo formule 1 radím, aby si sadli za rokovací stôl a prekonali spory. Znova musia ťahať za jeden povraz. Inak privedú formulu 1 do záhuby."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  3. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  10. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 298
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 909
  3. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 13 294
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 13 139
  5. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 12 780
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 711
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 389
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 882
  9. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 567
  10. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 4 532

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

EKONOMIKA

Kočnerove výpovede nesedia. Klamal o zmenkách súdu alebo polícii?

Kočnera vypočúvali pre vraždu Valka.

DOMOV

Polícia zatkla Šajgala z kauzy vraždy Jána Kubašiaka

Odsúdeného podnikateľa zatkli v okrese Rimavská Sobota.

Neprehliadnite tiež

Audi A1 je už v predaji. Koľko stojí a aké prvky výbavy ponúka?

Mestské autá sú hitom, no zákazníci sú na cenu citliví.

Volkswagen čaká plodný rok 2019. Vieme, čo prinesie

Najočakávanejší je príchod nového radu elektromobilov.

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako sa bude dariť autopriemyslu na Slovensku?

Svoj moderný závod nedávno otvoril Jaguar Land Rover.

Fiat Panda aj Jeep Wrangler v testoch Euro NCAP prepadli

Panda a Punto sú najhoršie hodnotenými autami v histórii testov.