SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Posledný Trabant má 30 rokov, vrátiť sa môže ako moderný elektromobil

Na výrobnej linke ho vystriedal Volkswagen Polo.

Posledný vyrobený Trabant zišiel z výrobnej linky 30. apríla 1991.Posledný vyrobený Trabant zišiel z výrobnej linky 30. apríla 1991. (Zdroj: AP)

ZWICKAU. Trabant ostane navždy neodmysliteľným symbolom Nemeckej demokratickej republiky. Bol častým terčom posmechov a patril k najdostupnejším autám východného bloku.

Aj keď jeho výroba skončila pred 30 rokmi a ku koncu ho už nikto nechcel, dnes sa za ním ľudia s radosťou otáčajú. Dokonca nechýbalo veľa a moderný Trabant nT by dnes dobre zapadol medzi elektromobily.

Výroba najznámejšieho Trabantu 601 začala v roku 1963. Ako to už za železnou oponou chodilo, v produkcii ostal príliš dlho. Výraznejšie zmeny prišli neskoro, až v roku 1990, teda v posledný rok produkcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Posledný Trabant 1,1 bol zaujímavý tým, že modernizácia mu priniesla náhradu za 0,6-litrový dvojtaktný dvojvalec s výkonom 19,1 kW (26 koní). Nádrž už nebola vpredu pod kapotou, premiestnila sa dozadu, aby urobila miesto 1,1-litrovému štvorvalcu.

Súvisiaci článok Zabudnutý Wartburg-Mercedes ožíva ako zmenšený model Čítajte 

Ten pochádzal z licencie Volkswagenu, ktorý ho dával do modelu Polo druhej generácie. Zrazu mal duroplastový zázrak 30 kW (41 koní), zmizol charakteristický zvuk dvojtaktu aj oblaky modrastého dymu z výfuku.

Snaha o modernejší vzhľad priniesla Trabantu 1,1 novú mriežku chladiča, plastové nárazníky aj väčšie zadné svetlá. Pribudli kotúčové predné brzdy, zadné listové perá nahradili vinuté pružiny. Páka štvorstupňovej prevodovky sa premiestnila na podlahu, nechýbal už otáčkomer či vyhrievané zadné sklo.

SkryťVypnúť reklamu

Od Trabantu k Volkswagenu

Šance uspieť s takýmto autom boli na pozadí politických zmien nulové, po znovuzjednotení Nemecka už chceli ľudia autá západných značiek.

Fabrika VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau prešla privatizáciou a skončila v rukách Volkswagenu.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 711
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 245
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 515
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 161
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 235
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 535
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 300
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


10 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  2. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 942
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 022
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 800
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 698
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 645
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu