SME
reklama

Posledný Trabant má 30 rokov, vrátiť sa môže ako moderný elektromobil

Na výrobnej linke ho vystriedal Volkswagen Polo.

Posledný vyrobený Trabant zišiel z výrobnej linky 30. apríla 1991.Posledný vyrobený Trabant zišiel z výrobnej linky 30. apríla 1991. (Zdroj: AP)

ZWICKAU. Trabant ostane navždy neodmysliteľným symbolom Nemeckej demokratickej republiky. Bol častým terčom posmechov a patril k najdostupnejším autám východného bloku.

Aj keď jeho výroba skončila pred 30 rokmi a ku koncu ho už nikto nechcel, dnes sa za ním ľudia s radosťou otáčajú. Dokonca nechýbalo veľa a moderný Trabant nT by dnes dobre zapadol medzi elektromobily.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výroba najznámejšieho Trabantu 601 začala v roku 1963. Ako to už za železnou oponou chodilo, v produkcii ostal príliš dlho. Výraznejšie zmeny prišli neskoro, až v roku 1990, teda v posledný rok produkcie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledný Trabant 1,1 bol zaujímavý tým, že modernizácia mu priniesla náhradu za 0,6-litrový dvojtaktný dvojvalec s výkonom 19,1 kW (26 koní). Nádrž už nebola vpredu pod kapotou, premiestnila sa dozadu, aby urobila miesto 1,1-litrovému štvorvalcu.

Súvisiaci článok Zabudnutý Wartburg-Mercedes ožíva ako zmenšený model Čítajte 

Ten pochádzal z licencie Volkswagenu, ktorý ho dával do modelu Polo druhej generácie. Zrazu mal duroplastový zázrak 30 kW (41 koní), zmizol charakteristický zvuk dvojtaktu aj oblaky modrastého dymu z výfuku.

Snaha o modernejší vzhľad priniesla Trabantu 1,1 novú mriežku chladiča, plastové nárazníky aj väčšie zadné svetlá. Pribudli kotúčové predné brzdy, zadné listové perá nahradili vinuté pružiny. Páka štvorstupňovej prevodovky sa premiestnila na podlahu, nechýbal už otáčkomer či vyhrievané zadné sklo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od Trabantu k Volkswagenu

Šance uspieť s takýmto autom boli na pozadí politických zmien nulové, po znovuzjednotení Nemecka už chceli ľudia autá západných značiek.

Fabrika VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau prešla privatizáciou a skončila v rukách Volkswagenu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C82PS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 099
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 568
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 588
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 777
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 086
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 153
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 674
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 632
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 758
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 121
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 990
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 779
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu