SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Slovák predstavil nové lietajúce auto, má za sebou najdlhší let

AirCar má motor z motocykla a letí rýchlosťou 170 kilometrov za hodinu.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Na prvý pohľad vyzerá ako športové vozidlo a jazdiť s ním možno po cestách, po rozbalení do leteckej verzie ale dokáže vzlietnuť a pripomína malé lietadlo.

Nové dvojmiestne lietajúce auto AirCar slovenského vynálezcu a dizajnéra Štefana Kleina absolvovalo v pondelok najdlhší let a pristálo na medzinárodnom letisku v Bratislave.

Klein, ktorý už skôr stál za prvým slovenským lietajúcim automobilom AeroMobil, už pripravuje ďalší prototyp AirCaru. Následne by sa toto lietajúce auto mohlo dostať k zákazníkom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Má motor z motocykla

Klein skoro ráno v sprievode ďalších dvoch lietadiel absolvoval s AirCarom zhruba polhodinu trvajúci let z Nitry do Bratislavy, preletel okolo 75 kilometrov. Prílet do slovenskej metropoly bez problémov označil za míľnik v projekte.

"Bol to najdlhší let, čo sa týka vzdialenosti. Keď sa raz vydáte na dlhú trať, je to iný pocit. Letové vlastnosti sú výborné," povedal Klein, ktorý AirCar sám pilotuje. K plnému využitiu stroja je potrebné vlastniť pilotný aj vodičský preukaz.

Testovací model je vybavený motorom z motocykla s výkonom 160 koní a vrtuľou v zadnej časti vozidla, pri lete dosahuje rýchlosť 170 kilometrov za hodinu.

Klein v minulosti stál pri vzniku prvého slovenského lietacieho auta, AeroMobilu, z projektu ale vycúval a rozbehol prípravu nového lietajúceho auta.

SkryťVypnúť reklamu

AirCar sa podľa neho od AeroMobilu zásadne líši, a to aj v spôsobe transformácie z vozidla na lietajúci stroj. Krídlo AirCaru sa zasúva do trupu auta, v cestovnej verzii ho tak nie je vidieť. Pri jazde po cestách ide zase o rýchle vozidlo, zaparkovať ho možno na bežnom parkovisku.

Prestavenie z cestnej na leteckú verziu trvá dve a pol minúty, okrem rozvinutia krídel sa vysúva aj zadná časť stroja. Vzlietnuť môže aj zo zatrávnenej štartovacej plochy.

Projekt podporil spoluzakladateľ Esetu

Prototyp má za sebou viac ako 40 hodín letových skúšok, pre ďalší postup pri schvaľovaní potrebuje celkovo nalietať 50 hodín. "Neobjavila sa zatiaľ žiadna chyba," povedal vynálezca.

Do Kleinovho projektu vložil viac ako 1,5 milióna eur spoluzakladateľ antivírusovej firmy Eset Anton Zajac, ktorý podľa časopisu Forbes patrí do prvej dvadsiatky najbohatších Slovákov. Za perspektívny Zajac označil trh v Spojených štátoch, kde je podľa neho okolo 220-tisíc majiteľov lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu

AirCar by mal pre konečných zákazníkov stáť pol milióna až 750-tisíc eur.

Teraz budú Klein a Zajac hľadať investora, ktorý na ďalší rozvoj AirCaru prispeje sumou päť až desať miliónov eur. Druhý prototyp by mal vzniknúť v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov a bude vybavený motorom s výkonom 300 koní.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 705
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 294
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 531
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 160
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 231
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 533
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 266
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


9 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  2. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 962
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 020
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 792
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 696
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 704
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 643
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu