Agentúra J.D. Power and Associates už po deväťnásty krát za sebou zorganizovala štúdiu Initial Quality StudySM 2005 zameranú na zisťovanie kvality nových vozidiel v USA. Vzorku respondentov tvorilo až 62 000 majiteľov nových automobilov. Najvyššiu kvalitu za prostriedky vynaložené na kúpu automobilu dostanú majitelia značiek Lexus, Jaguar a BMW.
Štúdia zisťuje 135 atribútov v deviatich kategóriách vrátane jazdných vlastností, riadenia, brzdenia, motora, prevodovky, a zohľadňuje širokú škálu problémov v oblasti kvality. Na otázky odpovedali majitelia automobilov 90 dní od kúpy vozidla. Do prieskumu, ktorý s prehľadom vyhrala značka Lexus agentúra zahrnula 37 značiek. Lexus – člen koncernu Toyota – získal ocenenie už piaty krát za sebou a potvrdil dominantné postavenie značky vo svojej kategórii na trhoch Spojených štátov. Jaguar, druhý v poradí, sa stal najlepšou európskou značkou a jeho výrobný závod Halewood získal ocenenie Gold Plant Quality Award. Treťou najkvalitnejšou značkou je podľa Američanov BMW. Mercedes-Benz obsadil šieste a Audi ôsme miesto. Pre úplnosť treba dodať, že štúdia je rozdelená podľa kategórií automobilov a vyhlasujú sa aj víťazi jednotlivých skupín. V druhej polovici celkového hodnotenia skončili značky ako Ford, Saab, Volkswagen, Mazda, Kia Land Rover a Suzuki.
Lexus GS 300/430 sa stal najvyššie hodnoteným automobilom v kategórií vyššej strednej triedy. Platinovú cenu za najlepší výrobný závod v celosvetovom meradle už štvrtý rok po sebe získal závod v japonskej Tahare, ktorý vyrába automobily tried LS a GS.
Ocenenie za kvalitu vo výrobnom závode značky Jaguar je o to významnejšie, že závod Halewood bol kedysi najhoršie hodnoteným závodom značky Ford na svete. Po kompletnej prestavbe továrne však došlo k výrazným zmenám a zvýšeniu kvality práce. Školiace centrum Lean Learning Academy, súčasť závodu v Halewoode, ročne pripravuje 150 manažérov automobiliek Premier Automotive Group v metódach efektívneho riadenia v oblasti kvality.
Autor: rch