TECHNIKA - OZUBENÉ REMENE SO ŽIVOTNOSŤOU MOTORA

V roku 1961 po prvý raz nahradil v zážihovom (benzínovom) motore Glas reťaz na pohon vačkového hriadeľa ozubený remeň. Potom sa ozubený remeň začal čoraz viac používať v konštrukcii spaľovacích motorov...

V roku 1961 po prvý raz nahradil v zážihovom (benzínovom) motore Glas reťaz na pohon vačkového hriadeľa ozubený remeň. Potom sa ozubený remeň začal čoraz viac používať v konštrukcii spaľovacích motorov. V súčasnosti sa oceňuje jeho jednoduchosť, prispôsobivosť rôznym obežným dráham, nízka hmotnosť, malá náročnosť na priestor, nízke výrobné náklady i malá rozťažnosť, ktorá umožňuje zachovanie presnosti časovania ventilov i nastavenia zapaľovania (v súčasnosti sa dosahuje tolerancia 1 až 1,5 stupňa na kľukovom hriadeli), malé trecie straty a tým aj nízka spotreba paliva, malé množstvo škodlivín vo výfukových plynoch a tichosť chodu. Dnes sa ozubený remeň používa v troch štvrtinách európskych motorov a značne sa rozšíril tiež v oblasti vysokozaťažených vznetových (naftových) motorov.

Dnes dosahujú ozubené remene v zážihových motoroch životnosť 120- až 160-tisíc kilometrov a vo vznetových motoroch 90- až 160-tisíc kilometrov. V niektorých zážihových motoroch však už teraz vydrží ozubený remeň toľko ako motor. Vo všeobecnosti sa dnes vyžaduje životnosť motora 240-tisíc kilometrov. Nové ozubené remene majú tiež vydržať 240-tisíc kilometrov alebo 10 až 12 rokov. To si vyžiadalo použiť vysokokvalitné materiály na základe sklených kordov s nízkym opotrebením a automatický systém napínania remeňa.

Je zaujímavé spomenúť, že zvýšenie výkonu rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových motorov spôsobilo značne väčšie namáhanie ozubeného remeňa. Naproti tomu súčasná najnovšia technika vstrekovania Common Rail znížila mechanické zaťaženie ozubeného remeňa na úroveň zážihových motorov. Vďaka tomu sa tu podarilo predĺžiť životnosť ozubeného remeňa na vyše 300-tisíc kilometrov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 726
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 317
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 092
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 357
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 132
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 010
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 817
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 484
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 471
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 452

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

DOMOV

Notár počítal s tým, že bude ústavným sudcom

Harabina komentovať nechcel.

KOMENTÁRE

Rok 1996: Sledovali nás a odpočúvali

Denník SME bol pre Vladimíra Mečiara od začiatku ako červená muleta pre býka.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.