SME

TECHNIKA - OZUBENÉ REMENE SO ŽIVOTNOSŤOU MOTORA

V roku 1961 po prvý raz nahradil v zážihovom (benzínovom) motore Glas reťaz na pohon vačkového hriadeľa ozubený remeň. Potom sa ozubený remeň začal čoraz viac používať v konštrukcii spaľovacích motorov...

V roku 1961 po prvý raz nahradil v zážihovom (benzínovom) motore Glas reťaz na pohon vačkového hriadeľa ozubený remeň. Potom sa ozubený remeň začal čoraz viac používať v konštrukcii spaľovacích motorov. V súčasnosti sa oceňuje jeho jednoduchosť, prispôsobivosť rôznym obežným dráham, nízka hmotnosť, malá náročnosť na priestor, nízke výrobné náklady i malá rozťažnosť, ktorá umožňuje zachovanie presnosti časovania ventilov i nastavenia zapaľovania (v súčasnosti sa dosahuje tolerancia 1 až 1,5 stupňa na kľukovom hriadeli), malé trecie straty a tým aj nízka spotreba paliva, malé množstvo škodlivín vo výfukových plynoch a tichosť chodu. Dnes sa ozubený remeň používa v troch štvrtinách európskych motorov a značne sa rozšíril tiež v oblasti vysokozaťažených vznetových (naftových) motorov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dnes dosahujú ozubené remene v zážihových motoroch životnosť 120- až 160-tisíc kilometrov a vo vznetových motoroch 90- až 160-tisíc kilometrov. V niektorých zážihových motoroch však už teraz vydrží ozubený remeň toľko ako motor. Vo všeobecnosti sa dnes vyžaduje životnosť motora 240-tisíc kilometrov. Nové ozubené remene majú tiež vydržať 240-tisíc kilometrov alebo 10 až 12 rokov. To si vyžiadalo použiť vysokokvalitné materiály na základe sklených kordov s nízkym opotrebením a automatický systém napínania remeňa.

Je zaujímavé spomenúť, že zvýšenie výkonu rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových motorov spôsobilo značne väčšie namáhanie ozubeného remeňa. Naproti tomu súčasná najnovšia technika vstrekovania Common Rail znížila mechanické zaťaženie ozubeného remeňa na úroveň zážihových motorov. Vďaka tomu sa tu podarilo predĺžiť životnosť ozubeného remeňa na vyše 300-tisíc kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: AI

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 773
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 657
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 414
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 299
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 145
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 809
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 492
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 409
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 913
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 542
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 217
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 935
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 506
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 591
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 532
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 320
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
reklama
SkryťZatvoriť reklamu