
hodcom, ktorý sa však za seba tiež hanbiť nemusí - od svojho uvedenia na trh v roku 1993 sa vyrobilo 2,5 milióna kusov a v roku 1994 sa Ford Mondeo stal európskym automobilom roka.
Pomocou moderných konštruktérskych počítačových metód sa podarilo nové Mondeo dizajnérsky vytvoriť za neuveriteľných 24 mesiacov. Výsledkom je „dospelejšie“ Mondeo, ktoré je dlhšie o 150 mm, s rozchodom kolies širším vpredu o 19 mm, vzadu o 50 mm, čím sa zaraďuje medzi najväčšie automobily v strednej triede. V ponuke bude v troch karosárskych vyhotoveniach - ako 5-dverový, 4-dverový a kombi. Vlajková loď Fordu sa prezentuje so svetovou premiérou zážihových šestnásťventilových motorov Duratec HE s objemom 1,8 l a výkonmi 110 a 125 k, 2,0 so 145 k a najvýkonnejším je šesťvalec s objemom 2,5 l a výkonom 170 k. Vznetové pohonné jednotky Duratorq DI s priamym vstrekovaním a preplňovaním turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek a medzichladičom stlačeného vzduchu majú tiež objem 2,0 l a výkon 90 a 115 k, na Slovensko sa bude dovážať iba verzia s 115 k.
V Smoleniciach sme si mohli odskúšať dva z ponúkaných modelov - turbodiesel a benzínový dvojliter s výkonom 115 k. S nepriaznivým daždivým počasím sa oba vysporiadali skvele. Vďaka trošku tvrdšiemu, ale pritom pohodlnému podvozku a sériovo dodávaným 16-palcovými pneumatikám sedelo Mondeo v zákrutách ako prikované. Presné radenie modernizovanej manuálnej prevodovky Ford MTX-75 tiež prispieva ku skutočne príjemnej športovej jazde. Ešte lepší dojem zanechal turbodiesel, ktorý prekvapil pružnosťou, záberom už od nízkych otáčok a vysokým krútiacim momentom 280 Nm už od otáčok 1900 min.-1, ktorý sa pomocou variabilného turbodúchadla s funkciou overboost dočasne zvýši na 310 Nm.
Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne Mondeo za 10,6 s a ručička tachometra sa zastaví až tesne pod hranicou 200 km/h. K príjemnému zvezeniu okrem skutočne impozantných jazdných vlastností patrí aj elegantný a dobre odhlučnený ergonomicky riešený interiér, ktorý posádke poskytuje dostatok miesta a pohodlia. Batožinový priestor má úctyhodný objem 500 l a verzia kombi až 540 l.
V ponuke sú tri stupne výbavy - core, trend a ghia. V základnej má Mondeo klimatizáciou, elektrické ovládaním predných okien a mnoho ďalších prvkov.
Predbežná cena základnej tisícosemstovky pre slovenský trh je 699 000 Sk.
Autor: g-ml