SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Prvá jazda s novou Škodou Fabia: Konečne sa správa dospelo

Nie je revolučná, ale lepšia v každom smere.

Škoda Fabia 1,0 TSI Style (Zdroj: Peter Kálmán)

V poslednej dobe začína byť uvádzanie nových a cenovo dostupných áut akési zriedkavejšie. Bude to však aj tým, že v uplynulých dvoch rokoch prešla generačnou obmenou alebo faceliftom väčšina kľúčových modelov B segmentu.

Na jeden z nich prišiel čas až teraz, a tak si trochu slávy užíva aj štvrtá generácia Škody Fabia. Aká je, sme zisťovali na medzinárodných prvých jazdách v okolí poľského mesta Gdaňsk.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo si budeme hovoriť, Fabia je na Slovensku absolútna klasika, s ktorou sa stretávame už 22 rokov a tretia generácia si až do svojho konca udržala štatút najpredávanejšieho auta v krajine.

Lenže jej vek v porovnaní s konkurentmi už bolo cítiť, veď z malých áut koncernu Volkswagen išlo u nás o posledný model bez modernej platformy MQB A0.

Práve tá je pre Fabiu najdôležitejšia, všetko ostatné je skôr evolúciou do veľkej miery nadväzujúcu na predošlú generáciu.

Aký motor sa k novej Fabii viac hodí?

Začíname rovno jazdou, keďže od Baltského mora sa ženú početné prehánky a dizajn novej Fabie sme si už po májovej online premiére pozreli aj naživo a bližšie sa venovali jej cenám aj tomu, ako vyzerá v základnej výbave.

Novinárske prezentácie sú dobré v tom, že si na nich často môžeme vyskúšať hneď viaceré motorizácie či výbavy. Najprv sme teda začali strednou výbavou Ambition a s nenáročným atmosférickým trojvalcom 1,0 MPI Evo s výkonom 59 kW (80 koní) a krútiacim momentom len 93 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Motor bez turba pracuje v Atkinsonovom cykle s účinnejším spaľovaním vďaka vyššiemu expanznému pomeru 12:1 a nižšiemu kompresnému pomeru. Motor známy z menšej Škody Citigo, ktorej výroba už skončila, prešiel viacerými inováciami.

Pribudli 4 kW výkonu, ale maximálny krútiaci moment sa znížil o 2 Nm. Znížili sa trecie straty a zlepšilo chladenie valcov, takže motor pracuje účinnejšie a má nižšiu spotrebu.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
SkryťZatvoriť reklamu