SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda s novou Škodou Fabia: Konečne sa správa dospelo

Nie je revolučná, ale lepšia v každom smere.

Škoda Fabia 1,0 TSI Style (Zdroj: Peter Kálmán)

V poslednej dobe začína byť uvádzanie nových a cenovo dostupných áut akési zriedkavejšie. Bude to však aj tým, že v uplynulých dvoch rokoch prešla generačnou obmenou alebo faceliftom väčšina kľúčových modelov B segmentu.

Na jeden z nich prišiel čas až teraz, a tak si trochu slávy užíva aj štvrtá generácia Škody Fabia. Aká je, sme zisťovali na medzinárodných prvých jazdách v okolí poľského mesta Gdaňsk.

Čo si budeme hovoriť, Fabia je na Slovensku absolútna klasika, s ktorou sa stretávame už 22 rokov a tretia generácia si až do svojho konca udržala štatút najpredávanejšieho auta v krajine.

Lenže jej vek v porovnaní s konkurentmi už bolo cítiť, veď z malých áut koncernu Volkswagen išlo u nás o posledný model bez modernej platformy MQB A0.

Práve tá je pre Fabiu najdôležitejšia, všetko ostatné je skôr evolúciou do veľkej miery nadväzujúcu na predošlú generáciu.

Aký motor sa k novej Fabii viac hodí?

Začíname rovno jazdou, keďže od Baltského mora sa ženú početné prehánky a dizajn novej Fabie sme si už po májovej online premiére pozreli aj naživo a bližšie sa venovali jej cenám aj tomu, ako vyzerá v základnej výbave.

Novinárske prezentácie sú dobré v tom, že si na nich často môžeme vyskúšať hneď viaceré motorizácie či výbavy. Najprv sme teda začali strednou výbavou Ambition a s nenáročným atmosférickým trojvalcom 1,0 MPI Evo s výkonom 59 kW (80 koní) a krútiacim momentom len 93 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Motor bez turba pracuje v Atkinsonovom cykle s účinnejším spaľovaním vďaka vyššiemu expanznému pomeru 12:1 a nižšiemu kompresnému pomeru. Motor známy z menšej Škody Citigo, ktorej výroba už skončila, prešiel viacerými inováciami.

Pribudli 4 kW výkonu, ale maximálny krútiaci moment sa znížil o 2 Nm. Znížili sa trecie straty a zlepšilo chladenie valcov, takže motor pracuje účinnejšie a má nižšiu spotrebu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C87JP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M87JP na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep
Skryť Zatvoriť reklamu