SME
reklama

Servis auta pred dovolenkou

Väčšina motoristov narába s autom ako s vlastným zdravím. Autoservis navštívia až vtedy, keď auto odmieta poslušnosť alebo sa srdce pod kapotou rozpadne. Našťastie auto je na rozdiel od zdravia nahraditeľné a vymeniteľné, zanedbaná prevencia však ide do

Väčšina motoristov narába s autom ako s vlastným zdravím. Autoservis navštívia až vtedy, keď auto odmieta poslušnosť alebo sa srdce pod kapotou rozpadne. Našťastie auto je na rozdiel od zdravia nahraditeľné a vymeniteľné, zanedbaná prevencia však ide do peňazí a stojí nás zvýšenú nervozitu. Nehoviac o situácii, keď sa auto pokazí cestou na dovolenku. Romantické chvíle oddychu sa razom zmenia na napätie a zhon, pripomínajúci pondelkové porady so šéfom. Namiesto neho vám však za chrbtom lamentuje maželka a deti sa právom pýtajú, kedy tam už budeme. Pán Martin Hronkovič opravuje autá už desiatky rokov a veľmi dobre vie, že preventívna prehliadka môže odhaliť chybu, ktorej oprava stojí v našom servise výrazne menej než v zahraničí. My sme sa objednali na konkrétnu hodinu a on zobral naše auto do parády.

 K výsadám profesionála a skúseného automechanika patrí zodpovednosť. V servise, ktorý sme navštívili, automechanik kontroluje auto podľa presného zoznamu. Problematické časti auta si poznačí a navrhne opravu. Nestane sa tak, že by po odstránení jednej závady na ďalšiu zabudol.

 

 

 

 

Základnú údržbu možno zvládne technicky zdatný motorista aj v domácich podmienkach. Lepšie je však využiť služby servisu alebo rýchloservisu. V čase pred letnou dovolenkou bývajú prehliadky v rámci akcií zadarmo, prípadne za 150 až 500 Sk. Napriek našej pripomienke, že máme takmer nové auto, skúsený mechanik kontroluje hladinu oleja. Oplatilo sa, pretože hladina oleja bola na najnižšej prípustnej úrovni. Pri niekoľkohodinovej jazde v horúčave je motor poriadne namáhaný a pre bezpečnú prevádzku, dobré mazanie i chladenie potrebuje dostatok oleja. Ak do pravidelného intervalu výmeny oleja zostáva cca 2000 km netreba riskovať a vymeniť olej ešte pred dovolenkou. Výdavky na výmenu na nás počkajú po dovolenke, keď je väčšina rodinných účtov na nule.

O tom, že základom bezpečnej jazdy sú fungujúce brzdy, nepochybuje asi nikto. Aby spoľahlivo účinkovali v dlhých klesaniach s naloženým autom, musí byť v poriadku aj brzdová kvapalina. Jej bod varu v servise zmerajú špeciálnym testerom. Ak sa spoliehate na vlastnú údržbu , tak ju vymeňte aspoň raz za dva roky. Inak sa môže stať, že pri zjazde na Makarsku riviéru dosiahne bod varu skôr ako je bezpečné a potrebné.

Brzdy nového auta boli v poriadku, optická kontrola stavu obloženia a hadíc brzdového systému staršieho vozidla však odhalí mnohé. Napríklad popraskané hadice náchylné na prederavenie alebo brzdové platničky tesne pred dobou životnosti. Ich výmena na dovolenke môže byť raz tak drahá a náročná ako u nás doma. Ak zariskujete a rozhodnente sa dokončiť dovolenku s opotrebovanými platničkami, zničíte tiež brzdové kotúče a oprava bude stáť viac.

 

Kontrola množstva chladiacej kvapaliny pred letom vyzerá ako formalita. Lepšie je však doplniť v autoservise originálnu zmes pre daný motor než v horúčavách dolievať minerálku. S postupným vytláčaním starých Škodoviek z ciest sú pohľady na vriace auto stále zriedkavejšie.

 

 

 Doplnenie zmesi do ostrekovača zvládneme bez pomoci automechanika, ale nesmieme na to pred odchodom na dovolenku zabudnúť. Oplatí sa kúpiť rezervné balenie a zobrať ho so sebou. V Chorvátsku, Taliansku alebo Maďarsku sú prípravky na čistenie okien výrazne drahšie a nie vždy je možnosť ich kúpiť práve vtedy, keď sa zásobník vyprázdni. Nočná jazda cez roje hmyzu v Maďarsku má svoje čaro.

Svetlá svietia, smerovky blikajú, stierače stierajú, klaksón trúbi . . . Ak všetko funguje ako má, stačí skontrolovať kompletnosť sady rezervných žiaroviek resp. povinnú výbavu vozidla ako takú. Chýbajúca lekárnička, trojuholník, žiarovky alebo reflexná vesta môže stáť desiatky Eur. Napríklad za chýbajúcu výstražnú vestu (stačí jedna vo vozidle) si rakúsky policajt môže vypýtať od 36 do 2180 Eur. Správne nastavenie svetiel zaručí dobrý výhľad na cestu a neoslepovanie protiidúcich vodičov. U starších vozidiel nezaškodí skontrolovať výškové nastavovanie svetiel, ktoré sa používa pri plne zaťaženom aute.

Akumulátoru dáva najviac zabrať zima avšak v lete môžeme doplatiť práve na chýbajúcu údržbu po zime. To, že auto ešte štartuje, neznamená, že autobatéria je v poriadku. Merací prístroj totiž ukáže, či sa akumulátor nenachádza tesne nad hrobom. Stačí si totiž nechať zapnutú autochladničku a auto je bez elektrického prúdu.

Najväčšou hrozbou pre motoristu sú nečakané poruchy a ukryté závady, ktoré sa môžu ako na potvoru prejaviť na dovolenke. Signálom prichádzajúcej poruchy môže byť vŕzganie, pukanie alebo hučanie niektorých častí. Martin Hronkovič pomocou špeciálneho fonendoskopu „počúva“ auto, aby lokalizoval poruchu. Takto odhalí rozpadávajúce sa ložisko i množstvo ďalších porúch. Majiteľ však musí odborníka upozorniť, že jeho auto vydáva divné zvuky.

 

Nie každý servis má diagnostické zariadenie na zistenie stavu tlmičov. Prvým príznakom zlých tlmičov je nadmerné kolísanie auta na nerovnostiach a v zákrutách. Automechnik však podľa zovňajšku vie, že takýto tlmič nemá v aute čo robiť.

V zahraničí je najmenšia povolená hĺbka dezénu pneumatík väčšia než na Slovensku a odborníci to dobre vedia. Z opotrebovania dezénu vyčítajú stav tlmičov a zlú geometriu náprav. Keď je všetko v poriadku, dostáva sa na rad meranie tlaku a správne nahustenie pneumatík. Nesprávne nahustené pneumatiky totiž zhoršujú priľnavosť k vozovke, predlžujú brzdnú dráhu, znižujú životnosť, zvyšujú pravdepodobnosť defektu a spotrebu PHM.

Odťahová služba v Čiernej Hore partrí medzi lukratívne aktivity tamojších súkromníkov. Veľa automobilov „dovezených“ zo zahraničia nepozná pravidelný servis a majitelia ich derú, až kým sa nepokazia. O životnom štýle tamojších motoristov a ich automobilov svedčí reklama na odťahové služby. V horských oblastiach nájdete číslo odťahovky každých päťsto metrov. Keď sú reklamou prestriekané a prelepené už všetky dopravné značky, dobre poslúži aj plochá skala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 280
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 877
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 201
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 027
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 790
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 861
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 002
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 634
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 033
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 436
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 226
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu