SME

Servis auta pred dovolenkou

Väčšina motoristov narába s autom ako s vlastným zdravím. Autoservis navštívia až vtedy, keď auto odmieta poslušnosť alebo sa srdce pod kapotou rozpadne. Našťastie auto je na rozdiel od zdravia nahraditeľné a vymeniteľné, zanedbaná prevencia však ide do

Väčšina motoristov narába s autom ako s vlastným zdravím. Autoservis navštívia až vtedy, keď auto odmieta poslušnosť alebo sa srdce pod kapotou rozpadne. Našťastie auto je na rozdiel od zdravia nahraditeľné a vymeniteľné, zanedbaná prevencia však ide do peňazí a stojí nás zvýšenú nervozitu. Nehoviac o situácii, keď sa auto pokazí cestou na dovolenku. Romantické chvíle oddychu sa razom zmenia na napätie a zhon, pripomínajúci pondelkové porady so šéfom. Namiesto neho vám však za chrbtom lamentuje maželka a deti sa právom pýtajú, kedy tam už budeme. Pán Martin Hronkovič opravuje autá už desiatky rokov a veľmi dobre vie, že preventívna prehliadka môže odhaliť chybu, ktorej oprava stojí v našom servise výrazne menej než v zahraničí. My sme sa objednali na konkrétnu hodinu a on zobral naše auto do parády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

 K výsadám profesionála a skúseného automechanika patrí zodpovednosť. V servise, ktorý sme navštívili, automechanik kontroluje auto podľa presného zoznamu. Problematické časti auta si poznačí a navrhne opravu. Nestane sa tak, že by po odstránení jednej závady na ďalšiu zabudol.

 

 

 

 

Základnú údržbu možno zvládne technicky zdatný motorista aj v domácich podmienkach. Lepšie je však využiť služby servisu alebo rýchloservisu. V čase pred letnou dovolenkou bývajú prehliadky v rámci akcií zadarmo, prípadne za 150 až 500 Sk. Napriek našej pripomienke, že máme takmer nové auto, skúsený mechanik kontroluje hladinu oleja. Oplatilo sa, pretože hladina oleja bola na najnižšej prípustnej úrovni. Pri niekoľkohodinovej jazde v horúčave je motor poriadne namáhaný a pre bezpečnú prevádzku, dobré mazanie i chladenie potrebuje dostatok oleja. Ak do pravidelného intervalu výmeny oleja zostáva cca 2000 km netreba riskovať a vymeniť olej ešte pred dovolenkou. Výdavky na výmenu na nás počkajú po dovolenke, keď je väčšina rodinných účtov na nule.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že základom bezpečnej jazdy sú fungujúce brzdy, nepochybuje asi nikto. Aby spoľahlivo účinkovali v dlhých klesaniach s naloženým autom, musí byť v poriadku aj brzdová kvapalina. Jej bod varu v servise zmerajú špeciálnym testerom. Ak sa spoliehate na vlastnú údržbu , tak ju vymeňte aspoň raz za dva roky. Inak sa môže stať, že pri zjazde na Makarsku riviéru dosiahne bod varu skôr ako je bezpečné a potrebné.

Brzdy nového auta boli v poriadku, optická kontrola stavu obloženia a hadíc brzdového systému staršieho vozidla však odhalí mnohé. Napríklad popraskané hadice náchylné na prederavenie alebo brzdové platničky tesne pred dobou životnosti. Ich výmena na dovolenke môže byť raz tak drahá a náročná ako u nás doma. Ak zariskujete a rozhodnente sa dokončiť dovolenku s opotrebovanými platničkami, zničíte tiež brzdové kotúče a oprava bude stáť viac.

SkryťVypnúť reklamu

 

Kontrola množstva chladiacej kvapaliny pred letom vyzerá ako formalita. Lepšie je však doplniť v autoservise originálnu zmes pre daný motor než v horúčavách dolievať minerálku. S postupným vytláčaním starých Škodoviek z ciest sú pohľady na vriace auto stále zriedkavejšie.

 

 

 Doplnenie zmesi do ostrekovača zvládneme bez pomoci automechanika, ale nesmieme na to pred odchodom na dovolenku zabudnúť. Oplatí sa kúpiť rezervné balenie a zobrať ho so sebou. V Chorvátsku, Taliansku alebo Maďarsku sú prípravky na čistenie okien výrazne drahšie a nie vždy je možnosť ich kúpiť práve vtedy, keď sa zásobník vyprázdni. Nočná jazda cez roje hmyzu v Maďarsku má svoje čaro.

Svetlá svietia, smerovky blikajú, stierače stierajú, klaksón trúbi . . . Ak všetko funguje ako má, stačí skontrolovať kompletnosť sady rezervných žiaroviek resp. povinnú výbavu vozidla ako takú. Chýbajúca lekárnička, trojuholník, žiarovky alebo reflexná vesta môže stáť desiatky Eur. Napríklad za chýbajúcu výstražnú vestu (stačí jedna vo vozidle) si rakúsky policajt môže vypýtať od 36 do 2180 Eur. Správne nastavenie svetiel zaručí dobrý výhľad na cestu a neoslepovanie protiidúcich vodičov. U starších vozidiel nezaškodí skontrolovať výškové nastavovanie svetiel, ktoré sa používa pri plne zaťaženom aute.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akumulátoru dáva najviac zabrať zima avšak v lete môžeme doplatiť práve na chýbajúcu údržbu po zime. To, že auto ešte štartuje, neznamená, že autobatéria je v poriadku. Merací prístroj totiž ukáže, či sa akumulátor nenachádza tesne nad hrobom. Stačí si totiž nechať zapnutú autochladničku a auto je bez elektrického prúdu.

Najväčšou hrozbou pre motoristu sú nečakané poruchy a ukryté závady, ktoré sa môžu ako na potvoru prejaviť na dovolenke. Signálom prichádzajúcej poruchy môže byť vŕzganie, pukanie alebo hučanie niektorých častí. Martin Hronkovič pomocou špeciálneho fonendoskopu „počúva“ auto, aby lokalizoval poruchu. Takto odhalí rozpadávajúce sa ložisko i množstvo ďalších porúch. Majiteľ však musí odborníka upozorniť, že jeho auto vydáva divné zvuky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Nie každý servis má diagnostické zariadenie na zistenie stavu tlmičov. Prvým príznakom zlých tlmičov je nadmerné kolísanie auta na nerovnostiach a v zákrutách. Automechnik však podľa zovňajšku vie, že takýto tlmič nemá v aute čo robiť.

V zahraničí je najmenšia povolená hĺbka dezénu pneumatík väčšia než na Slovensku a odborníci to dobre vedia. Z opotrebovania dezénu vyčítajú stav tlmičov a zlú geometriu náprav. Keď je všetko v poriadku, dostáva sa na rad meranie tlaku a správne nahustenie pneumatík. Nesprávne nahustené pneumatiky totiž zhoršujú priľnavosť k vozovke, predlžujú brzdnú dráhu, znižujú životnosť, zvyšujú pravdepodobnosť defektu a spotrebu PHM.

Odťahová služba v Čiernej Hore partrí medzi lukratívne aktivity tamojších súkromníkov. Veľa automobilov „dovezených“ zo zahraničia nepozná pravidelný servis a majitelia ich derú, až kým sa nepokazia. O životnom štýle tamojších motoristov a ich automobilov svedčí reklama na odťahové služby. V horských oblastiach nájdete číslo odťahovky každých päťsto metrov. Keď sú reklamou prestriekané a prelepené už všetky dopravné značky, dobre poslúži aj plochá skala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 724
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 927
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 291
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 368
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 983
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 874
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  2. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  3. Štefan Šturdzík: Rakovina
  4. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  5. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  7. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  8. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 880
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 531
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 061
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 835
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 473
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 971
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 272
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu