SME

Najlepšie motory roka 2005 - International Engine of the Year

Z tohtoročného udeľovania cien Motorov roka vyšla najúspešnejšie automobilka BMW so ziskom piatich ocenení. Spomedzi nemeckých automobiliek triumfovalo ešte Audi. Ostatné ceny od odbornej poroty získali značky Toyota, Fiat a Honda.

Najlepšie motory roka 2005 - International Engine of the Year

Motor ako zdroj pohybovej energie vlastne robí automobil automobilom a bez neho by sa karoséria s kolesami stala nehybnou nádherou. Automobil síce vnímame ako celok, ale o priazni zákazníka neraz rozhoduje práve motor, od ktorého vlastností sa odvíja dynamika, spotreba, výška zákonného poistenia prípadne nálada za volantom. Bez ohľadu na objem, výkon a kategóriu motora majú konštruktéri jednotný cieľ : kvapku paliva premeniť na najväčšiu možnú pohybovú energiu a pri tom čo najmenej zaťažiť životné prostredie splodinami. Je teda celkom prirodzené, že v roku 1999 začala odborná motoristická verejnosť udeľovať ocenenia International Engine of the Year. Kandidátom môže byť každý motor inštalovaný v sériovo vyrábanom vozidle, ktoré sa predáva vo viac ako jednej krajine. Jeden a ten istý motor môže zvíťaziť aj niekoľko rokov po sebe, ak sa medzi tým v jeho objemovej kategórii neobjaví lepší konkurent. Porotu súťaže o motor roka tvorí 56 renomovaných žurnalistov z 26 krajín celého sveta (Slovensko nemá zastúpenie). Počas existencie súťaže sa na prvých miestach objavuje skupina výrobcov, ktorých motory sú uznávané po celom svete. Okrem veľkej trojky BMW, Audi, Mercedes, dosahuje významné úspechy v súťaži Toyota, Honda, Fiat, Crysler, Citroen ale aj Ferrari a Porsche. Z tohtoročného udeľovania cien odchádza najúspešnejšie automobilka BMW, ktorá dostala ocenenie motor roka v piatich kategóriách. Najúspešnejším motorom súťaže sa stal silný desaťvalec modelov BMW M6 a M5. Z pomedzi nemeckých automobiliek okrem BMW uspel koncern Volkswagen s prepĺňaným dvojlitrom TFSI. Ostatné ceny si rozdelili Toyota, Fiat a Honda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najlepší nový motor roka 2005
Existuje veľa dôvodov, ktoré presvedčili porotcov, aby za najlepší motor roka 2005 vyhlásili päťlitrový desaťvalec od BMW. Prvým dôvodom na hlasovanie je určite nesporne veľký výkon 373 kW (507 k). Prípadne váhanie porotcov však prevážil medzi nepreplňanými benzínovými motormi neobvyklý krútiaci momnet 520 Nm. Mníchovská automobilka tak opäť potvrdila, že patrí do kategórie automobilov, kde špecifický výkon neprepĺňaného benzínového motora na liter objemu presahuje magickú hranicu 100 k. Presne z tejto skupiny je druhý nový motor v poradí určený pre Ferrari F430. Do prvej päťky sa dostal aj ďalší agregát z dielne BMW a to diesel 535 d.

Vidlicový desťvalec je určený pre limuzínu M5 a športové Cupé M6. Silný motor v športovej limuzíne robí skutočné divy, zvlášť  v kombinácii so sedem stupňovou sekvenčnou prevodovkou SMG. BMW M5 zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,7s a dosiahne elektronicky obmedzenú rýchlosť 250 km/h. Priemerná spotreba 14,8 l/100km asi nikoho neprekvapí nehovoriac o spotrebe v meste (22 l/ 100 km).

SkryťVypnúť reklamu

Najlepší nový motor roka 2005
1. BMW V10 (BMW M6 a M5) 251 bodov
2. Ferrari 4.3 V8 (F430) 146 bodov
3. Toyota 3.3 Hybrid (Lexus RX400h)133 bodov
4. Porsche 3.8 (911) 130 bodov
5. BMW 3,0 d Twin-Turbo ( BMW 535d)121 bodov
6. Honda 3,0 Hybrid (Accord) 90 b

 

 

Motor s najlepšou ekonomikou prevádzky
Súčasný trend znižovania palivovej spotreby smeruje k hybridnému pohonu, teda kombinácii spaľovacieho motora a elektromotora. Deň, keď sa v sériovej výrobe objavia motory spaľujúce vodík, je pomerne ďaleko, preto automobilky hľadajú riešenie v znižovaní spotreby pohonných látok súčastnosti. Najďalej je Toyota, ktorá sériovo vyrába Prius s hybridným pohonom. Benzínový štvorvalec Priusu funguje v spolupráci s elektromotorom , čím sa podarilo znížiť spotrebu paliva pri tak veľkom vozidle na 4,3 l/100 km. Druhým dôkazom dominantného postavenia Toyoty v konštrukcii hybriného pohonu je motor určený pre Lexus RX 400h.

SkryťVypnúť reklamu

Poradie v kategórii motorov s najlpešou ekonomikou prevádzky
1. Toyota Hybrid 1 (Prius) 220 b
2. Toyota 3.3 Hybrid (Lexus RX400h) 120 b
3. Fiat-GM Diesel 1.3 Multijet (modely Opel,Lancia,Fiat) 105 b
4. Honda 1.3-litre IMA (Civic) 88 b
5. BMW Diesel 3-litre Twin-Turbo (535d) 75 b
6. Honda 3-litre Hybrid (Accord) 72 b

Benzínový motor v Priuse spolupracuje s elektromotorom (50kW) tak, aby bola spotreba paliva čo najnižšia. Každý z motorov ťahá iba vtedy, keď je to potrebné. Pri maximálnom zrýchlení vydávajú maximum oba motory. Vďaka dômyselnému systému spolupráce benzínový štvorvalec s výkonom 57 kW spotrebuje v priemere 4,3 l/100 km. Štartovanie a vypínanie benzínového agregátu prebieha automaticky práve v momente, keď je to potrebné. Ak Toyota Prius zastane na križovatke, motor sa samočinne vypne. Pri rozbehu dá auto do pohybu najskôr elektromotor (do 15 až 30 km/h) a potom automaticky naštartuje spaľovací motor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 


Najlepší športový motor roka
Oproti najlepším výrobcom športových motorov z Európy sa postavili americké osemvalce Chevrolet a Chrysler. Najefektívnejšie využitie paliva majú predsa len európske agregáty s vynikajúim zvukom , priebehom výkonu i spotrebou. Zázračný desťvalec BMW porazil konkurentov s výrazným bodovým náskom, hoci sa v poli objavil aj o sto koní silnejší agregát od AMG - dvorného úpravcu športových vozidiel Mercedes. Kým agregát Mercedes na dosiahnutie výkonu používa dve turbodúchadlá BMW i Ferrari vyťažili čo najviac bez turbodúchadla.

BMW M6 s päťlitrovým desťvalcom výkonu 373 kW (507k) pokorí stovku o 0,8 s neskôr než druhé v poradí Ferrari, má však o 300 kg väčšiu pohotovostnú hmotnosť a z toho vyplývajúci lepší komfort. Motor BMW ťaží z vyššieho objemu a tým pádom dosahuje lepší krútiaci moment než Ferrari. V spotrebe i naladení výfukového potrubia vyhráva BMW, ktoré má maximálnu rýchlosť zablokovanú na 250 km/h. Bez obmedzovača by vraj mníchovský dravec porazil aj Ferrari s maximálkou 315 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradie v kategórii najlepší športový motor roka
1. BMW 5,0 V10 (M5, M6) 294 b
2. Ferrari 4.3 V8 (F430)203 b
3. Mercedes-AMG 6,0 bi-turbo (SL65, CL65) 126 b
4. Porsche 3.8 (911) 105
5. Chevrolet 6 V8 (Corvette, Pontiac GTO) 59 b
6. Chrysler/Dodge 6.1V8 (300C SRT-8, Magnum) 59 b

 

Víťazi súťaže Motor roka v objemových kategóriách :  


do 1000 ccm                          Honda         1.0 IMA Hybrid                                                                                                                            1000 - 1400 ccm                    Fiat-GM diesel 1.3 Multijet   
1400 – 1800 ccm                   Toyota Hybrid 1.5l             
1800 – 2000 ccm                   Volkswagen/Audi 2,0 TFSI  
2000 - 2500 ccm                    Honda  2,2 i-CTDi               
2500 - 3000 ccm                    BMW 3,0 d Twin-Turbo 
3000 - 4000 ccm                    BMW 3.2 (M3)   
nad 4000                               BMW 5,0 V10 M6 

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Autor: Rstislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  3. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  8. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 18 976
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 483
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 985
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 690
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 176
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 461
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 623
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 2 159
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog
  2. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  3. Miro Jankes: Oneskorený augustový výber 2025
  4. Radoslav Medzihradský: Kamaráti a cudzí politici
  5. Štefan Šturdzík: Weiss ml. - miesto trestu odmena . Takto sa nikdy nepoučí.
  6. Ján Valchár: Čerpacia ex-stanica vlastnená mafiou
  7. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Cesta k odchodu
  8. Simona Šramová: Prečo sa žena z humanitných vied púšťa do sveta umelej inteligencie
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 17 014
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 044
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 267
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 068
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 594
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 8 993
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 219
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 166
  1. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  2. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  3. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  4. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  5. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  6. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  7. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  8. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu