SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Najlepšie motory roka 2005 - International Engine of the Year

Z tohtoročného udeľovania cien Motorov roka vyšla najúspešnejšie automobilka BMW so ziskom piatich ocenení. Spomedzi nemeckých automobiliek triumfovalo ešte Audi. Ostatné ceny od odbornej poroty získali značky Toyota, Fiat a Honda.

Najlepšie motory roka 2005 - International Engine of the Year

Motor ako zdroj pohybovej energie vlastne robí automobil automobilom a bez neho by sa karoséria s kolesami stala nehybnou nádherou. Automobil síce vnímame ako celok, ale o priazni zákazníka neraz rozhoduje práve motor, od ktorého vlastností sa odvíja dynamika, spotreba, výška zákonného poistenia prípadne nálada za volantom. Bez ohľadu na objem, výkon a kategóriu motora majú konštruktéri jednotný cieľ : kvapku paliva premeniť na najväčšiu možnú pohybovú energiu a pri tom čo najmenej zaťažiť životné prostredie splodinami. Je teda celkom prirodzené, že v roku 1999 začala odborná motoristická verejnosť udeľovať ocenenia International Engine of the Year. Kandidátom môže byť každý motor inštalovaný v sériovo vyrábanom vozidle, ktoré sa predáva vo viac ako jednej krajine. Jeden a ten istý motor môže zvíťaziť aj niekoľko rokov po sebe, ak sa medzi tým v jeho objemovej kategórii neobjaví lepší konkurent. Porotu súťaže o motor roka tvorí 56 renomovaných žurnalistov z 26 krajín celého sveta (Slovensko nemá zastúpenie). Počas existencie súťaže sa na prvých miestach objavuje skupina výrobcov, ktorých motory sú uznávané po celom svete. Okrem veľkej trojky BMW, Audi, Mercedes, dosahuje významné úspechy v súťaži Toyota, Honda, Fiat, Crysler, Citroen ale aj Ferrari a Porsche. Z tohtoročného udeľovania cien odchádza najúspešnejšie automobilka BMW, ktorá dostala ocenenie motor roka v piatich kategóriách. Najúspešnejším motorom súťaže sa stal silný desaťvalec modelov BMW M6 a M5. Z pomedzi nemeckých automobiliek okrem BMW uspel koncern Volkswagen s prepĺňaným dvojlitrom TFSI. Ostatné ceny si rozdelili Toyota, Fiat a Honda.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Najlepší nový motor roka 2005
Existuje veľa dôvodov, ktoré presvedčili porotcov, aby za najlepší motor roka 2005 vyhlásili päťlitrový desaťvalec od BMW. Prvým dôvodom na hlasovanie je určite nesporne veľký výkon 373 kW (507 k). Prípadne váhanie porotcov však prevážil medzi nepreplňanými benzínovými motormi neobvyklý krútiaci momnet 520 Nm. Mníchovská automobilka tak opäť potvrdila, že patrí do kategórie automobilov, kde špecifický výkon neprepĺňaného benzínového motora na liter objemu presahuje magickú hranicu 100 k. Presne z tejto skupiny je druhý nový motor v poradí určený pre Ferrari F430. Do prvej päťky sa dostal aj ďalší agregát z dielne BMW a to diesel 535 d.

Vidlicový desťvalec je určený pre limuzínu M5 a športové Cupé M6. Silný motor v športovej limuzíne robí skutočné divy, zvlášť  v kombinácii so sedem stupňovou sekvenčnou prevodovkou SMG. BMW M5 zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,7s a dosiahne elektronicky obmedzenú rýchlosť 250 km/h. Priemerná spotreba 14,8 l/100km asi nikoho neprekvapí nehovoriac o spotrebe v meste (22 l/ 100 km).

Skryť Vypnúť reklamu

Najlepší nový motor roka 2005
1. BMW V10 (BMW M6 a M5) 251 bodov
2. Ferrari 4.3 V8 (F430) 146 bodov
3. Toyota 3.3 Hybrid (Lexus RX400h)133 bodov
4. Porsche 3.8 (911) 130 bodov
5. BMW 3,0 d Twin-Turbo ( BMW 535d)121 bodov
6. Honda 3,0 Hybrid (Accord) 90 b

 

 

Motor s najlepšou ekonomikou prevádzky
Súčasný trend znižovania palivovej spotreby smeruje k hybridnému pohonu, teda kombinácii spaľovacieho motora a elektromotora. Deň, keď sa v sériovej výrobe objavia motory spaľujúce vodík, je pomerne ďaleko, preto automobilky hľadajú riešenie v znižovaní spotreby pohonných látok súčastnosti. Najďalej je Toyota, ktorá sériovo vyrába Prius s hybridným pohonom. Benzínový štvorvalec Priusu funguje v spolupráci s elektromotorom , čím sa podarilo znížiť spotrebu paliva pri tak veľkom vozidle na 4,3 l/100 km. Druhým dôkazom dominantného postavenia Toyoty v konštrukcii hybriného pohonu je motor určený pre Lexus RX 400h.

Skryť Vypnúť reklamu

Poradie v kategórii motorov s najlpešou ekonomikou prevádzky
1. Toyota Hybrid 1 (Prius) 220 b
2. Toyota 3.3 Hybrid (Lexus RX400h) 120 b
3. Fiat-GM Diesel 1.3 Multijet (modely Opel,Lancia,Fiat) 105 b
4. Honda 1.3-litre IMA (Civic) 88 b
5. BMW Diesel 3-litre Twin-Turbo (535d) 75 b
6. Honda 3-litre Hybrid (Accord) 72 b

Benzínový motor v Priuse spolupracuje s elektromotorom (50kW) tak, aby bola spotreba paliva čo najnižšia. Každý z motorov ťahá iba vtedy, keď je to potrebné. Pri maximálnom zrýchlení vydávajú maximum oba motory. Vďaka dômyselnému systému spolupráce benzínový štvorvalec s výkonom 57 kW spotrebuje v priemere 4,3 l/100 km. Štartovanie a vypínanie benzínového agregátu prebieha automaticky práve v momente, keď je to potrebné. Ak Toyota Prius zastane na križovatke, motor sa samočinne vypne. Pri rozbehu dá auto do pohybu najskôr elektromotor (do 15 až 30 km/h) a potom automaticky naštartuje spaľovací motor.

Skryť Vypnúť reklamu

 

 


Najlepší športový motor roka
Oproti najlepším výrobcom športových motorov z Európy sa postavili americké osemvalce Chevrolet a Chrysler. Najefektívnejšie využitie paliva majú predsa len európske agregáty s vynikajúim zvukom , priebehom výkonu i spotrebou. Zázračný desťvalec BMW porazil konkurentov s výrazným bodovým náskom, hoci sa v poli objavil aj o sto koní silnejší agregát od AMG - dvorného úpravcu športových vozidiel Mercedes. Kým agregát Mercedes na dosiahnutie výkonu používa dve turbodúchadlá BMW i Ferrari vyťažili čo najviac bez turbodúchadla.

BMW M6 s päťlitrovým desťvalcom výkonu 373 kW (507k) pokorí stovku o 0,8 s neskôr než druhé v poradí Ferrari, má však o 300 kg väčšiu pohotovostnú hmotnosť a z toho vyplývajúci lepší komfort. Motor BMW ťaží z vyššieho objemu a tým pádom dosahuje lepší krútiaci moment než Ferrari. V spotrebe i naladení výfukového potrubia vyhráva BMW, ktoré má maximálnu rýchlosť zablokovanú na 250 km/h. Bez obmedzovača by vraj mníchovský dravec porazil aj Ferrari s maximálkou 315 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Poradie v kategórii najlepší športový motor roka
1. BMW 5,0 V10 (M5, M6) 294 b
2. Ferrari 4.3 V8 (F430)203 b
3. Mercedes-AMG 6,0 bi-turbo (SL65, CL65) 126 b
4. Porsche 3.8 (911) 105
5. Chevrolet 6 V8 (Corvette, Pontiac GTO) 59 b
6. Chrysler/Dodge 6.1V8 (300C SRT-8, Magnum) 59 b

 

Víťazi súťaže Motor roka v objemových kategóriách :  


do 1000 ccm                          Honda         1.0 IMA Hybrid                                                                                                                            1000 - 1400 ccm                    Fiat-GM diesel 1.3 Multijet   
1400 – 1800 ccm                   Toyota Hybrid 1.5l             
1800 – 2000 ccm                   Volkswagen/Audi 2,0 TFSI  
2000 - 2500 ccm                    Honda  2,2 i-CTDi               
2500 - 3000 ccm                    BMW 3,0 d Twin-Turbo 
3000 - 4000 ccm                    BMW 3.2 (M3)   
nad 4000                               BMW 5,0 V10 M6 

Skryť Vypnúť reklamu


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 513
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 698
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 994
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 121
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 613
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 730
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 578
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.