SME

Môžeš, môžeš, ešte môžeš . . stoj!

Je postrachom takmer všetkých žiakov autoškôl, je príčinou nehôd na parkovisku a malých poistných udalostí. Reč je o cúvaní, ktoré sa dá zvládnuť na jednotku alebo úplne pobabrať a skončiť s odretým blatníkom. Úspešnosť cúvania závisí od šikovnosti vod

Je postrachom takmer všetkých žiakov autoškôl, je príčinou nehôd na parkovisku a malých poistných udalostí. Reč je o cúvaní, ktoré sa dá zvládnuť na jednotku alebo úplne pobabrať a skončiť s odretým blatníkom. Úspešnosť cúvania závisí od šikovnosti vodiča, jeho pozornosti ale aj asistentov, ktorí mu pri tom pomáhajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zrkadlá alebo otočená hlava
So staršími vozidlami sa cúvalo oveľa ľahšie ako s dnešnými autami. Stačilo sa pri cúvaní otočiť dozadu a cez zadné okno videl vodič skoro všetko. Dnes sú hrany zadného okna pomerne vysoko, nehovoriac o masívnych stĺpikoch bezpečnej karosérie a o troch opierkach hlavy na zadných sedadlách. Napríklad v takom Fiate Punto cez zadné opierky nie je vidieť nič. Skrátka čím novšie auto, tým horší výhľad dozadu. Preto sa stále viac vodičov učí cúvať podľa spätných zrkadiel. Pri pohľade do zrkadla vodič presne vidí, či medzi autom a zárubňou garáže, prípadne inou prekážkou existuje ešte medzera. Ak medzeru vidieť v zrkadle tak tam v skutočnosti je. Ľahko tak možno sledovať obidva boky vozidla. Horšie to býva so sledovaním vzdialenosti zadného nárazníka od prekážky. Túto vzdialenosť môžu zrkadlá mierne skresľovať a tak v záverečnej váze cúvania sa nezaškodí obzrieť dozadu otočením hlavy. K dobrým zvykom vodiča patrí obhliadka miesta ešte pred cúvaním. Pri príchode k parkovaciemu boxu stačí letmým pohľadom obzrieť manévrovací priestor a zvlášť miesta a prekážky (betónové kvetináče, nízke zábradlia) za autom. Cúvanie podľa spätných zrkadiel si vyžaduje tréning, ale je presnejšie a pohodlnejšie ako s otočenou hlavou. Napokon vodiči nákladných automobilov a dodávok cúvajú iba podľa spätných zrkadiel. Najideálnejšie je mať oči – parkovací senzor na zadnom nárazníku. Tento doplnok je dostupný takmer pre väčšinu osobných automobilov a kto žije v meste a má problémy s cúvaním za pártisíc korún si uľahčí život. Vďaka parkovacím senzorom možno aj ušetrí nepríjemné vymieňanie adries na parkovisku a riešenie drobných poistných udalostí. Ako pre všetky ľudské činnosti aj pre cúvanie je najlepší tréning. Na získanie obrazu o rozmeroch svojho auta stačí párkrát oškrieť auto alebo cvične cúvať k papierovým krabiciam na dotyk.

SkryťVypnúť reklamu

Cúvanie podľa spätných zrkadiel sa môže spočiatku zdať obtiažne ale opak je pravdou. V spätných zrkadlách možno s prehľadom kontrolovať obe strany automobilu. Vzdialenosť od steny alebo prekážky vzadu radšej posúďme otočením hlavy.

Prečo cúvať do parkovacieho boxu
Vchádzanie do parkovacieho boxu prednou časťou auta býva pohodlnejšie a rýchlejšie. Vodiči sa tak vyhnú komplikovanejšiemu cúvaniu. Cúvať von z boxu na ulicu alebo hlavnú cestu je však oveľa nebezpečnejšie. Aby vodič vychádzajúceho automobilu dal prednosť vozidlám idúcim po ulici a aby ich vôbec uvidel, musí vystrčiť aspoň dve tretiny auta. Pri vychádzaní prednou časťou sa stačí vystrčiť iba pár centimetrov. Podobná zásada platí pri parkovaní v garáži. Keď prichádzame domov, máme zväčša viac času na cúvanie ako keď odchádzame z domu. V nebezpečenstve (požiar, cesta do nemocnice) sa s autom otočeným predkom von vychádza oveľa rýchlejšie a bezpečnejšie. Nehovoriac o vyťahovaní nenaštartovaného vozidla. Platnosť zásady o správnom parkovaní dokumentujú aj hasičské prípadne vojenské vozidlá, ktoré sú v garáži vždy nacúvané.

SkryťVypnúť reklamu

Parkovací asistent
Približne pred pätnástimi rokmi sme mohli parkovacie senzory obdivovať akurát v luxusných limuzínach najvyššej triedy. Dnes sa parkovací asistenti dodávajú aj do malých automobilov a jednoduchú súpravu možno kúpiť a domontovť do nárazníka akéhokoľvek auta. Rozdiely v parkovacích senzoroch sú však markantné. Niektoré detekujú vzdialenosť od prekážky iba v rovine a pod rozptylovým uhlom. Dokonalejšie senzory rozpoznávajú obrubníky a ich výšku. Vrcholom v obore pomoci pri cúvaní sú širokouhlé kamery umiestnené nad poznávacou značkou. Obraz snímaný kamerou sa pri zaradení spiatočky premieta na čiernobiely alebo farebný displej. V niektorých automobiloch sa na obraze objavia čiary pravdepodobnej dráhy auta. Keď vodič vytočí kolesá zmení sa aj poloha čiar. Cúvanie podľa obrazu v monitore si vyžaduje zvyk a aspoň letmý pohľad dozadu mimo kamery pred začiatkom cúvacieho manévru. Výhodou akéhokoľvek parkovacieho asistenta je pohodlné a presné parkovanie bez stresu. Isté riziká však nemožno vylúčiť, zvlášť, ak sú senzory v nárazníku obalené vrsvou námrazy, prípadne ak vodič cúva vlastnou tiažou vozidla z mierneho kopca bez zaradenej spiatočky. Príliš rýchle cúvanie a približovanie sa k prekážke býva častou príčinou oneskorenej reakcie senzora. Parkoavcie senzory prežívajú na Slovensku podobný rast popularity ako automatické prevodovky. Najskôr boli odsudzované , pretože sú pre tých , čo nevedia cúvať. Po spoznaní ich výhod si ich kúpia aj skutoční majstri volantu.

SkryťVypnúť reklamu

Kamera poskytuje dokonalý obraz o situácii za autom. Zložitejšie systémy dokonca predkresľujú pravdepodobnú dráhu auta a vodič tak vie, či sa na vybraté miesto zmestí. Kamera však nevidí situáciu na bokoch auta, a tak nie je všemocná. Samotní výrobcovia kamerového systému upozorňujú: Skontrolujte okolie.

 

 

Komunikácia parkovacieho asistenta s vodičom býva rôzna. Základom je zvukový signál s rôznou frekvenciou pre prednú a zadnú časť auta. Čím bližšie je auto k prekážke, pípanie je hustejšie až sa spojí do jednoliateho pískania. Drahšie automobily majú displej s vizualizáciou a rozložením zvukového signálu do štyroch reproduktorov . Zvuk prichádza k vodičovi z tej strany, kde je prekážka najbližšie.

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

 

 

V tejto fáze parkovania a s vypntým senzorom už vodič päťmetrového luxusného kombi nemá prehľad, v akej vzdialenosti je betónový kvetináč.

 

So zapnutým senzorom sa však bez stresu z poškodenia priblíži aj na 20 cm.

 

 

 

Pravidlá bezpečného cúvania:

- správne si nastaviť spätné zrkadlá a zadné opierky hlavy dať do najnižšej polohy (ak tam nikto nesedí)
- pri cúvaní na hlavnú cestu poprosiť o pomoc a navigovanie inú osobu
- všimnúť si výšku obrubníkov
- sklopiť dole pravé spätné zrkadlo pri parkovaní v pozdĺžnom boxe
- striedavo kontrolovať voľné miesto po oboch stranách vozidla
- sledovať aj prednú časť auta, ktorá má najväčšie výchylky do strán
- do parkovacieho boxu radšej cúvať ako vchádzať predkom

SkryťVypnúť reklamu
reklama


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 69 038
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 212
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 861
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 556
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 179
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 064
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 164
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  2. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  4. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  5. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  6. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  7. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  8. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 287
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 518
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 73 567
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 829
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 263
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 895
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 359
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu