SME

Čo je VDIM ?

Toyota pre svoju luxusnú divíziu Lexus vyvinula špecializovaný stabilizačný systém VDIM, ktorý spolupacuje s aktívnym riadením.

Čo je VDIM ?
Systémov aktívnej bezpečnosti, ktoré všemožne zabraňujú dopravným nehodám a pomáhajú zvládnuť kritickú situáciu je dnes viac ako dosť a ich názvoslovie sa zvyčajne pohybuje okolo zaužívaných skratiek (ESP, ABS, EBD, DSC, TC, ASR). Niektoré automobilky používajú vlastné názvy a označenia, aj z toho dôvodu, aby navonok ukázali, že ich systém sa od bežného ESP líši. Napríklad Toyota pre svoju luxusnú divíziu Lexus vyvinula špecializovaný stabilizačný systém VDIM. Ako z názvu vyplýva, ide o systém integrovaného riadenia dynamiky (VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management). Jeho najnovšiu generáciu spojila s aktívnym riadením. Okrem pribrzďovania jednotlivých kolies dokáže VDIM samočinne korigovať natočenie kolies. V kritickej situácii vodiči zvyknú prudko strhnúť volant a natočia kolesá viac než je potrebné. Pneumatiky tak stratia svoju vodiacu schopnosť a zásah systému sa skomplikuje. Aktívne riadenie VGRS je schopné samočinne natočiť kolesá, čo systém VDIM využíva vo svoj prospech. Vodič síce vychýli kolesá pod veľkým uhlom, ale aktívne riadenie ich natočí iba do efektívneho uhla, prípadne si pomôže natočením kolies na opačnú stranu. Stabilizačný systém automobilov Lexus GS 430 a Lexus RX 400h tak spolupracuje s aktívnym riadením v troch prípadoch. Napriek dokonalosti systému na vodičov zostáva vedenie a smerovanie vozidla. V panike zavrieť oči a pustiť volant sa zatiaľ nevypláca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

 V praxi sa často stáva, že pod kolesami jednej strany vozidla je povrch s úplne inou priľnavosťou ako na druhej strane. Pri brzdení alebo zrýchľovaní na takomto povrchu má automobil snahu stočiť sa do jednej strany. Kolesá na drsnom povrchu lepšie brzdia alebo zrýchľujú než kolesá na klzkej časti cesty. VDIM dohliada, aby sa vozidlo pri akcelerácii aj brzdení pohybovalo priamo. Akonáhle zistí odchýlku od priameho smeru, vyšle povel na automatickú korekciu riadenia proti smeru stáčania vozidla. Vodič drží zvolený smer bez toho, aby robil korekcie volantom. Obdobný systém spojený s aktívnym riadením predstavila automobilka BMW v modelovom rade 3.

V tejto situácii zadná časť vozidla začne smerovať von zo zákruty a keď by vodič situáciu nezvládol dostne tzv hodiny. VDIM zistí, že zadná časť vozidla sa vychýlila z pôvodného smeru a bez meškania zasahuje správnou korekciou volantu , následne zníži výkon motora a pribrzdí príslušné kolesá, aby sa vozidlo nevymklo spod kontroly. Systém podľa situácie rozhodne, či tieto kroky vykoná v slede alebo zároveň.

SkryťVypnúť reklamu

 

 

 

 

 Pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty obyčajne predné pneumatiky stratia kontakt s povrchom a vodič v panike prudko stáča volant do vnútra zákruty. Vozidlo však naďalej smeruje von a kontakt pneumatík s cestou sa prudkým strhnutím volantu iba zhoršuje. Keď systém VDIM zistí, že auto ide „po nose“ smerom von zo zákruty, okamžite zníži výkon motora a začne rôznou silou pribrzďovať jednotlivé kolesá ako klasické ESP. V tej istej chvíli systém aktívneho riadenia optimalizuje uhol natočenia kolies tak, že ich elektrický posilňovať mierne natočí opačným smerom. Pneumatiky tak opäť získajú lepšiu vodiacu schopnosť a vozidlo začne smerovať do zákruty.


Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 060
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 665
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 568
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 547
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 305
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 914
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 901
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 221
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


7
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol 1
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


22
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
  1. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  3. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  4. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  5. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  6. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  7. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  8. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 555
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 985
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 580
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 023
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 569
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 422
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 052
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 676
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu