Čo je VDIM ?

Toyota pre svoju luxusnú divíziu Lexus vyvinula špecializovaný stabilizačný systém VDIM, ktorý spolupacuje s aktívnym riadením.

Čo je VDIM ?
Systémov aktívnej bezpečnosti, ktoré všemožne zabraňujú dopravným nehodám a pomáhajú zvládnuť kritickú situáciu je dnes viac ako dosť a ich názvoslovie sa zvyčajne pohybuje okolo zaužívaných skratiek (ESP, ABS, EBD, DSC, TC, ASR). Niektoré automobilky používajú vlastné názvy a označenia, aj z toho dôvodu, aby navonok ukázali, že ich systém sa od bežného ESP líši. Napríklad Toyota pre svoju luxusnú divíziu Lexus vyvinula špecializovaný stabilizačný systém VDIM. Ako z názvu vyplýva, ide o systém integrovaného riadenia dynamiky (VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management). Jeho najnovšiu generáciu spojila s aktívnym riadením. Okrem pribrzďovania jednotlivých kolies dokáže VDIM samočinne korigovať natočenie kolies. V kritickej situácii vodiči zvyknú prudko strhnúť volant a natočia kolesá viac než je potrebné. Pneumatiky tak stratia svoju vodiacu schopnosť a zásah systému sa skomplikuje. Aktívne riadenie VGRS je schopné samočinne natočiť kolesá, čo systém VDIM využíva vo svoj prospech. Vodič síce vychýli kolesá pod veľkým uhlom, ale aktívne riadenie ich natočí iba do efektívneho uhla, prípadne si pomôže natočením kolies na opačnú stranu. Stabilizačný systém automobilov Lexus GS 430 a Lexus RX 400h tak spolupracuje s aktívnym riadením v troch prípadoch. Napriek dokonalosti systému na vodičov zostáva vedenie a smerovanie vozidla. V panike zavrieť oči a pustiť volant sa zatiaľ nevypláca.

Článok pokračuje pod video reklamou

 V praxi sa často stáva, že pod kolesami jednej strany vozidla je povrch s úplne inou priľnavosťou ako na druhej strane. Pri brzdení alebo zrýchľovaní na takomto povrchu má automobil snahu stočiť sa do jednej strany. Kolesá na drsnom povrchu lepšie brzdia alebo zrýchľujú než kolesá na klzkej časti cesty. VDIM dohliada, aby sa vozidlo pri akcelerácii aj brzdení pohybovalo priamo. Akonáhle zistí odchýlku od priameho smeru, vyšle povel na automatickú korekciu riadenia proti smeru stáčania vozidla. Vodič drží zvolený smer bez toho, aby robil korekcie volantom. Obdobný systém spojený s aktívnym riadením predstavila automobilka BMW v modelovom rade 3.

V tejto situácii zadná časť vozidla začne smerovať von zo zákruty a keď by vodič situáciu nezvládol dostne tzv hodiny. VDIM zistí, že zadná časť vozidla sa vychýlila z pôvodného smeru a bez meškania zasahuje správnou korekciou volantu , následne zníži výkon motora a pribrzdí príslušné kolesá, aby sa vozidlo nevymklo spod kontroly. Systém podľa situácie rozhodne, či tieto kroky vykoná v slede alebo zároveň.

 

 

 

 

 Pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty obyčajne predné pneumatiky stratia kontakt s povrchom a vodič v panike prudko stáča volant do vnútra zákruty. Vozidlo však naďalej smeruje von a kontakt pneumatík s cestou sa prudkým strhnutím volantu iba zhoršuje. Keď systém VDIM zistí, že auto ide „po nose“ smerom von zo zákruty, okamžite zníži výkon motora a začne rôznou silou pribrzďovať jednotlivé kolesá ako klasické ESP. V tej istej chvíli systém aktívneho riadenia optimalizuje uhol natočenia kolies tak, že ich elektrický posilňovať mierne natočí opačným smerom. Pneumatiky tak opäť získajú lepšiu vodiacu schopnosť a vozidlo začne smerovať do zákruty.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 582
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 534
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 11 751
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 753
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 954
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 753
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 614
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 752
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 067
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 059

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Krátka správa o stave preferencií

Z Fica už Smer veľa nevytiahne.

DOMOV

Zmenky Kočner skrýva. Prokurátor hovorí, že si poradia aj bez nich

Kočnerovi a Ruskovi hrozí 12 až 20 rokov.

Autorská strana Michala Havrana

Dno poslanca Blahu

Dno je, keď ťa prídu zavraždiť k tebe domov za to, že si napísal o našich ľuďoch.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.