SME

Čo je VDIM ?

Toyota pre svoju luxusnú divíziu Lexus vyvinula špecializovaný stabilizačný systém VDIM, ktorý spolupacuje s aktívnym riadením.

Čo je VDIM ?
Systémov aktívnej bezpečnosti, ktoré všemožne zabraňujú dopravným nehodám a pomáhajú zvládnuť kritickú situáciu je dnes viac ako dosť a ich názvoslovie sa zvyčajne pohybuje okolo zaužívaných skratiek (ESP, ABS, EBD, DSC, TC, ASR). Niektoré automobilky používajú vlastné názvy a označenia, aj z toho dôvodu, aby navonok ukázali, že ich systém sa od bežného ESP líši. Napríklad Toyota pre svoju luxusnú divíziu Lexus vyvinula špecializovaný stabilizačný systém VDIM. Ako z názvu vyplýva, ide o systém integrovaného riadenia dynamiky (VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management). Jeho najnovšiu generáciu spojila s aktívnym riadením. Okrem pribrzďovania jednotlivých kolies dokáže VDIM samočinne korigovať natočenie kolies. V kritickej situácii vodiči zvyknú prudko strhnúť volant a natočia kolesá viac než je potrebné. Pneumatiky tak stratia svoju vodiacu schopnosť a zásah systému sa skomplikuje. Aktívne riadenie VGRS je schopné samočinne natočiť kolesá, čo systém VDIM využíva vo svoj prospech. Vodič síce vychýli kolesá pod veľkým uhlom, ale aktívne riadenie ich natočí iba do efektívneho uhla, prípadne si pomôže natočením kolies na opačnú stranu. Stabilizačný systém automobilov Lexus GS 430 a Lexus RX 400h tak spolupracuje s aktívnym riadením v troch prípadoch. Napriek dokonalosti systému na vodičov zostáva vedenie a smerovanie vozidla. V panike zavrieť oči a pustiť volant sa zatiaľ nevypláca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

 V praxi sa často stáva, že pod kolesami jednej strany vozidla je povrch s úplne inou priľnavosťou ako na druhej strane. Pri brzdení alebo zrýchľovaní na takomto povrchu má automobil snahu stočiť sa do jednej strany. Kolesá na drsnom povrchu lepšie brzdia alebo zrýchľujú než kolesá na klzkej časti cesty. VDIM dohliada, aby sa vozidlo pri akcelerácii aj brzdení pohybovalo priamo. Akonáhle zistí odchýlku od priameho smeru, vyšle povel na automatickú korekciu riadenia proti smeru stáčania vozidla. Vodič drží zvolený smer bez toho, aby robil korekcie volantom. Obdobný systém spojený s aktívnym riadením predstavila automobilka BMW v modelovom rade 3.

V tejto situácii zadná časť vozidla začne smerovať von zo zákruty a keď by vodič situáciu nezvládol dostne tzv hodiny. VDIM zistí, že zadná časť vozidla sa vychýlila z pôvodného smeru a bez meškania zasahuje správnou korekciou volantu , následne zníži výkon motora a pribrzdí príslušné kolesá, aby sa vozidlo nevymklo spod kontroly. Systém podľa situácie rozhodne, či tieto kroky vykoná v slede alebo zároveň.

SkryťVypnúť reklamu

 

 

 

 

 Pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty obyčajne predné pneumatiky stratia kontakt s povrchom a vodič v panike prudko stáča volant do vnútra zákruty. Vozidlo však naďalej smeruje von a kontakt pneumatík s cestou sa prudkým strhnutím volantu iba zhoršuje. Keď systém VDIM zistí, že auto ide „po nose“ smerom von zo zákruty, okamžite zníži výkon motora a začne rôznou silou pribrzďovať jednotlivé kolesá ako klasické ESP. V tej istej chvíli systém aktívneho riadenia optimalizuje uhol natočenia kolies tak, že ich elektrický posilňovať mierne natočí opačným smerom. Pneumatiky tak opäť získajú lepšiu vodiacu schopnosť a vozidlo začne smerovať do zákruty.


Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 72 025
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 262
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 927
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 418
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 181
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 115
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 181
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  2. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  3. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  5. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  6. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  7. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  8. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 401
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 530
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 65 830
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 838
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 282
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 909
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 453
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu