Spoločnosti Honda a Toyota minulý mesiac predstavili nové auto na vodíkový pohon. Prvé vodíkové autá by sa mali začať predávať od roku 2010. FOTO - REUTERS |
PRAHA - Priemerná spotreba palív osobných áut sa za posledných 30 rokov znížila o viac ako polovicu. Podľa Aliancie výrobcov automobilov bola minulý rok priemerná spotreba zhruba 8,2 litra na 100 kilometrov v porovnaní s 16,6 litra v roku 1974. Pokles spotreby však sprevádzal prudký nárast cien ropy. Pozornosť výrobcov sa preto teraz presúva na alternatívne palivá. Ceny ropy sa tento rok dostali až nad 60 dolárov za barel, kým pred prvou ropnou krízou v roku 1973 sa pohybovali pod tri doláre.
Efektivitu využitia pohonných látok zvyšujú výrobcovia automobilov niekoľkými spôsobmi. Jednou cestou je zlepšovanie technológií, ktoré zvyšujú efektivitu súčasných motorov. Ide, napríklad, o premenné časovanie ventilov. Ďalšou možnosťou je využitie pokročilých technológií, ktoré zahŕňajú nové typy motorov alebo palív. Efektivitu pohonných látok je možné posilniť aj pomocou ďalších modernizácií od aerodynamických úprav a pneumatík s nízkym valivým odporom až po nové mazivá a úpravy paliva. Ďalej je možné využiť alternatívne pohonné látky, medzi ktoré patrí napríklad zemný plyn, propán, vodíkové palivové články a biopalivá ako etanol.
Najväčšia japonská automobilka Toyota Motor chce v roku 2015 začať s predajom automobilov na vodíkové palivové články, ktoré sú veľmi šetrné k životnému prostrediu. Cenu automobilu odhaduje na 50-tisíc dolárov (1,59 milióna Sk). Toyota verí, že uvedenie vodíkových automobilov na trh pred rokom 2015 by bolo problematické pre nedostatok čerpacích staníc. Jej plán je však konzervatívnejší ako plán najväčšej svetovej automobilky General Motors, ktorá chce mať pripravené vodíkové vozidlo na výrobu do roku 2010.
Výroba vodíkových automobilov sa stala reálnejšia v polovici minulého mesiaca, keď japonská vláda vydala certifikáty na vodíkové automobily spoločností Toyota a Honda Motor. Honda už v roku 2002 ponúkla obmedzený počet vodíkových automobilov a v súčasnosti prenajíma 19 takýchto áut vládnym úradom a niektorým firmám v Japonsku a v USA.
Automobily s pohonom na vodíkové palivové články, ktoré neprodukujú žiadne emisie okrem vody, by mohli zmierniť obavy o vývoj životného prostredia a zľahčiť automobilkám plnenie prísnejších emisných noriem. Rovnako by mohli byť aj odpoveďou na stále narastajúce ceny ropy.