SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Predávate auto? Zanedbaný vzhľad vás môže vyjsť draho

Základom je pravidelná celoročná starostlivosť.

(Zdroj: OMV)

Sneh, štrk, kamienky, blato. A hlavne soľ. Všade. Zima okrem šoférov preverí aj každé auto. Zabrať dostane karoséria, podvozok i kolesá. Ani v lete toho nezvykne byť menej. Piesok, prach, mušky, komáre, vtáčí trus, kúsky asfaltu. A teplota, ktorá to všetko na auto doslova pripečie.

Murphyho zákon hovorí, že vždy, keď umyjete auto, začne pršať. Naozaj má význam starať sa o čistotu karosérie, umývať ju a ošetrovať lak? Stačí to urobiť raz za čas alebo je lepšie pravidelne? Čo je dôležité si všímať pri výbere autoumyvárne?

Na cenu vplýva vzhľad

O autách sa v posledných mesiacoch písalo veľa. Nedostatok čipov spôsobil nárast cien nielen nových, ale aj tých jazdených. Hodnotu nášho auta však okrem kolísavého trhu vieme významne ovplyvniť aj my tým, ako sa o auto staráme.

Každý motorista vie, že bez pravidelnej výmeny oleja, filtrov či brzdových doštičiek veľa kilometrov nenajazdí. Rovnako dôležitá je aj starostlivosť o to, ako auto vyzerá.

Vyblednutý lak, karoséria plná nečistôt a hrdza autu na cene rozhodne nepridajú. Či si auto umývame sami, alebo využijeme automatickú umyváreň, dôležitá je najmä pravidelná celoročná starostlivosť.

Najviac umývame autá počas zimy

Vedeli ste, že najviac práce majú autoumyvárne počas zimných mesiacov? Podľa štatistík až 32 percent majiteľov áut umýva svoje vozidlá práve počas zimy. Dôvodom je najmä posypová soľ. Jar a leto sú podľa štúdie spoločnosti DetailProPos vo využívaní automatických umyvární na spoločnom druhom mieste s 25 percentami.

Zanedbať údržbu v zime však môže vyjsť motoristov poriadne draho. V tomto období hrozí najväčšie riziko pre karosériu od posypovej soli. Povlak, ktorý zostane na povrchu auta a na podvozku, výrazne zvyšuje riziko vzniku hrdze.

„Zvlášť ohrozené sú miesta, ktoré bežne nevidíme, ako sú podbehy a samotný podvozok. Na ten sa v zime treba špeciálne zamerať. Ak sa totiž posypová soľ dostane do drobných narušení a trhliniek, ľahko môže dôjsť ku korózii. V extrémnych prípadoch a zvlášť na starších vozidlách dokonca k prederaveniu karosérie,“ upozorňuje Miroslav Ovečka, Car wash Expert z OMV.

Podobné vlastnosti má podľa neho aj vtáčí trus. Ten je mimoriadne agresívny a ak zostane na aute dlhšie, môže poškodiť lak. Na jeho odstránenie však treba použiť špeciálnu kozmetiku, pretože pri jednoduchom zotretí handrou hrozí poškriabanie karosérie.

Väčšina vodičov volí automatickú umyváreň

Existuje niekoľko spôsobov umývania áut. Štatistiky ukazujú, že až 51 percent vodičov uprednostňuje automatickú umyváreň. Ako benefit označujú rýchlosť umývania a pohodlnosť.

Čo je dôležité všímať si pri výbere autoumyvárne? Podľa Miroslava Ovečku sú to najmä kefy a materiál, z akého sú vyrobené.

Zmes soli, kamienkov a špiny v kombinácii s nekvalitnými kefami môže viesť k poškriabaniu laku.

Miroslav Ovečka, Car wash Expert z OMV

„Je lepšie používať autoumyvárne s penovými kefami, ktoré sú nielen šetrné ku karosérii, ale ich povrch je aj neporézny. Znamená to, že sa na nich nedrží špina a kamienky, majú akúsi samočistiacu schopnosť. Tiež odporúčam využívať programy obsahujúce vysokotlakové predumytie a špeciálne prostriedky na disky kolies využívajúce ekologickú a účinnú chémiu,“ radí expert Miroslav Ovečka.

Auto treba umyť aspoň raz mesačne

Čo môže podľa špecialistu výrazne uľahčiť očistu auta? „Určite pravidelné umývanie s použitím špeciálneho penového vosku. Na ošetrenom laku sa vytvorí ochranný film, ktorý zjednodušuje odstránenie akejkoľvek nečistoty z karosérie,“ tvrdí Ovečka z OMV.

Najviac o čistotu svojich áut dbajú obyvatelia USA. Až 43 percent z celkových výdavkov na umývanie áut vychádza z ich peňaženiek. Štatistiky tiež uvádzajú, že 66 percent Američanov si necháva umývať autá približne 13-krát za rok. Je dobré auto umývať priebežne alebo stačí raz za čas a poriadne?

„Určite je dobré, ak použijeme raz mesačne ten najvyšší umývací program. Zákazník dostane veľmi kvalitný vosk, ktorý vytvára na povrchu vozidla uniformný film a vypĺňa drobné defekty laku, čím je zabezpečená dlhodobá ochrana laku a vysoký lesk. Vďaka tomu bude aj pri ďalších umytiach s nižším programom výsledok kvalitnejší,“ hovorí Miroslav Ovečka z OMV.

Pri zvolení programu si treba tiež pozrieť, či obsahuje vysokotlakové predumytie. To zaručí, že kefa sa nedotkne špinavého vozidla. A nejde len o naše auto, ale aj o desiatky tých, ktoré automatickú autoumyvárku použili pred nami.

„Na začiatku umývacieho programu je na vozidlo dvakrát nanesená aktívna pena, ktorá zabezpečí oddelenie prachu a drobných nečistôt od karosérie a tiež pomôže rozpustiť soľ. Potom nasleduje predumytie vysokým tlakom, ktorý opláchne aktívnu penu spolu s uvoľnenými nečistotami, ale aj tými, ktoré sú pevne prichytené na karosérii. Keď sa auta prvýkrát dotknú kefy so šampónom, je už bez hrubej nečistoty, ktorá by mohla poškodiť lak,“ opisuje postup na umyvárke OMV TOP Wash Miroslav Ovečka. V ďalšom kroku je auto ošetrené tekutým a penovým voskom a na záver prebehne sušenie vozidla.

Vyskúšali sme: Čo bolo dobré a čo nie?

Slová Miroslava Ovečku sme si boli overiť na trenčianskej autoumyvárke. Auto predtým absolvovalo viac ako 200-kilometrovú cestu z Tatier a kvôli zimnému obdobiu na ňom boli evidentné nánosy soli a bolo v zaprášenejšom stave ako bežne. Zvolili sme si najvyšší program s názvom Top za 9,99 eura. Aký bol výsledok?

Základné veci zvládol TOP Wash bez problémov. Na aute nezostali žiadne viditeľné stopy po soli ani prachu a použitý vosk zanechal na karosérii väčší lesk. Rovnako zmizla aj hrubá nečistota z podvozku.

Pozitívne prekvapilo umytie skiel, keď si kefy poradili aj s prilepenými muškami. Medzi plusy automatickej umyvárky radíme rýchlosť umytia a v porovnaní so samoobslužným umývaním aj pohodlnosť.

Samozrejme, našli by sa drobnosti, ktoré by automobiloví puntičkári potrebovali dotiahnuť, automatická umyváreň ale neslúži ako ručné alebo detailingové centrum. TOP Wash umyje auto rýchlo, dostatočne a hlavne ho zbaví všetkých nebezpečných nečistôt a nánosov, ktoré by mohli časom poškodiť karosériu, a tým aj znížiť hodnotu vášho auta.

Tento článok vám prináša OMV.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  6. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  7. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  3. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  4. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  7. Aké typy cukrovky poznáme?
  8. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 354
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 158
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 954
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 406
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 289
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 239
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 233
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 062
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Michal Múčka: Ako ma uniesli do UFO
  2. ADRA Slovensko: Dobrovoľníctvo v srbskom Belehrade. Príbehy ľudí bez domova ako odraz spoločnosti
  3. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  4. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  5. Vladimír Hatara: Prečo je politika odporná
  6. Dana Janebová: Keby bol človek ako svetlo
  7. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  8. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 286
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 312
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 215
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 837
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 087
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 048
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 819
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 222
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu