Limitujúcim faktorom jazdných vlastností najlacnejšej a najslabšej verzie sú jedine pneumatiky s vysokým profilom. Podvozok sa pri vysokej rýchlosti správa vypočítateľne, stabilne a pritom komfortne. Riadenie je však precitlivené na priečne nerovnosti. |
Porota, ktorá rozhoduje o titule Auta roka, má väčšinou k dispozícii kandidátov v najlepšom vybavení a top motorizáciách. Aktuálny držiteľ tohto ocenenia na Slovensku Citroen C4 pochádza z nižšej strednej triedy, kde rozdiely medzi verziami môžu byť obrovské. Nás zaujímalo slovenské auto roka v "ľudovom" prevedení.
Akcie rozhodujú
Predajné akcie zamerané na klimatizáciu zdarma sú osvedčeným receptom na predaj a inak to nie je ani v prípade najlacnejšej verzie modelového radu C4. Ťažšie predajný základný model sa tak stáva atraktívnym pre skupinu ľudí túžiacich po poriadnom aute, ale za čo najnižšiu sumu. Väčšiu silu než titul auto roka má v tomto prípade momentálna akcia a cenové zvýhodnenie. Na interiér s tromi displejmi a volantom bez pohyblivého stredu treba kompatibilný vkus a pochopenie.
Na druhej strane musíme oceniť inovatívny prístup značky Citroen k stvárneniu a praktickému využitiu interiéru. Na nedostatok miesta v C4 sa sťažovať nemôžeme, a to isté platí o výhľade z miesta vodiča.
V najlacnejšej verzii auta nižšej strednej triedy by sme čakali kvalitnejší povrch plastov a precíznejšie vypracovanie detailov. Test najlacnejšej verzie predstavuje zaujímavé stretnutie s realitou, pretože po stránke techniky inovatívny model C4 má zo všetkých ospevovaných prvkov iba prevratný volant, elektrické predné okná, ABS a klimatizáciu. Dvojvrstvové sklá, systém neželaného opustenia jazdného pruhu Afil, ESP, navigačný systém a natáčacie svetlomety sú určené pre top verzie za top ceny.
Naša pozornosť sa tak sústredila na to, čo dokáže ponúknuť Citroen C4 v základnom vybavení.
Priestor
Priestor pre posádku rozhodne patrí k najlepším v triede, zvlášť miera komfortu, teda vzdialenosť od pedálov po operadlo zadných sedadiel. Odkladacie priestory a poličky sme našli takmer všade vrátane zadných dverí. Spolu s batožinovým priestorom objemu 352 l, veľkým vstupným otvorom a sklápateľnými zadnými operadlami sa javí Citroen C4 ako zaujímavý rodinný hatchback a po stránke úžitku má čo ponúknuť.
Okrem akciovej klimatizácie základné vybavenie Plus ponúka počítač, elektrické ovládanie predných okien a spätných zrkadiel, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, posilňovač riadenia s variabilným účinkom a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s variabilnou tuhosťou bedrovej opierky. Netradičným, ale príjemným prvkom základného vybavenia bol tempomat druhej generácie s ovládaním na pevnom strede volantu.
Bezpečnosť
V nárazových testoch Euro NCAP Citroen C4 získal mimoriadne vysoké hodnotenie pri čelnom i bočnom náraze. Navyše prevádzkovatelia testu ocenili ochranu chodcov a detí v autosedačkách. Základnej Cé-štvorke preto nechýbajú úchyty Isofix pre detskú autosedačku a predpínače bezpečnostných pásov.
Lacná verzia však ponúka iba čelné airbagy, pritom za príplatok 15 000 korún sú v ponuke bočné aj hlavové. Počet airbagov v základnej verzií by mohol byť aj na úkor tempomatu vyšší. Potešil nás systém ABS, brzdový asistent a stabilný podvozok.
V súlade s najnovšími požiadavkami Citroen upozorňuje posádku na nezapnuté pásy na všetkých sedadlách. Zvuk upozorňujúci na nezapnutý pás je poriadne protivný a dosiahne svoje.
Úsporný motor
Motory s objemom okolo 1,4 l bývajú v tejto triede viac trpené ako žiadané. Citroen má pod kapotou benzínový štvorvalec 1,4 16V s prijateľným výkonom 65 kW (90 k), ktorý neobľubuje vysoké otáčky. Napriek tomu celkom slušne ťahá a bez problémov udržiava aj vyššie diaľničné rýchlosti.
Pri pokojnom jazdení sa dá dosiahnuť dlhodobý priemer pod sedem litrov a tak sa priblížiť údajom výrobcu (6,4 l/100 km). V podmienkach testu a rýchlejšej jazdy si motor pýtal 7,5 l/100 km.
V istých oblastiach (dva airbagy) musia byť zákazníci k základnému prevedeniu slovenského Auta roka 2005 zhovievaví. Určite však neprídu skrátka ani pri základnej verzii s primeraným motorom i vybavením.
Mierne provokujúci dizajn zrejme nedosiahne takú širokú obľubu ako uhladené konkurenčné modely, na druhej strane si Citroen zachováva svoje osobité postavenie vo svete dizajnu a zostáva sám sebou aj v najlacnejšom prevedení. |
Citroen C4 prináša úplne nový pohľad na komunikáciu s autom. Vodič síce musí sledovať až tri displeje a otáčať iba vencom volantu, ale aj na to sa dá zvyknúť. Ergonómii interéru možno vytknúť iba nízko umiestnené ovládanie ventilačnej sústavy a nevýrazné bočné vedenie sedadiel. |
Nastupovanie dozadu uľahčuje účelne vyriešený vstupný otvor. Vysokí cestujúci by privítali trochu viac miesta nad hlavou. Inak je priestoru na zadných sedadlách viac ako dosť. |