Mercedes Citan Tourer Pro - prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 21 318 / 24 138 |
Spotreba výrobca / test (l) | 5,2 - 5,6 / 6,4 |
Objem batožinového priestoru (l) | 517 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2716; 4498; 1811; 1844 |
Malé rodinné dodávky spájajú v súčasnosti dve veci - enormné zdražovanie a postupný koniec spaľovacích motorov.
Nový úžitkový Mercedes Citan druhej generácie je posledný, ktorý ešte kúpite s benzínovým či naftovým motorom. Vyskúšali sme ho.
Malé osobné dodávky odvodené od pracovných doplácajú na svoj pôvod. Majú kompaktné rozmery, relatívne nízku hmotnosť, ale zároveň vysokú strechu, a teda aj vyšší odpor vzduchu. Ten ovplyvňuje spotrebu a emisie, ktoré akosi prestali zapadať do tabuliek Európskej komisie.
Ak by boli paradoxne ťažšie, vzťahovali by sa na ne menej prísne nároky na emisie. Výrobcovia teda majú tri možnosti, ako situáciu riešiť.
Tou prvou, z pohľadu Európskej únie najlepšou možnosťou, je spraviť z malých osobných dodávok elektromobily.
Začiatkom roka koncern Stellantis mnohých prekvapil rozhodnutím, že v autách ako Peugeot Rifter, Citroen Berlingo či Opel Combo Life už nebude ponúkať spaľovacie motory.
Niektorí výrobcovia však našli medzeru v predpisoch. Napríklad Suzuki vám predá malý off-road Jimny v pracovnej verzii N1 aj s deliacou mrežou pre miernejšie emisné nároky. Treba však počítať s obmedzenou ponukou aj s dlhými čakacími lehotami.
Treťou možnosťou je, že výrobca ponechá v ponuke osobnú dodávku so spaľovacím motorom aj s bohatou výbavou, ale nechá si za ňu priplatiť toľko, až sa cenovo dostávame na úroveň elektrickej verzie.
S novou energiou
Zatiaľ však je z čoho vyberať, po rokoch totiž dostali novú generáciu nielen Volkswagen Caddy, Ford Tourneo Connect, ale aj súrodenecké duo Mercedes Citan a Renault Kangoo.
Lenže nové Kangoo v osobnej verzii sa na Slovensku stále nepredáva, prednosť dostal drahší Citan.