
ku cestovali do talianskeho Turína na premiéru nového radu ťažkých nákladných automobilov Iveco Stralis. A tak očakávanie „kráľovskej jazdy“ bolo namieste.
Po malých peripetiách na ceste do Turína, ktoré zapríčinila hustá hmla v celom severnom Taliansku, sme do cieľa našej cesty prileteli približne s trojhodinovým meškaním. Pretrvávajúca hmla spôsobila meškanie aj ďalších novinárov zo všetkých možných končín sveta. Večernú slávnostnú prezentáciu to však neohrozilo, len ju oddialilo. Už tu po príhovore jedného z členov vrcholového manažmentu automobilky Iveco stovky novinárov po prvý raz na vlastné oči uvidelo najnovší tromf jedného z najrenomovanejších svetových výrobcov nákladných automobilov. Slávnostnú chvíľu v niekdajších výrobných priestoroch Lingotto automobilky Fiat, do koncernu ktorého Iveco dnes patrí, umocnili zvuky hudby mnohopočetného orchestra.

Na druhý deň na tlačovej konferencii predstavili okolo dvom tisícom novinárov Iveco Stralis pracovníci vrcholového manažmentu. Reálne predstavenie tohto nového ťahača návesov a testovacie jazdy na talianskych diaľniciach a cestách boli na programe popoludní. Znovu však zaúradovala hmla a praktické jazdy sa odložili na začiatok apríla, kedy prvé Stralisy prídu na Slovensko.
Stralis je pokračovaním vývoja ťažkého radu návesových ťahačov a podvozkov EuroStar a EuroTech so šesťvalcovými motormi Cursor 8 a novších Cursor 10 so zdvihovým objemom 10,3 litra a výkonmi 390 a 430 k, ktoré Iveco uviedlo v rokoch 1998 a 1999. Tento nový rad motorov charakterizovala okrem iného nižšia spotreba paliva i oleja, a interval výmeny oleja 100 000 km. Už vtedy nový motor Cursor 10 spĺňal budúce európske normy výfukových emisií a prevodovka EuroTronic umožňovala pohodlnú jazdu s nižšími prevádzkovými nákladmi bez ohľadu na skúsenosti a štýl jazdy vodiča.
Väčšiu bezpečnosť a spoľahlivosť poskytoval automobilu elektronický brzdový systém EBS a ďalšie systémy, väčšie pohodlie a priestor nová kabína. V minulom roku prišlo Iveco s novým radom motorov Cursor 13, ktoré teraz montuje do nového radu ťažkých návesových ťahačov Iveco Stralis a sú pripravené na montáž aj do pripravovaných podvozkov. Motory Cursor znamenali nástup najmodernejšieho európskeho motora s premenlivou geometriou lopatiek turbodúchadla, a automobily, do ktorých sa montovali, aj aplikáciu nových prevodoviek, hnacích hriadeľov, náprav, bŕzd a pneumatického systému. Iveco Stralis postavili na podklade skúseností z používania nového motora a podvozkových agregátov, pričom návesový ťahač je prvou aplikáciou využitia doterajších skúseností.
Pri jeho vývoji sa dbalo najmä na to, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal trendom v oblasti dopravy, aby bol maximálne spoľahlivý a čo najviac redukoval prevádzkové náklady. Stralis je vyvrcholením vývoja ťažkého radu Iveco s motormi Cursor s výkonmi od 240 do 480 k, konfiguráciou náprav 4x2 a 6x2, novej polo- a plnoautomatickej prevodovky EuroTronic 2, elektronicky riadeného brzdového systému a ďalších noviniek. Veľkých inovatívnych zmien sa dočkala kabína, ktorá má vylepšenú tepelnú izoláciu i lepšie odhlučnenie, účelnejšie a praktickejšie využiteľný a variabilnejší priestor, vyšší komfort, ale aj lepšiu aerodynamiku.
Stralis má aj úplne nové prepojenia všetkých elektronických systémov v automobile a ponuku motorov doplnenú o Cursor 13 s výkonom až 540 k (radový 6-valec, 12,9 l, 24V, 397 kW/540 k pri 1610 – 1900/min.-1, 2350 Nm/1000 – 1610/min.-1, spĺňa Euro III). Rad Stralis má predĺžený interval výmeny motorového oleja zo 100 000 na 150 000 km, interval výmeny oleja v prevodovke a rozvodovke zo 160 000 na 300 000 km a redukciu počtu servisných kontrol (výmena trecích segmentov) pri priebehu 650 000 km z doterajších 7 na 3.
Za všetkými zmenami na novom rade Iveco Stralis, ktoré výrobca zhrnul do slov ergonómia, premenlivosť a prispôsobivosť, priateľské technológie, modularita, pohodlie a dynamický taliansky dizajn, je snaha výrobcu, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal požiadavkám užívateľa a vylepšil pracovné i životné podmienky človeka za volantom. A Iveco Stralis je práve taký.
Autor: JÁN GOLDBERGER, TURÍN - BRATISLAVA