SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Iveco Stralis – taliansky kolos na kolesách

Málokedy sa naskytne príležitosť testovať 40-tonovú 16,5 metra dlhú súpravu, ktorú poháňa motor s výkonom 480 alebo 540 konských síl. Vďaka pozvaniu nadnárodnej, ale predsa talianskej automobilky Iveco a jej slovenského zastúpenia sme s letenkou vo vrec


ku cestovali do talianskeho Turína na premiéru nového radu ťažkých nákladných automobilov Iveco Stralis. A tak očakávanie „kráľovskej jazdy“ bolo namieste.

Po malých peripetiách na ceste do Turína, ktoré zapríčinila hustá hmla v celom severnom Taliansku, sme do cieľa našej cesty prileteli približne s trojhodinovým meškaním. Pretrvávajúca hmla spôsobila meškanie aj ďalších novinárov zo všetkých možných končín sveta. Večernú slávnostnú prezentáciu to však neohrozilo, len ju oddialilo. Už tu po príhovore jedného z členov vrcholového manažmentu automobilky Iveco stovky novinárov po prvý raz na vlastné oči uvidelo najnovší tromf jedného z najrenomovanejších svetových výrobcov nákladných automobilov. Slávnostnú chvíľu v niekdajších výrobných priestoroch Lingotto automobilky Fiat, do koncernu ktorého Iveco dnes patrí, umocnili zvuky hudby mnohopočetného orchestra.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na druhý deň na tlačovej konferencii predstavili okolo dvom tisícom novinárov Iveco Stralis pracovníci vrcholového manažmentu. Reálne predstavenie tohto nového ťahača návesov a testovacie jazdy na talianskych diaľniciach a cestách boli na programe popoludní. Znovu však zaúradovala hmla a praktické jazdy sa odložili na začiatok apríla, kedy prvé Stralisy prídu na Slovensko.

Stralis je pokračovaním vývoja ťažkého radu návesových ťahačov a podvozkov EuroStar a EuroTech so šesťvalcovými motormi Cursor 8 a novších Cursor 10 so zdvihovým objemom 10,3 litra a výkonmi 390 a 430 k, ktoré Iveco uviedlo v rokoch 1998 a 1999. Tento nový rad motorov charakterizovala okrem iného nižšia spotreba paliva i oleja, a interval výmeny oleja 100 000 km. Už vtedy nový motor Cursor 10 spĺňal budúce európske normy výfukových emisií a prevodovka EuroTronic umožňovala pohodlnú jazdu s nižšími prevádzkovými nákladmi bez ohľadu na skúsenosti a štýl jazdy vodiča.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčšiu bezpečnosť a spoľahlivosť poskytoval automobilu elektronický brzdový systém EBS a ďalšie systémy, väčšie pohodlie a priestor nová kabína. V minulom roku prišlo Iveco s novým radom motorov Cursor 13, ktoré teraz montuje do nového radu ťažkých návesových ťahačov Iveco Stralis a sú pripravené na montáž aj do pripravovaných podvozkov. Motory Cursor znamenali nástup najmodernejšieho európskeho motora s premenlivou geometriou lopatiek turbodúchadla, a automobily, do ktorých sa montovali, aj aplikáciu nových prevodoviek, hnacích hriadeľov, náprav, bŕzd a pneumatického systému. Iveco Stralis postavili na podklade skúseností z používania nového motora a podvozkových agregátov, pričom návesový ťahač je prvou aplikáciou využitia doterajších skúseností.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri jeho vývoji sa dbalo najmä na to, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal trendom v oblasti dopravy, aby bol maximálne spoľahlivý a čo najviac redukoval prevádzkové náklady. Stralis je vyvrcholením vývoja ťažkého radu Iveco s motormi Cursor s výkonmi od 240 do 480 k, konfiguráciou náprav 4x2 a 6x2, novej polo- a plnoautomatickej prevodovky EuroTronic 2, elektronicky riadeného brzdového systému a ďalších noviniek. Veľkých inovatívnych zmien sa dočkala kabína, ktorá má vylepšenú tepelnú izoláciu i lepšie odhlučnenie, účelnejšie a praktickejšie využiteľný a variabilnejší priestor, vyšší komfort, ale aj lepšiu aerodynamiku.

Stralis má aj úplne nové prepojenia všetkých elektronických systémov v automobile a ponuku motorov doplnenú o Cursor 13 s výkonom až 540 k (radový 6-valec, 12,9 l, 24V, 397 kW/540 k pri 1610 – 1900/min.-1, 2350 Nm/1000 – 1610/min.-1, spĺňa Euro III). Rad Stralis má predĺžený interval výmeny motorového oleja zo 100 000 na 150 000 km, interval výmeny oleja v prevodovke a rozvodovke zo 160 000 na 300 000 km a redukciu počtu servisných kontrol (výmena trecích segmentov) pri priebehu 650 000 km z doterajších 7 na 3.

Skryť Vypnúť reklamu

Za všetkými zmenami na novom rade Iveco Stralis, ktoré výrobca zhrnul do slov ergonómia, premenlivosť a prispôsobivosť, priateľské technológie, modularita, pohodlie a dynamický taliansky dizajn, je snaha výrobcu, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal požiadavkám užívateľa a vylepšil pracovné i životné podmienky človeka za volantom. A Iveco Stralis je práve taký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 985
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 421
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 052
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 354
  5. Po Slovensku na motorke 6 716
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 329
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 009
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 776
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 4 023
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 184
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún