SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Iveco Stralis – taliansky kolos na kolesách

Málokedy sa naskytne príležitosť testovať 40-tonovú 16,5 metra dlhú súpravu, ktorú poháňa motor s výkonom 480 alebo 540 konských síl. Vďaka pozvaniu nadnárodnej, ale predsa talianskej automobilky Iveco a jej slovenského zastúpenia sme s letenkou vo vrec


ku cestovali do talianskeho Turína na premiéru nového radu ťažkých nákladných automobilov Iveco Stralis. A tak očakávanie „kráľovskej jazdy“ bolo namieste.

Po malých peripetiách na ceste do Turína, ktoré zapríčinila hustá hmla v celom severnom Taliansku, sme do cieľa našej cesty prileteli približne s trojhodinovým meškaním. Pretrvávajúca hmla spôsobila meškanie aj ďalších novinárov zo všetkých možných končín sveta. Večernú slávnostnú prezentáciu to však neohrozilo, len ju oddialilo. Už tu po príhovore jedného z členov vrcholového manažmentu automobilky Iveco stovky novinárov po prvý raz na vlastné oči uvidelo najnovší tromf jedného z najrenomovanejších svetových výrobcov nákladných automobilov. Slávnostnú chvíľu v niekdajších výrobných priestoroch Lingotto automobilky Fiat, do koncernu ktorého Iveco dnes patrí, umocnili zvuky hudby mnohopočetného orchestra.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na druhý deň na tlačovej konferencii predstavili okolo dvom tisícom novinárov Iveco Stralis pracovníci vrcholového manažmentu. Reálne predstavenie tohto nového ťahača návesov a testovacie jazdy na talianskych diaľniciach a cestách boli na programe popoludní. Znovu však zaúradovala hmla a praktické jazdy sa odložili na začiatok apríla, kedy prvé Stralisy prídu na Slovensko.

Stralis je pokračovaním vývoja ťažkého radu návesových ťahačov a podvozkov EuroStar a EuroTech so šesťvalcovými motormi Cursor 8 a novších Cursor 10 so zdvihovým objemom 10,3 litra a výkonmi 390 a 430 k, ktoré Iveco uviedlo v rokoch 1998 a 1999. Tento nový rad motorov charakterizovala okrem iného nižšia spotreba paliva i oleja, a interval výmeny oleja 100 000 km. Už vtedy nový motor Cursor 10 spĺňal budúce európske normy výfukových emisií a prevodovka EuroTronic umožňovala pohodlnú jazdu s nižšími prevádzkovými nákladmi bez ohľadu na skúsenosti a štýl jazdy vodiča.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčšiu bezpečnosť a spoľahlivosť poskytoval automobilu elektronický brzdový systém EBS a ďalšie systémy, väčšie pohodlie a priestor nová kabína. V minulom roku prišlo Iveco s novým radom motorov Cursor 13, ktoré teraz montuje do nového radu ťažkých návesových ťahačov Iveco Stralis a sú pripravené na montáž aj do pripravovaných podvozkov. Motory Cursor znamenali nástup najmodernejšieho európskeho motora s premenlivou geometriou lopatiek turbodúchadla, a automobily, do ktorých sa montovali, aj aplikáciu nových prevodoviek, hnacích hriadeľov, náprav, bŕzd a pneumatického systému. Iveco Stralis postavili na podklade skúseností z používania nového motora a podvozkových agregátov, pričom návesový ťahač je prvou aplikáciou využitia doterajších skúseností.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri jeho vývoji sa dbalo najmä na to, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal trendom v oblasti dopravy, aby bol maximálne spoľahlivý a čo najviac redukoval prevádzkové náklady. Stralis je vyvrcholením vývoja ťažkého radu Iveco s motormi Cursor s výkonmi od 240 do 480 k, konfiguráciou náprav 4x2 a 6x2, novej polo- a plnoautomatickej prevodovky EuroTronic 2, elektronicky riadeného brzdového systému a ďalších noviniek. Veľkých inovatívnych zmien sa dočkala kabína, ktorá má vylepšenú tepelnú izoláciu i lepšie odhlučnenie, účelnejšie a praktickejšie využiteľný a variabilnejší priestor, vyšší komfort, ale aj lepšiu aerodynamiku.

Stralis má aj úplne nové prepojenia všetkých elektronických systémov v automobile a ponuku motorov doplnenú o Cursor 13 s výkonom až 540 k (radový 6-valec, 12,9 l, 24V, 397 kW/540 k pri 1610 – 1900/min.-1, 2350 Nm/1000 – 1610/min.-1, spĺňa Euro III). Rad Stralis má predĺžený interval výmeny motorového oleja zo 100 000 na 150 000 km, interval výmeny oleja v prevodovke a rozvodovke zo 160 000 na 300 000 km a redukciu počtu servisných kontrol (výmena trecích segmentov) pri priebehu 650 000 km z doterajších 7 na 3.

Skryť Vypnúť reklamu

Za všetkými zmenami na novom rade Iveco Stralis, ktoré výrobca zhrnul do slov ergonómia, premenlivosť a prispôsobivosť, priateľské technológie, modularita, pohodlie a dynamický taliansky dizajn, je snaha výrobcu, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal požiadavkám užívateľa a vylepšil pracovné i životné podmienky človeka za volantom. A Iveco Stralis je práve taký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 18 207
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 16 735
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 009
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 643
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 413
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 8 124
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 7 071
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 889
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 786
  10. Na Slovensko prišlo výnimočné dielo s posolstvom ľudskosti 4 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Matovič naďalej trvá na celoplošnom testovaní (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 220-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 362 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Vláda opäť odložila rozhodovanie o plošnom testovaní

Premiér Matovič stanovisko k testovaniu nemení.

Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).
Cynická obluda

Dôkaz o účinnosti homeopatík

Ako to, že Cibulková netrvala na tom, aby jej vakcínu najskôr miliardukrát rozriedili?

Koronavírusom sa nakazilo už viac ako 55 miliónov ľudí.