SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Iveco Stralis – taliansky kolos na kolesách

Málokedy sa naskytne príležitosť testovať 40-tonovú 16,5 metra dlhú súpravu, ktorú poháňa motor s výkonom 480 alebo 540 konských síl. Vďaka pozvaniu nadnárodnej, ale predsa talianskej automobilky Iveco a jej slovenského zastúpenia sme s letenkou vo vrec


ku cestovali do talianskeho Turína na premiéru nového radu ťažkých nákladných automobilov Iveco Stralis. A tak očakávanie „kráľovskej jazdy“ bolo namieste.

Po malých peripetiách na ceste do Turína, ktoré zapríčinila hustá hmla v celom severnom Taliansku, sme do cieľa našej cesty prileteli približne s trojhodinovým meškaním. Pretrvávajúca hmla spôsobila meškanie aj ďalších novinárov zo všetkých možných končín sveta. Večernú slávnostnú prezentáciu to však neohrozilo, len ju oddialilo. Už tu po príhovore jedného z členov vrcholového manažmentu automobilky Iveco stovky novinárov po prvý raz na vlastné oči uvidelo najnovší tromf jedného z najrenomovanejších svetových výrobcov nákladných automobilov. Slávnostnú chvíľu v niekdajších výrobných priestoroch Lingotto automobilky Fiat, do koncernu ktorého Iveco dnes patrí, umocnili zvuky hudby mnohopočetného orchestra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na druhý deň na tlačovej konferencii predstavili okolo dvom tisícom novinárov Iveco Stralis pracovníci vrcholového manažmentu. Reálne predstavenie tohto nového ťahača návesov a testovacie jazdy na talianskych diaľniciach a cestách boli na programe popoludní. Znovu však zaúradovala hmla a praktické jazdy sa odložili na začiatok apríla, kedy prvé Stralisy prídu na Slovensko.

Stralis je pokračovaním vývoja ťažkého radu návesových ťahačov a podvozkov EuroStar a EuroTech so šesťvalcovými motormi Cursor 8 a novších Cursor 10 so zdvihovým objemom 10,3 litra a výkonmi 390 a 430 k, ktoré Iveco uviedlo v rokoch 1998 a 1999. Tento nový rad motorov charakterizovala okrem iného nižšia spotreba paliva i oleja, a interval výmeny oleja 100 000 km. Už vtedy nový motor Cursor 10 spĺňal budúce európske normy výfukových emisií a prevodovka EuroTronic umožňovala pohodlnú jazdu s nižšími prevádzkovými nákladmi bez ohľadu na skúsenosti a štýl jazdy vodiča.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšiu bezpečnosť a spoľahlivosť poskytoval automobilu elektronický brzdový systém EBS a ďalšie systémy, väčšie pohodlie a priestor nová kabína. V minulom roku prišlo Iveco s novým radom motorov Cursor 13, ktoré teraz montuje do nového radu ťažkých návesových ťahačov Iveco Stralis a sú pripravené na montáž aj do pripravovaných podvozkov. Motory Cursor znamenali nástup najmodernejšieho európskeho motora s premenlivou geometriou lopatiek turbodúchadla, a automobily, do ktorých sa montovali, aj aplikáciu nových prevodoviek, hnacích hriadeľov, náprav, bŕzd a pneumatického systému. Iveco Stralis postavili na podklade skúseností z používania nového motora a podvozkových agregátov, pričom návesový ťahač je prvou aplikáciou využitia doterajších skúseností.

SkryťVypnúť reklamu

Pri jeho vývoji sa dbalo najmä na to, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal trendom v oblasti dopravy, aby bol maximálne spoľahlivý a čo najviac redukoval prevádzkové náklady. Stralis je vyvrcholením vývoja ťažkého radu Iveco s motormi Cursor s výkonmi od 240 do 480 k, konfiguráciou náprav 4x2 a 6x2, novej polo- a plnoautomatickej prevodovky EuroTronic 2, elektronicky riadeného brzdového systému a ďalších noviniek. Veľkých inovatívnych zmien sa dočkala kabína, ktorá má vylepšenú tepelnú izoláciu i lepšie odhlučnenie, účelnejšie a praktickejšie využiteľný a variabilnejší priestor, vyšší komfort, ale aj lepšiu aerodynamiku.

Stralis má aj úplne nové prepojenia všetkých elektronických systémov v automobile a ponuku motorov doplnenú o Cursor 13 s výkonom až 540 k (radový 6-valec, 12,9 l, 24V, 397 kW/540 k pri 1610 – 1900/min.-1, 2350 Nm/1000 – 1610/min.-1, spĺňa Euro III). Rad Stralis má predĺžený interval výmeny motorového oleja zo 100 000 na 150 000 km, interval výmeny oleja v prevodovke a rozvodovke zo 160 000 na 300 000 km a redukciu počtu servisných kontrol (výmena trecích segmentov) pri priebehu 650 000 km z doterajších 7 na 3.

SkryťVypnúť reklamu

Za všetkými zmenami na novom rade Iveco Stralis, ktoré výrobca zhrnul do slov ergonómia, premenlivosť a prispôsobivosť, priateľské technológie, modularita, pohodlie a dynamický taliansky dizajn, je snaha výrobcu, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal požiadavkám užívateľa a vylepšil pracovné i životné podmienky človeka za volantom. A Iveco Stralis je práve taký.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 918
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 806
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 123
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 537
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 5 283
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 146
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 677
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 510
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Grigorij Mesežnikov.

Vládnuť s fašistami v koalícii nechcú.


13 h
Momentka zo zápasu Slovensko - Kanada na MS do 20 rokov 2022, v popredí Rayen Petrovický.

Pravda je niekedy krutá, vravel tréner Feneš po debakli od Kanady.


Šimon Čop 3 h
Prešovská nemocnica.

Na zlé zaobchádzanie s rómskymi ženami poukazujú organizácie už dvadsať rokov.


15 h
Sankcie na Rusko boli uvalené v súvislosti s jeho inváziou na Ukrajinu.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 5 h

Blogy SME

  1. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  2. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  4. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  5. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  7. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  8. Irena Šimuneková: Voda
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 364
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 445
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 11 026
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 283
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 672
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 7 890
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 425
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 357
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu