SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Iveco Stralis – taliansky kolos na kolesách

Málokedy sa naskytne príležitosť testovať 40-tonovú 16,5 metra dlhú súpravu, ktorú poháňa motor s výkonom 480 alebo 540 konských síl. Vďaka pozvaniu nadnárodnej, ale predsa talianskej automobilky Iveco a jej slovenského zastúpenia sme s letenkou vo vrec


ku cestovali do talianskeho Turína na premiéru nového radu ťažkých nákladných automobilov Iveco Stralis. A tak očakávanie „kráľovskej jazdy“ bolo namieste.

Po malých peripetiách na ceste do Turína, ktoré zapríčinila hustá hmla v celom severnom Taliansku, sme do cieľa našej cesty prileteli približne s trojhodinovým meškaním. Pretrvávajúca hmla spôsobila meškanie aj ďalších novinárov zo všetkých možných končín sveta. Večernú slávnostnú prezentáciu to však neohrozilo, len ju oddialilo. Už tu po príhovore jedného z členov vrcholového manažmentu automobilky Iveco stovky novinárov po prvý raz na vlastné oči uvidelo najnovší tromf jedného z najrenomovanejších svetových výrobcov nákladných automobilov. Slávnostnú chvíľu v niekdajších výrobných priestoroch Lingotto automobilky Fiat, do koncernu ktorého Iveco dnes patrí, umocnili zvuky hudby mnohopočetného orchestra.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na druhý deň na tlačovej konferencii predstavili okolo dvom tisícom novinárov Iveco Stralis pracovníci vrcholového manažmentu. Reálne predstavenie tohto nového ťahača návesov a testovacie jazdy na talianskych diaľniciach a cestách boli na programe popoludní. Znovu však zaúradovala hmla a praktické jazdy sa odložili na začiatok apríla, kedy prvé Stralisy prídu na Slovensko.

Stralis je pokračovaním vývoja ťažkého radu návesových ťahačov a podvozkov EuroStar a EuroTech so šesťvalcovými motormi Cursor 8 a novších Cursor 10 so zdvihovým objemom 10,3 litra a výkonmi 390 a 430 k, ktoré Iveco uviedlo v rokoch 1998 a 1999. Tento nový rad motorov charakterizovala okrem iného nižšia spotreba paliva i oleja, a interval výmeny oleja 100 000 km. Už vtedy nový motor Cursor 10 spĺňal budúce európske normy výfukových emisií a prevodovka EuroTronic umožňovala pohodlnú jazdu s nižšími prevádzkovými nákladmi bez ohľadu na skúsenosti a štýl jazdy vodiča.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčšiu bezpečnosť a spoľahlivosť poskytoval automobilu elektronický brzdový systém EBS a ďalšie systémy, väčšie pohodlie a priestor nová kabína. V minulom roku prišlo Iveco s novým radom motorov Cursor 13, ktoré teraz montuje do nového radu ťažkých návesových ťahačov Iveco Stralis a sú pripravené na montáž aj do pripravovaných podvozkov. Motory Cursor znamenali nástup najmodernejšieho európskeho motora s premenlivou geometriou lopatiek turbodúchadla, a automobily, do ktorých sa montovali, aj aplikáciu nových prevodoviek, hnacích hriadeľov, náprav, bŕzd a pneumatického systému. Iveco Stralis postavili na podklade skúseností z používania nového motora a podvozkových agregátov, pričom návesový ťahač je prvou aplikáciou využitia doterajších skúseností.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri jeho vývoji sa dbalo najmä na to, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal trendom v oblasti dopravy, aby bol maximálne spoľahlivý a čo najviac redukoval prevádzkové náklady. Stralis je vyvrcholením vývoja ťažkého radu Iveco s motormi Cursor s výkonmi od 240 do 480 k, konfiguráciou náprav 4x2 a 6x2, novej polo- a plnoautomatickej prevodovky EuroTronic 2, elektronicky riadeného brzdového systému a ďalších noviniek. Veľkých inovatívnych zmien sa dočkala kabína, ktorá má vylepšenú tepelnú izoláciu i lepšie odhlučnenie, účelnejšie a praktickejšie využiteľný a variabilnejší priestor, vyšší komfort, ale aj lepšiu aerodynamiku.

Stralis má aj úplne nové prepojenia všetkých elektronických systémov v automobile a ponuku motorov doplnenú o Cursor 13 s výkonom až 540 k (radový 6-valec, 12,9 l, 24V, 397 kW/540 k pri 1610 – 1900/min.-1, 2350 Nm/1000 – 1610/min.-1, spĺňa Euro III). Rad Stralis má predĺžený interval výmeny motorového oleja zo 100 000 na 150 000 km, interval výmeny oleja v prevodovke a rozvodovke zo 160 000 na 300 000 km a redukciu počtu servisných kontrol (výmena trecích segmentov) pri priebehu 650 000 km z doterajších 7 na 3.

Skryť Vypnúť reklamu

Za všetkými zmenami na novom rade Iveco Stralis, ktoré výrobca zhrnul do slov ergonómia, premenlivosť a prispôsobivosť, priateľské technológie, modularita, pohodlie a dynamický taliansky dizajn, je snaha výrobcu, aby nový automobil čo najlepšie zodpovedal požiadavkám užívateľa a vylepšil pracovné i životné podmienky človeka za volantom. A Iveco Stralis je práve taký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 502
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 977
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 439
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 680
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 663
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 411
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 153
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 618
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 341
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles príde najskôr o dva týždne

Zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR