
. Od uvedenia na trh púta najmenšia alfa veľkú pozornosť najmä športovo ladených motoristov a výrobca takmer nestíha uspokojovať záujemcov.
Mimochodom, je aj z čoho vyberať, keď talianska krásavica ponúka tri zážihové a jeden vznetový motor s dvoma typmi prevodoviek, troj- a päťdverové karosérie a tri stupne výbav, pričom už tá základná má v sérii takmer všetko – od ABS cez šesť airbagov až po klimatizáciu. Podobne ako väčšia a staršia 156-ka aj jej mladšia sestra vyniká dizajnom karosérie. Päťdverová verzia sa od trojdverovej líši na prvý pohľad len veľmi málo. Najmä vďaka faktu, že dizajnéri menšej alfy elegantne zamaskovali kľučky zadných dverí do ich rámu.

Základnou pohonnou jednotkou je šestnásťventilový motor 1,6 Twin Spark s výkonom 77 kW/105 k, ktorý má aj výkonnejšiu verziu 88 kW/120 k. Ďalšími pohonnými jednotkami sú zážihový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) a preplňovaný diesel 1,9 JTD (85 kW/115 k). My sme v redakčnom teste skúšali „malú“ alfu v trojdverovom vyhotovení s výkonnejším 120-koňovým motorom 1,6 l a luxusnejšej výbave Distinctive. Ten svojim výkonom a krátko odstupňovanou prevodovkou dáva automobilu veľmi solídnu dynamiku.
K dominantným prednostiam Alfy 147 patrí originálny dizajn, výkonný motor, komfort, bohatá výbava, športové jazdné vlastnosti a bezpečnosť, ale aj komfort športovo ladeného a ergonomicky vydareného interiéru s originálne riešeným prístrojovým štítom so samostatnými kontrolnými prístrojmi. Upúta aj kvalita dielenského spracovania a použité materiály. Ku komfortu patria aj pohodlné anatomicky tvarované sedadlá s dobrým vedením tela, dostatok priestoru najmä vpredu, klimatizácia, vyhrievané sedadlá, príplatková audiosústava Bose, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, palubný počítač, atermické sklá, volant potiahnutý kožou, systémy na kontrolu jazdných vlastností a ďalšie.
Komu by to bolo málo, môže si doobjednať napríklad informačný a komunikačný systém Conect v spojení s mobilným telefónom a navigačným systémom. Na bezpečnú jazdu dohliadajú systémy ABS s EBD, bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovačmi a už spomínané dvojice čelných, bočných a okenných airbagov. Batožinový priestor má základný objem len 280 litrov, ktorý síce patrí medzi najmenšie v triede, zato však po vysokom vyklopení tretích dverí je k nemu veľmi dobrý prístup. Zväčšiť ho možno sklopením niektorého alebo oboch operadiel zadného sedadla, čo má výhodu aj v tom, že po celej dĺžke vznikne priestor s rovnou podlahou.
Jazdné vlastnosti sa odvíjajú od kvalitného podvozku – skrátená podlahová plošina pochádza z väčšej 156-ky, rovnako riešenie náprav s väčším rozchodom kolies. Tvrdší športovo ladený podvozok a tuhá karoséria sa starajú o jazdný komfort Alfy 147. Vďaka tomu sa alfa v zákrutách nenakláňa, správa sa suverénne a dobre drží stopu. Športové vlastnosti sa naplno prejavia najmä v režime rýchlej jazdy. Vodič sa v týchto situáciách môže plne spoľahnúť na to, že alfa urobí len, čo jej prikáže.
Na presne riadenie, reakcie na plyn i na brzdy je v každej chvíli spoľahnutie, pričom v kritických situáciách zasiahne ABS s EBD, prípadne za príplatok montovaný dynamický systém riadenia stability VDC. Jazda s Alfou 147 prináša opakované potešenie. Dynamická jazda sa prejaví v spotrebe okolo 10 až 11 l/100 km, priemer však nemusí prekročiť 8,5 l/100 km. My sme namerali priemernú spotrebu 9,2 l/100 km, čo zodpovedá režimu jazdy týždenného testu.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Alfa Romeo 147 1,6 Twin Spark
Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Blok motora a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 82/75,65 mm. Kompresný pomer 10,3:1. Najväčší výkon 88 kW/120 k pri otáčkach 6200 min-1. Najvyšší krútiaci moment 146 Nm pri otáčkach 4200 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,909 – 2,238 – 1,520 - 1,156- 0,919, R – 3,909. Stály prevod hnanej nápravy 4,067.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Vpredu viacprvkové so stabilizátorom, vzadu McPherson. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS v súčinnosti s EBD. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 15.
Karoséria
Samonosná celokovová, trojdverový päťmiestny hatchback.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4170/1729/1442 mm, rázvor náprav 2546 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1518/1502 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1200 kg. Objem batožinového priestoru 280/1030 l. Objem palivovej nádrže 60 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 195 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 11,2/6,4/8,2 l/100 km.
Cena: vo výbave Distinctive 765 000 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 10,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 6,3/8,1 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,8/12,3 s
Max. rýchlosť 195 km/h
Spotreba počas testu 9,2 l/100 km
Porovnanie automobilov rovnakej triedy:
Audi A3 Ambiente 1,6
Zdvih. objem 1595 cm³
Výkon 75 kW/102 k
Krút. mom. 148/3800 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,9 s
Max. rých. 189 km/h
Spotreba mesto 9,1 l/100 km
mimo mesta 5,5 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 779 800 Sk
BMW 316 ti Compact
Zdvih. objem 1796 cm³
Výkon 85 kW/115 k
Krút. mom. 180/3500 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,2 s
Max. rých. 201 km/h
Spotreba mesto 9,7 l/100 km
mimo mesta 5,3 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 850 000 Sk
Seat Leon 1,8i 20V Sport
Zdvih. objem 1781 cm³
Výkon 92 kW/125 k
Krút. mom. 170/4200 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,3 s
Max. rých. 200 km/h
Spotreba mesto 11,8 l/100 km
mimo mesta 6,4 l/100 km
kombinovaná 8,4 l/100 km
Cena 675 900 Sk
Autor: gld