SME

Alfa Romeo 147 1,6 T. S. – dizajn, komfort a bezpečnosť

Jedným z najpôvabnejších hatchbackov s mimoriadnymi športovými ambíciami je Alfa Romeo 147. Titul automobil roka 2001 dostal za nevšedný dizajn a technické kvality, najmä vďaka ktorým je uznávanou osobnosťou v nižšej strednej triede


. Od uvedenia na trh púta najmenšia alfa veľkú pozornosť najmä športovo ladených motoristov a výrobca takmer nestíha uspokojovať záujemcov.

Mimochodom, je aj z čoho vyberať, keď talianska krásavica ponúka tri zážihové a jeden vznetový motor s dvoma typmi prevodoviek, troj- a päťdverové karosérie a tri stupne výbav, pričom už tá základná má v sérii takmer všetko – od ABS cez šesť airbagov až po klimatizáciu. Podobne ako väčšia a staršia 156-ka aj jej mladšia sestra vyniká dizajnom karosérie. Päťdverová verzia sa od trojdverovej líši na prvý pohľad len veľmi málo. Najmä vďaka faktu, že dizajnéri menšej alfy elegantne zamaskovali kľučky zadných dverí do ich rámu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Základnou pohonnou jednotkou je šestnásťventilový motor 1,6 Twin Spark s výkonom 77 kW/105 k, ktorý má aj výkonnejšiu verziu 88 kW/120 k. Ďalšími pohonnými jednotkami sú zážihový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) a preplňovaný diesel 1,9 JTD (85 kW/115 k). My sme v redakčnom teste skúšali „malú“ alfu v trojdverovom vyhotovení s výkonnejším 120-koňovým motorom 1,6 l a luxusnejšej výbave Distinctive. Ten svojim výkonom a krátko odstupňovanou prevodovkou dáva automobilu veľmi solídnu dynamiku.

K dominantným prednostiam Alfy 147 patrí originálny dizajn, výkonný motor, komfort, bohatá výbava, športové jazdné vlastnosti a bezpečnosť, ale aj komfort športovo ladeného a ergonomicky vydareného interiéru s originálne riešeným prístrojovým štítom so samostatnými kontrolnými prístrojmi. Upúta aj kvalita dielenského spracovania a použité materiály. Ku komfortu patria aj pohodlné anatomicky tvarované sedadlá s dobrým vedením tela, dostatok priestoru najmä vpredu, klimatizácia, vyhrievané sedadlá, príplatková audiosústava Bose, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, palubný počítač, atermické sklá, volant potiahnutý kožou, systémy na kontrolu jazdných vlastností a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu

Komu by to bolo málo, môže si doobjednať napríklad informačný a komunikačný systém Conect v spojení s mobilným telefónom a navigačným systémom. Na bezpečnú jazdu dohliadajú systémy ABS s EBD, bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovačmi a už spomínané dvojice čelných, bočných a okenných airbagov. Batožinový priestor má základný objem len 280 litrov, ktorý síce patrí medzi najmenšie v triede, zato však po vysokom vyklopení tretích dverí je k nemu veľmi dobrý prístup. Zväčšiť ho možno sklopením niektorého alebo oboch operadiel zadného sedadla, čo má výhodu aj v tom, že po celej dĺžke vznikne priestor s rovnou podlahou.

Jazdné vlastnosti sa odvíjajú od kvalitného podvozku – skrátená podlahová plošina pochádza z väčšej 156-ky, rovnako riešenie náprav s väčším rozchodom kolies. Tvrdší športovo ladený podvozok a tuhá karoséria sa starajú o jazdný komfort Alfy 147. Vďaka tomu sa alfa v zákrutách nenakláňa, správa sa suverénne  a dobre drží stopu. Športové vlastnosti sa naplno prejavia najmä v režime rýchlej jazdy. Vodič sa v týchto situáciách môže plne spoľahnúť na to, že alfa urobí len, čo jej prikáže.

SkryťVypnúť reklamu

Na presne riadenie, reakcie na plyn i na brzdy je v každej chvíli spoľahnutie, pričom v kritických situáciách zasiahne ABS s EBD, prípadne za príplatok montovaný dynamický systém riadenia stability VDC. Jazda s Alfou 147 prináša opakované potešenie. Dynamická jazda sa prejaví v spotrebe okolo 10 až 11 l/100 km, priemer však nemusí prekročiť 8,5 l/100 km. My sme namerali priemernú spotrebu 9,2 l/100 km, čo zodpovedá režimu jazdy týždenného testu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Alfa Romeo 147 1,6 Twin Spark

Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Blok motora a hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 82/75,65 mm. Kompresný pomer 10,3:1. Najväčší výkon 88 kW/120 k pri otáčkach 6200 min-1. Najvyšší krútiaci moment 146 Nm pri otáčkach 4200 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,909 – 2,238 – 1,520 - 1,156- 0,919, R – 3,909. Stály prevod hnanej nápravy 4,067.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Vpredu viacprvkové so stabilizátorom, vzadu McPherson. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné  s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS v súčinnosti s EBD. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 15.

Karoséria
Samonosná celokovová, trojdverový päťmiestny hatchback.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4170/1729/1442 mm, rázvor náprav 2546 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1518/1502 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1200 kg. Objem batožinového priestoru 280/1030 l. Objem palivovej nádrže 60 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 195 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 10,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  11,2/6,4/8,2 l/100 km.

Cena: vo výbave Distinctive 765 000 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 10,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) –  6,3/8,1 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,8/12,3 s
Max.  rýchlosť 195 km/h
Spotreba počas testu 9,2 l/100 km

Porovnanie automobilov rovnakej triedy:                             

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Audi A3 Ambiente 1,6
Zdvih. objem 1595 cm³
Výkon 75 kW/102 k
Krút. mom. 148/3800 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,9 s
Max. rých. 189 km/h
Spotreba mesto 9,1 l/100 km
mimo mesta 5,5 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 779 800 Sk

BMW 316 ti Compact
Zdvih. objem 1796 cm³
Výkon 85 kW/115 k
Krút. mom. 180/3500 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,2 s
Max. rých. 201 km/h
Spotreba mesto 9,7 l/100 km
mimo mesta 5,3 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 850 000 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Seat Leon 1,8i 20V Sport
Zdvih. objem 1781 cm³
Výkon 92 kW/125 k
Krút. mom. 170/4200 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,3 s
Max. rých. 200 km/h
Spotreba mesto 11,8 l/100 km
mimo mesta 6,4 l/100 km
kombinovaná 8,4 l/100 km
Cena 675 900 Sk

Autor: gld

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 439
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 894
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 806
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 559
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 424
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 142
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  7. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 804
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 525
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 299
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 038
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu