SME
reklama

Alfa Romeo 147 1,6 T. S. – dizajn, komfort a bezpečnosť

Jedným z najpôvabnejších hatchbackov s mimoriadnymi športovými ambíciami je Alfa Romeo 147. Titul automobil roka 2001 dostal za nevšedný dizajn a technické kvality, najmä vďaka ktorým je uznávanou osobnosťou v nižšej strednej triede


. Od uvedenia na trh púta najmenšia alfa veľkú pozornosť najmä športovo ladených motoristov a výrobca takmer nestíha uspokojovať záujemcov.

Mimochodom, je aj z čoho vyberať, keď talianska krásavica ponúka tri zážihové a jeden vznetový motor s dvoma typmi prevodoviek, troj- a päťdverové karosérie a tri stupne výbav, pričom už tá základná má v sérii takmer všetko – od ABS cez šesť airbagov až po klimatizáciu. Podobne ako väčšia a staršia 156-ka aj jej mladšia sestra vyniká dizajnom karosérie. Päťdverová verzia sa od trojdverovej líši na prvý pohľad len veľmi málo. Najmä vďaka faktu, že dizajnéri menšej alfy elegantne zamaskovali kľučky zadných dverí do ich rámu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základnou pohonnou jednotkou je šestnásťventilový motor 1,6 Twin Spark s výkonom 77 kW/105 k, ktorý má aj výkonnejšiu verziu 88 kW/120 k. Ďalšími pohonnými jednotkami sú zážihový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) a preplňovaný diesel 1,9 JTD (85 kW/115 k). My sme v redakčnom teste skúšali „malú“ alfu v trojdverovom vyhotovení s výkonnejším 120-koňovým motorom 1,6 l a luxusnejšej výbave Distinctive. Ten svojim výkonom a krátko odstupňovanou prevodovkou dáva automobilu veľmi solídnu dynamiku.

K dominantným prednostiam Alfy 147 patrí originálny dizajn, výkonný motor, komfort, bohatá výbava, športové jazdné vlastnosti a bezpečnosť, ale aj komfort športovo ladeného a ergonomicky vydareného interiéru s originálne riešeným prístrojovým štítom so samostatnými kontrolnými prístrojmi. Upúta aj kvalita dielenského spracovania a použité materiály. Ku komfortu patria aj pohodlné anatomicky tvarované sedadlá s dobrým vedením tela, dostatok priestoru najmä vpredu, klimatizácia, vyhrievané sedadlá, príplatková audiosústava Bose, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, palubný počítač, atermické sklá, volant potiahnutý kožou, systémy na kontrolu jazdných vlastností a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komu by to bolo málo, môže si doobjednať napríklad informačný a komunikačný systém Conect v spojení s mobilným telefónom a navigačným systémom. Na bezpečnú jazdu dohliadajú systémy ABS s EBD, bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovačmi a už spomínané dvojice čelných, bočných a okenných airbagov. Batožinový priestor má základný objem len 280 litrov, ktorý síce patrí medzi najmenšie v triede, zato však po vysokom vyklopení tretích dverí je k nemu veľmi dobrý prístup. Zväčšiť ho možno sklopením niektorého alebo oboch operadiel zadného sedadla, čo má výhodu aj v tom, že po celej dĺžke vznikne priestor s rovnou podlahou.

Jazdné vlastnosti sa odvíjajú od kvalitného podvozku – skrátená podlahová plošina pochádza z väčšej 156-ky, rovnako riešenie náprav s väčším rozchodom kolies. Tvrdší športovo ladený podvozok a tuhá karoséria sa starajú o jazdný komfort Alfy 147. Vďaka tomu sa alfa v zákrutách nenakláňa, správa sa suverénne  a dobre drží stopu. Športové vlastnosti sa naplno prejavia najmä v režime rýchlej jazdy. Vodič sa v týchto situáciách môže plne spoľahnúť na to, že alfa urobí len, čo jej prikáže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na presne riadenie, reakcie na plyn i na brzdy je v každej chvíli spoľahnutie, pričom v kritických situáciách zasiahne ABS s EBD, prípadne za príplatok montovaný dynamický systém riadenia stability VDC. Jazda s Alfou 147 prináša opakované potešenie. Dynamická jazda sa prejaví v spotrebe okolo 10 až 11 l/100 km, priemer však nemusí prekročiť 8,5 l/100 km. My sme namerali priemernú spotrebu 9,2 l/100 km, čo zodpovedá režimu jazdy týždenného testu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Alfa Romeo 147 1,6 Twin Spark

Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Blok motora a hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 82/75,65 mm. Kompresný pomer 10,3:1. Najväčší výkon 88 kW/120 k pri otáčkach 6200 min-1. Najvyšší krútiaci moment 146 Nm pri otáčkach 4200 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,909 – 2,238 – 1,520 - 1,156- 0,919, R – 3,909. Stály prevod hnanej nápravy 4,067.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Vpredu viacprvkové so stabilizátorom, vzadu McPherson. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné  s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS v súčinnosti s EBD. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 15.

Karoséria
Samonosná celokovová, trojdverový päťmiestny hatchback.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4170/1729/1442 mm, rázvor náprav 2546 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1518/1502 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1200 kg. Objem batožinového priestoru 280/1030 l. Objem palivovej nádrže 60 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 195 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 10,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  11,2/6,4/8,2 l/100 km.

Cena: vo výbave Distinctive 765 000 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 10,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) –  6,3/8,1 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,8/12,3 s
Max.  rýchlosť 195 km/h
Spotreba počas testu 9,2 l/100 km

Porovnanie automobilov rovnakej triedy:                             

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Audi A3 Ambiente 1,6
Zdvih. objem 1595 cm³
Výkon 75 kW/102 k
Krút. mom. 148/3800 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,9 s
Max. rých. 189 km/h
Spotreba mesto 9,1 l/100 km
mimo mesta 5,5 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 779 800 Sk

BMW 316 ti Compact
Zdvih. objem 1796 cm³
Výkon 85 kW/115 k
Krút. mom. 180/3500 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,2 s
Max. rých. 201 km/h
Spotreba mesto 9,7 l/100 km
mimo mesta 5,3 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 850 000 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Seat Leon 1,8i 20V Sport
Zdvih. objem 1781 cm³
Výkon 92 kW/125 k
Krút. mom. 170/4200 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,3 s
Max. rých. 200 km/h
Spotreba mesto 11,8 l/100 km
mimo mesta 6,4 l/100 km
kombinovaná 8,4 l/100 km
Cena 675 900 Sk

Autor: gld

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 471
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 402
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu