Brusel 5.februára (TASR) - Európska komisia (EK) predstavila dnes v Štrasburgu návrh nových pravidiel predaja a servisu automobilov, ktoré by mali priniesť do tohto sektora väčšiu konkurenciu a v konečnom dôsledku viesť k nižším cenám.
Zatiaľ čo podľa platného systému majú výrobcovia exkluzívnych koncesionárov, ktorí predávajú na vymedzenom území ich značku, podľa návrhu by sa v budúcnosti mohli zákazníci dočkať obchodov s viacerými značkami áut pod jednou strechou.
Výrobcovia už nebudú môcť brániť dílerom v predaji rôznych značiek na jednom mieste, ani od nich požadovať zabezpečenie servisu priamo vo svojich predajniach. Návrh rovnako predpokladá nové formy predaja vozidiel, napríklad prostredníctvom internetu alebo v supermarketoch. Má tiež uľahčiť predaj a nákup áut v zahraničí.
"Ľudia chcú mať skutočný výber. Chcú si kupovať autá a dávať si ich opraviť tam, kde je to najvýhodnejšie," komentoval návrh predseda EK Romano Prodi, podľa ktorého nové pravidlá stavajú na prvé miesto zákazníka. "Kupujúci budú môcť uskutočniť svoj nákup tam, kde to bude najlacnejšie," dodal komisár pre hospodársku súťaž Mario Monti.
Nové pravidlá by mali nahradiť do konca septembra platný systém z roku 1995, kvôli ktorému sú díleri príliš závislí na výrobcoch vozidiel, čo neumožňuje dostatočnú cenovú konkurenciu. Aj preto však nový návrh čelí ostrej kritike zo strany dominantných autovýrobcov, ale aj niektorých politikov, najmä nemeckého kancelára Gerharda Schrödera, ktorý sa obáva straty množstva pracovných miest kvôli reformám.
* rs gl