Produkcia emisií oxidu uhličitého (CO2) sa pri nových autách musí do roku 2035 znížiť o 100 percent. Znamená to, že o 12 rokov sa prestanú predávať nové autá so spaľovacím motorom.
V utorok o tom rozhodol Európsky parlament, ktorý v rámci balíka Fit for 55 odsúhlasil nové ciele pre emisné normy osobných a ľahkých úžitkových vozidiel.
Pre automobilový priemysel ide o drastické zmeny, ktoré vyvolávajú vášne a diskusie. Za podporu prísnejších emisných noriem hlasovalo 340 poslancov, 279 bolo proti a 21 poslancov sa zdržalo hlasovania.

Zmiešané názory
„Dnešok je historickým hlasovaním za prechod k ekologickej zmene. Ide o víťazstvo pre naše obyvateľstvo aj našu planétu,“ uviedla po hlasovaní Karima Delliová z výboru pre dopravu a cestovný ruch, ktorá je poslankyňou EP za francúzskych Zelených.
Jan Huitema, hlavný vyjednávač parlamentu a holandský europoslanec, vidí v schválení nariadenia cestu, ako do roku 2050 dosiahnuť klimatickú neutralitu.
„Toto nariadenie podporuje výrobu vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami. Obsahuje ambicióznu revíziu cieľov na rok 2030 a cieľ s nulovými emisiami na rok 2035, ktorý je kľúčový,“ cituje portál europa.eu Huitemu.
Nie všetci sú však nadšení zo zelených cieľov a upozorňujú, o akú ranu pôjde pre automobilový priemysel.