Auto v základnej výbave si dnes už len málokto kúpi. Nároky išli hore, ale "cena od" je stále odrazovým mostíkom pri zorientovaní sa v súčasnej situácii na trhu.
Pri vlaňajšom prehľade najlacnejších áut na trhu sme cenovú hranicu posunuli na 15-tisíc eur, pretože časy, keď sa dalo nové auto kúpiť do 10-tisíc eur, sú už preč.
Pri rozpočte 15-tisíc eur sa pred rokom dalo ešte stále hovoriť o širokom výbere, či už išlo o rôzne segmenty, alebo možnosť automatickej prevodovky, prípadne pohon všetkých kolies. Situácia sa však opäť zmenila.
Aktuálne sa už záujemca o nové auto musí uskromniť s A alebo B segmentom malých áut. O triedu väčšie kompaktné hatchbacky ako Hyundai i30 a Kia Ceed sa už tiež posunuli so základnou cenou nad 15-tisíc eur.

Platí to však aj o ďalších modeloch, napríklad o praktickom kombi Dacia Jogger, malom Peugeote 208, ktorý bol minulý rok napredávanejším autom v Európe, alebo tiež o crossoveri Hyundai Bayon a končiacom Forde Fiesta.
Akú výbavu vedia ponúknuť najlacnejšie autá?
Výbava malých najlacnejších áut sa zlepšila najmä vďaka vyšším nárokom na bezpečnosť. Štandardom sa stalo napríklad šesť airbagov a aspoň základní jazdní asistenti vrátane pomoci pri rozjazde do kopca a kontrolka poklesu tlaku v pneumatikách, ktorá varuje v prípade defektu.
Žiaľ, ani v roku 2023 nemá najlacnejšie auto na trhu systém automatického núdzového brzdenia, no ide už skôr o výnimku. Nechýba elektrické sťahovanie predných okien a senzor pre automatické zapínanie svetiel či stieračov. Klimatizácia, hoci len manuálna, stále nie je samozrejmosťou najnižších výbav.