SME

Šéf Renault Slovensko: Trápiť by nás mali emisie starých áut a nie tých štvorročných

V Slovákoch je stále silno zakorenené vlastníctvo auta.

Richard EvansonRichard Evanson (Zdroj: SME/Marko Erd)

Automobilky majú za sebou náročné obdobie. Viazne výroba čipov a produkciu výrazne ovplyvnila aj vojna na Ukrajine. Pokojné časy sa stále nečrtajú, pretože automobilový priemysel musí prejsť transformáciou, ktorá má viesť k uhlíkovej neutralite.

„Nie je to ako povedať si, že treba zrušiť plastové slamky. Do polroka sú bez problémov na trhu papierové. Lenže vývoj technológií pri aute trvá roky. Už teraz je jasné, že budeme musieť nielen my, ale aj ostatní výrobcovia, rušiť niektoré modely. Najhoršie je, že Európska únia sa nevie k takýmto zásadným veciam vyjadriť skôr,“ hovorí v rozhovore pre SME šéf slovenskej pobočky francúzskej automobilky Renault RICHARD EVANSON.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj vlani v automobilovom priemysle pokračovala čipová kríza a navyše sa začala vojna na Ukrajine. Aký bol minulý rok pre značku Renault?

Z môjho pohľadu hodnotím minulý rok ako jeden z najťažších z 27 rokov, čo pracujem v autobiznise.

Väčšinou, keď sa objavili nejaké krízy, tak boli predvídateľné a hlavne boli časovo obmedzené. Teraz sme vyšli po dvoch rokoch z covidu, keď sme museli byť veľmi kreatívni v rámci predaja, servisu a služieb, pretože prevádzky museli byť často zavreté.

Súvisiaci článok Rusko oživuje Moskvič zo sovietskej éry s čínskym dizajnom Čítajte 

A keď sme už na začiatku minulého roka dúfali, že bude lepšia dostupnosť vozidiel a že sa kríza s komponentmi upokojí a logistické systémy sa utrasú, tak prišiel konflikt na Ukrajine. Ten zo dňa na deň všetko zmenil, hlavne dodávateľské vzťahy.

Veľa výrobcov fungovalo v Rusku, ďalších sme mali na Ukrajine. Napríklad taká jednoduchá vec, ako tlačidlá na elektrické ovládanie okien vyrábala Dacia v jednom ukrajinskom závode, ktorý bol zničený. Alternatívneho výrobcu sme nemali, a tak nám niekoľko desiatok tisíc áut mesiace stálo nedokončených pre tento chýbajúci malý komponent. A takýchto príkladov bolo viac.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to ovplyvnilo vašu automobilku?

Čo sa týka značky Renault, myslím si, že sme boli ešte viac zasiahnutí vojnou než iné značky.

V rámci Ruska sme mali najväčšiu expozíciu, mali sme tam dva plnohodnotné závody, jeden v Togliati, kde sa vyrábala Lada, druhý v Moskve, kde sa vyrábali modely Renault. Niekoľko týždňov pred konfliktom tam dokončili úplne nové výrobné linky, ktoré nikdy nezačali fungovať.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9N2K na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Renault

Súvisiace témy: Dacia
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 16 987
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 090
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 925
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 924
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 366
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 225
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 973
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 790
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Moja kolorovaná kresba, Únik zo zle organizovaného chaosu...
  2. Martin Fronk: Maďarský Karibik
  3. Ján Raclavský: Smrtiaca kombinácia pre regióny: centralizácia politiky
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Jaroslav Liptak: Kde sme urobili chybu?
  6. Alexandra Drobná: Život z nadhľadu či s nadhľadom ?
  7. Angelika Herčková: Feministka: Keď sa vlastný názor stane "nadávkou"
  8. Marek Tocimák: Astronaut
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 488
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 526
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 087
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 562
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 822
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 451
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 236
  8. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu 3 786
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu