SME

Šéf Renault Slovensko: Trápiť by nás mali emisie starých áut a nie tých štvorročných

V Slovákoch je stále silno zakorenené vlastníctvo auta.

Richard EvansonRichard Evanson (Zdroj: SME/Marko Erd)

Automobilky majú za sebou náročné obdobie. Viazne výroba čipov a produkciu výrazne ovplyvnila aj vojna na Ukrajine. Pokojné časy sa stále nečrtajú, pretože automobilový priemysel musí prejsť transformáciou, ktorá má viesť k uhlíkovej neutralite.

„Nie je to ako povedať si, že treba zrušiť plastové slamky. Do polroka sú bez problémov na trhu papierové. Lenže vývoj technológií pri aute trvá roky. Už teraz je jasné, že budeme musieť nielen my, ale aj ostatní výrobcovia, rušiť niektoré modely. Najhoršie je, že Európska únia sa nevie k takýmto zásadným veciam vyjadriť skôr,“ hovorí v rozhovore pre SME šéf slovenskej pobočky francúzskej automobilky Renault RICHARD EVANSON.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj vlani v automobilovom priemysle pokračovala čipová kríza a navyše sa začala vojna na Ukrajine. Aký bol minulý rok pre značku Renault?

Z môjho pohľadu hodnotím minulý rok ako jeden z najťažších z 27 rokov, čo pracujem v autobiznise.

Väčšinou, keď sa objavili nejaké krízy, tak boli predvídateľné a hlavne boli časovo obmedzené. Teraz sme vyšli po dvoch rokoch z covidu, keď sme museli byť veľmi kreatívni v rámci predaja, servisu a služieb, pretože prevádzky museli byť často zavreté.

Súvisiaci článok Rusko oživuje Moskvič zo sovietskej éry s čínskym dizajnom Čítajte 

A keď sme už na začiatku minulého roka dúfali, že bude lepšia dostupnosť vozidiel a že sa kríza s komponentmi upokojí a logistické systémy sa utrasú, tak prišiel konflikt na Ukrajine. Ten zo dňa na deň všetko zmenil, hlavne dodávateľské vzťahy.

Veľa výrobcov fungovalo v Rusku, ďalších sme mali na Ukrajine. Napríklad taká jednoduchá vec, ako tlačidlá na elektrické ovládanie okien vyrábala Dacia v jednom ukrajinskom závode, ktorý bol zničený. Alternatívneho výrobcu sme nemali, a tak nám niekoľko desiatok tisíc áut mesiace stálo nedokončených pre tento chýbajúci malý komponent. A takýchto príkladov bolo viac.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to ovplyvnilo vašu automobilku?

Čo sa týka značky Renault, myslím si, že sme boli ešte viac zasiahnutí vojnou než iné značky.

V rámci Ruska sme mali najväčšiu expozíciu, mali sme tam dva plnohodnotné závody, jeden v Togliati, kde sa vyrábala Lada, druhý v Moskve, kde sa vyrábali modely Renault. Niekoľko týždňov pred konfliktom tam dokončili úplne nové výrobné linky, ktoré nikdy nezačali fungovať.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C9N2K na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Renault

Súvisiace témy: Dacia
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 090
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 580
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 995
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 352
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 776
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 104
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 1 954
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 1 516
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  2. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  4. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  5. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  7. Ernest Klotton: Demokracia je len nástroj, ktorý možno podľa potreby ohýbať
  8. Irena Šimuneková: Goralská perla pod Belianskymi Tatrami – Ždiar
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 284
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 785
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 12 838
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 9 340
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 722
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 399
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 009
  8. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 861
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu