SME

Zníženie rýchlosti v slovenských mestách na tridsiatku? Nezmysel, tvrdia dopravní analytici

Opatrenia nemotivujú ľudí používať hromadnú dopravu.

Ilustračná fotografia. Ilustračná fotografia. (Zdroj: Adobe Stock)

Európske mestá ako Paríž, Brusel či Bilbao znížili v uliciach maximálnu rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. V minulosti sa už tridsiatka osvedčila v Grazi, chystá sa ju zaviesť Miláno a podobné plány sa už objavujú aj na Slovensku.

O znížení povolenej rýchlosti z 50 na 30 km/h sa najnovšie hovorí v Košiciach. Mesto vychádza z Plánu udržateľnej mobility v rámci Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Primárne sú na tento účel vytypované obslužné cesty vnútri sídlisk alebo v centre mesta a jeho širšom okolí. Realizáciou týchto opatrení predpokladáme podstatné zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a redukciu tranzitnej dopravy," povedal pre Košice:Dnes Sebastián Baran, vedúci referátu infraštruktúry Útvaru hlavného architekta mesta Košice.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny a samotné zníženie rýchlosti sa môžu objaviť až o dva roky, zmeny musí schváliť krajský dopravný inšpektorát.

Objavujú sa však návrhy aj na celoplošné zníženie rýchlosti v mestách na úrovni štátu, napríklad v Rakúsku alebo dokonca v celej Európskej únii.

Motiváciou tejto snahy má byť nielen zníženie nehodovosti. Podľa Európskej rady pre bezpečnosť je ďalším dôvodom znižovanie emisií, ktoré vozidlá produkujú.

Bola by na takéto zníženie rýchlosti pripravená aj Bratislava?

Najprv upokojovacie prvky, potom zníženie rýchlosti

„Plánujeme pripraviť dopravné projekty aj na niektorých úsekoch ciest hlavného mesta s cieľom zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti,“ vysvetľuje Dagmar Schmucková, hovorkyňa bratislavského magistrátu.

Dodáva však, že Bratislava má v súčasnosti snahu uplatniť iné prvky upokojovania dopravy, a to napríklad presmerovanie tranzitu mimo centrálnej oblasti mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorkyňa hlavného mesta pripomína, že rozširovanie zón so systémom regulovaného parkovania PAAS prináša aj znižovanie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu, čo však už nie je novinkou.

„Zriadenie zóny 30 musí aj pre vodiča evokovať okolím a upokojovacími prvkami, že sa vodič v takej zóne nachádza,“ tvrdí Schmucková.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G9S2R na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Doprava
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 266
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 885
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 621
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 586
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 156
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 064
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 442
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 333
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  2. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  3. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  4. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  5. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  6. Miroslav Pollák: Chaosom vpred
  7. Viktor Pamula: Alkoholizmus ako neduh slovenskej politiky
  8. Eva Gallova: Aj vám sa objaví chvíľu po zapnutí PC, že sa našlo 10 problémov so zabezpečením súkromia?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 93 672
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 983
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 308
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 264
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 123
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 261
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 931
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 6 048
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu