Európske mestá ako Paríž, Brusel či Bilbao znížili v uliciach maximálnu rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. V minulosti sa už tridsiatka osvedčila v Grazi, chystá sa ju zaviesť Miláno a podobné plány sa už objavujú aj na Slovensku.
O znížení povolenej rýchlosti z 50 na 30 km/h sa najnovšie hovorí v Košiciach. Mesto vychádza z Plánu udržateľnej mobility v rámci Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice.
„Primárne sú na tento účel vytypované obslužné cesty vnútri sídlisk alebo v centre mesta a jeho širšom okolí. Realizáciou týchto opatrení predpokladáme podstatné zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a redukciu tranzitnej dopravy," povedal pre Košice:Dnes Sebastián Baran, vedúci referátu infraštruktúry Útvaru hlavného architekta mesta Košice.
Zmeny a samotné zníženie rýchlosti sa môžu objaviť až o dva roky, zmeny musí schváliť krajský dopravný inšpektorát.
Objavujú sa však návrhy aj na celoplošné zníženie rýchlosti v mestách na úrovni štátu, napríklad v Rakúsku alebo dokonca v celej Európskej únii.
Motiváciou tejto snahy má byť nielen zníženie nehodovosti. Podľa Európskej rady pre bezpečnosť je ďalším dôvodom znižovanie emisií, ktoré vozidlá produkujú.
Bola by na takéto zníženie rýchlosti pripravená aj Bratislava?
Najprv upokojovacie prvky, potom zníženie rýchlosti
„Plánujeme pripraviť dopravné projekty aj na niektorých úsekoch ciest hlavného mesta s cieľom zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti,“ vysvetľuje Dagmar Schmucková, hovorkyňa bratislavského magistrátu.
Dodáva však, že Bratislava má v súčasnosti snahu uplatniť iné prvky upokojovania dopravy, a to napríklad presmerovanie tranzitu mimo centrálnej oblasti mesta.
Hovorkyňa hlavného mesta pripomína, že rozširovanie zón so systémom regulovaného parkovania PAAS prináša aj znižovanie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu, čo však už nie je novinkou.
„Zriadenie zóny 30 musí aj pre vodiča evokovať okolím a upokojovacími prvkami, že sa vodič v takej zóne nachádza,“ tvrdí Schmucková.