Ako si vybrať správny olej?

Výmena oleja v motore i prevodovke je dnes z väčšej časti záležitosťou autoservisov a skúsených mechanikov. Nezaškodí však vedieť, ktorý olej je správny pre váš motor a podmienky, v ktorých ho používate.

Rozhodne iný by mal používať motorista žijúci pri Jadranskom mori a iný obyvateľ  Tatier. Bežná kontrola hladiny oleja v motore je na motoristovi samotnom.  Olej treba  skontrolovať, prípadne   doplniť každých 5000 kilometrov. Zvlášť ak sú dnešné servisné intervaly stále dlhšie. Vhodný typ oleja najľahšie vyberieme podľa záznamov v servisnej knižke, prípadne podľa etikety na motore. Napriek tomu nezaškodí mať prehľad o základných vlastnostiach olejov a ich označení.


Rozdelenie motorových olejov


Dnes sa do motorov osobných automobilov používajú syntetické, polosyntetické a minerálne oleje. Syntetické motorové oleje sú nízkoviskózne, teda veľmi riedke, čím znižujú spotrebu pohonných hmôt, predlžujú životnosť motora a tiež predlžujú výmenné intervaly na 30 000 i viac kilometrov. Neznamená to však, že naliatím syntetického oleja do motora možno predĺžiť výmenný interval navrhnutý výrobcom. Polosyntetické oleje sú hydrokrakované oleje s vyššou tepelnou stabilitou v porovnaní s minerálnymi. Minerálne oleje už väčšina výrobcov nových automobilov neodporúča, pretože ich hlavnou nevýhodou je vysoká viskozita, nižšia tepelná odolnosť a slabšie mazacie schopnosti.


Viskozita


Pri výbere správneho oleja pre daný motor sú najdôležitejšie dva základné parametre: viskozita oleja a výkonnostná trieda. Viskozitu oleja a jeho použiteľnosť v závislosti od vonkajšej teploty prostredia udáva norma SAE (napr.: SAE 15W 40). Viskozita a teda aj použiteľnosť oleja sa mení v závislosti od teploty. Zimné číslo udáva schopnosť oleja zaručiť štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím je nižšie číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní tekutého stavu oleja. Oleje 0W umožňujú štartovanie aj pri teplotách -50 stupňov.


Letné číslo zase garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých teplotách okolia. Čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byť teplota okolia, pri ktorej je olej schopný mazať motor (netrhá sa mazací film). Pre európske podmienky stačia triedy 30 a 40. Norma SAE používa pre označenie viskozity olejov šesť zimných tried označených písmenom W a päť letných tried označených iba číslom, ktoré nevyjadruje teplotu ani inú fyzikálnu veličinu.


Použitie olejov pri vonkajšej teplote podľa označenia SAE: SAE 30 (-5 oC do 40 oC), SAE 40 (0 oC do +45 oC), SAE 20W-50 (-15 oC do +50 oC), SAE 15W-40 (-20 oC do +45 oC), SAE 10W-40 (-25 oC do +35 oC), SAE 5W-40 (-30 oC do +30 oC), SAE 5W 30 (-30 do +25 oC), SAE 0W-30 (-50 oC do + 30 oC).


Výkonnostná kategória


Asociácia európskych konštruktérov vozidiel ACEA vydala v roku 1995 vlastné výkonové klasifikácie olejov rozdelené pre benzínové a naftové motory do dvoch základných skupín A (benzínové motory) a B (naftové motory). Čím je číslo vedľa písmena vyššie (1-5), tým je olej kvalitnejší. Napríklad z označenia oleja SAE 15W40 A3 je zrejmé, že je to olej pre moderné benzínové motory vhodný do prostredia s vonkajšími teplotami od -20 do + 45 oC.


Výkonnostné triedy ACEA:


A3 pre najmodernejšie benzínové motory


A5 najnovšia norma s dôrazom na úsporu baliva benzínových motorov


B3 moderné naftové motory bez priameho vstrekovania


B4 naftové motory s priamym vstrekovaním


B5 naftové motory s dôrazom na úsporu pohonných hmôt


Benzín alebo diesel


Benzínový motor je k oleju šetrnejší a nemá naň až také nároky ako naftový motor. Okrem špecializovaných olejov pre benzínový alebo naftový motor sa dnes používajú oleje vhodné pre oba typy motorov. Napríklad označenie motorového oleja ACEA A3/B3/B4 znamená, že olej je vhodný pre benzínové aj naftové motory, vrátane turbomotorov a agregátov s priamym vstrekovaním.


Zásady správneho používania motorových olejov


* dodržiavať interval výmeny a typ oleja stanovený výrobcom motora


* nepoužívať "zázračné" prísady na predĺženie životnosti a výmenného intervalu


* nemiešať syntetické a minerálne oleje (okrem nevyhnutných prípadov na okamžitý dojazd).


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  3. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  4. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  5. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Rozhodujú činy!
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 13 158
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 713
  3. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 11 691
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 366
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 846
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 5 512
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 3 769
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 300
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 3 118
  10. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 2 970

Hlavné správy zo Sme.sk

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Kočnerovi kamaráti sa pretekajú v jeho zapieraní

Pre čo iné než pre prachy by niekto za takýchto okolností zotrvával vo funkcii.

SVET

Nová anexia? Putina hnevá Lukašenko, pozýva aj Američanov

Putin by mohol byť opäť prezidentom.

Prečo je Ústavný súd dôležitý?

Ústavný súd: Kandidát Radovan Hrádek zastupoval Kotlebu

Radovan Hrádek dlhodobo pracuje pre ĽSNS

Neprehliadnite tiež

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako bude vyzerať doprava v Bratislave od februára

Vodičov v hlavnom meste čakajú obmedzenia.

BMW predstavilo nový rad 7, zväčšovanie mriežok nekončí

Plug-in hybrid je po novom kombinovaný so šesťvalcom.

Hyundai chce, aby si elektroauto samo našlo parkovacie miesto

Otravné hľadanie voľného miesta bude minulosťou.