Ako si vybrať správny olej?

Výmena oleja v motore i prevodovke je dnes z väčšej časti záležitosťou autoservisov a skúsených mechanikov. Nezaškodí však vedieť, ktorý olej je správny pre váš motor a podmienky, v ktorých ho používate.

Rozhodne iný by mal používať motorista žijúci pri Jadranskom mori a iný obyvateľ  Tatier. Bežná kontrola hladiny oleja v motore je na motoristovi samotnom.  Olej treba  skontrolovať, prípadne   doplniť každých 5000 kilometrov. Zvlášť ak sú dnešné servisné intervaly stále dlhšie. Vhodný typ oleja najľahšie vyberieme podľa záznamov v servisnej knižke, prípadne podľa etikety na motore. Napriek tomu nezaškodí mať prehľad o základných vlastnostiach olejov a ich označení.


Rozdelenie motorových olejov

Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes sa do motorov osobných automobilov používajú syntetické, polosyntetické a minerálne oleje. Syntetické motorové oleje sú nízkoviskózne, teda veľmi riedke, čím znižujú spotrebu pohonných hmôt, predlžujú životnosť motora a tiež predlžujú výmenné intervaly na 30 000 i viac kilometrov. Neznamená to však, že naliatím syntetického oleja do motora možno predĺžiť výmenný interval navrhnutý výrobcom. Polosyntetické oleje sú hydrokrakované oleje s vyššou tepelnou stabilitou v porovnaní s minerálnymi. Minerálne oleje už väčšina výrobcov nových automobilov neodporúča, pretože ich hlavnou nevýhodou je vysoká viskozita, nižšia tepelná odolnosť a slabšie mazacie schopnosti.


Viskozita


Pri výbere správneho oleja pre daný motor sú najdôležitejšie dva základné parametre: viskozita oleja a výkonnostná trieda. Viskozitu oleja a jeho použiteľnosť v závislosti od vonkajšej teploty prostredia udáva norma SAE (napr.: SAE 15W 40). Viskozita a teda aj použiteľnosť oleja sa mení v závislosti od teploty. Zimné číslo udáva schopnosť oleja zaručiť štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím je nižšie číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní tekutého stavu oleja. Oleje 0W umožňujú štartovanie aj pri teplotách -50 stupňov.


Letné číslo zase garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých teplotách okolia. Čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byť teplota okolia, pri ktorej je olej schopný mazať motor (netrhá sa mazací film). Pre európske podmienky stačia triedy 30 a 40. Norma SAE používa pre označenie viskozity olejov šesť zimných tried označených písmenom W a päť letných tried označených iba číslom, ktoré nevyjadruje teplotu ani inú fyzikálnu veličinu.


Použitie olejov pri vonkajšej teplote podľa označenia SAE: SAE 30 (-5 oC do 40 oC), SAE 40 (0 oC do +45 oC), SAE 20W-50 (-15 oC do +50 oC), SAE 15W-40 (-20 oC do +45 oC), SAE 10W-40 (-25 oC do +35 oC), SAE 5W-40 (-30 oC do +30 oC), SAE 5W 30 (-30 do +25 oC), SAE 0W-30 (-50 oC do + 30 oC).


Výkonnostná kategória


Asociácia európskych konštruktérov vozidiel ACEA vydala v roku 1995 vlastné výkonové klasifikácie olejov rozdelené pre benzínové a naftové motory do dvoch základných skupín A (benzínové motory) a B (naftové motory). Čím je číslo vedľa písmena vyššie (1-5), tým je olej kvalitnejší. Napríklad z označenia oleja SAE 15W40 A3 je zrejmé, že je to olej pre moderné benzínové motory vhodný do prostredia s vonkajšími teplotami od -20 do + 45 oC.


Výkonnostné triedy ACEA:


A3 pre najmodernejšie benzínové motory


A5 najnovšia norma s dôrazom na úsporu baliva benzínových motorov


B3 moderné naftové motory bez priameho vstrekovania


B4 naftové motory s priamym vstrekovaním


B5 naftové motory s dôrazom na úsporu pohonných hmôt


Benzín alebo diesel


Benzínový motor je k oleju šetrnejší a nemá naň až také nároky ako naftový motor. Okrem špecializovaných olejov pre benzínový alebo naftový motor sa dnes používajú oleje vhodné pre oba typy motorov. Napríklad označenie motorového oleja ACEA A3/B3/B4 znamená, že olej je vhodný pre benzínové aj naftové motory, vrátane turbomotorov a agregátov s priamym vstrekovaním.


Zásady správneho používania motorových olejov


* dodržiavať interval výmeny a typ oleja stanovený výrobcom motora


* nepoužívať "zázračné" prísady na predĺženie životnosti a výmenného intervalu


* nemiešať syntetické a minerálne oleje (okrem nevyhnutných prípadov na okamžitý dojazd).


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  2. Virtuálne sídlo v Bratislave
  3. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  4. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  6. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  7. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  8. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 541
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 991
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 492
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 753
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 241
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 601
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 485
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 322
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 490
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 965

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.

Píše Petr Kocina

Podvody so záverečnými prácami sa vymkli kontrole

Kauza Dankovej práce je takou hanbou, pri ktorej sa ťažko hľadajú paralely.

Neprehliadnite tiež

Renault Megane R.S. dospel, ale baviť sa nezabudol

Systém 4Control sa osvedčil aj v najostrejšej verzii.

Stratili ste doklady k autu? Ako si ich vybaviť

Keď niektoré nájdete, nestrácajú platnosť.

Podcast Za volantom

Za volantom: Oplatí sa auto v plnej výbave alebo drahé auto základnej?

Auto nikdy nie je racionálna kúpa.