SME

Horúce leto novým cestám neškodí, predvolebné obdobia áno, vraví odborník

Najviac trpia cesty II. a III. triedy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Vonku je 33 stupňov Celzia, no teplomer na diaľnici ukazuje, že vozovka má až 55 stupňov. Veľké čierne plochy sú rozpálené, ale netopia sa. Koľajam či roletám na cestách zabráni len správny technologický postup pri rekonštrukcii.

„Je to ako u lekára. Aj on potrebuje pred stanovením diagnózy vykonať rôzne vyšetrenia. Rovnako to je aj pri diagnostike vozovky. Pokiaľ sa zistia povrchové chyby, teda strata drsnosti, nerovnosť povrchu a podobne, stačí odstrániť degradovanú obrusnú vrstvu. No keď je už vozovka po životnosti a stratila prevádzkovú výkonnosť, len výmena obrusnej vrstvy nepomôže," hovorí RÓBERT KOVÁCS, odborník na vozovky a konateľ spoločnosti VUIS – Cesty, ktorá sa zaoberá certifikáciou, výskumom a diagnostikou v cestnom stavebníctve.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa zmenili zmesi pre asfaltové koberce v uplynulých rokoch alebo desaťročiach?

Najvýznamnejšou zmenou posledných rokov je rozšírenie použitia polymérom modifikovaných asfaltových spojív. Štandardne sa vozovka na cestných komunikáciách skladá z obrusnej, ložnej a podkladovej vrstvy.

Pridaním modifikovaného spojiva do obrusnej a ložnej vrstvy vozovky sa stávajú odolnejšími proti klimatickým účinkom, teda v lete proti vysokým teplotám a v zime proti mrazu. A takisto sa predchádza vyjazdeniu koľají.

Súvisiaci článok Recyklované ohorky pridáva do asfaltovej zmesi. Koberec z nej kladú na náročné úseky ciest, hovorí mladý inovátor Čítajte 

Dnes sa už dámam podpätky lodičiek nezabárajú do rozpáleného asfaltu. Prečo?

Uvedený fenomén vymizol najmä pre cenu asfaltového spojiva. Kým v minulom storočí sa pohybovala cena jednej tony asfaltového spojiva do sto eur, dnes atakuje hranicu 500 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä na chodníky sa totiž v minulosti používali liate asfalty, v ktorých sa percento asfaltového spojiva pohybovalo na úrovni okolo 7,5 percenta. Dnes sa už používajú iba na ochranu izolácií mostných objektov.

V súčasnosti sa na chodníky používajú klasické asfaltové zmesi, v ktorých je obsah asfaltového spojiva zhruba okolo šiestich percent.

Uvedená zmena znamená, že takzvaný liaty asfalt sa znížením podielu asfaltového spojiva stáva štandardnou asfaltovou zmesou, ktorá sa zhutňuje pomocou cestných valcov.

Na aké teploty a akú záťaž sú súčasné asfaltové zmesi stavané? Koľko musí byť v stupňov, aby sa asfalt začal topiť či mäknúť? Napríklad na diaľnici, ale aj v meste.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9VJT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 14 842
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 990
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 760
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 545
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 342
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 754
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 224
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 009
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Medard Slovík: Šógun: Pohľad do strateného sveta Japonska a osud Anjin-sana
  2. Štefan Šturdzík: Smer sa zmenil , už nič neskrýva a ide ako valec.
  3. Miroslav Ferkl: Chlieb a soľ
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: veterný mlyn zo Zlínska a kováčňa z Blat
  5. Viktor Pamula: Ako Matúško komentáre maže
  6. Ľuboš Vodička: Orient Expres na Slovensku, príbeh železnice
  7. Jan Pražák: Zralá plnoštíhlá dáma ve dvoudílných plavkách
  8. Dušan Király: Japonská Okinawa: exotika za ľudové ceny
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 715
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 487
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 206
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 349
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 122
  6. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 593
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 593
  8. Martin Fronk: Maďarský Karibik 4 556
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
SkryťZatvoriť reklamu