Predaju nových áut sa v Európe darí. V prvej polovici tohto roka sa ich predalo takmer o milión viac než za rovnaké obdobie vlani. Došlo tak medziročne k nárastu o 17 percent, čo v prepočte predstavuje 6,56 milióna nových áut.
Údaje pochádzajú z najnovšej analýzy spoločnosti JATO Dynamics.
Predaje sa postupne vracajú k obdobiu pred príchodom pandémie a čipovej krízy, ale už nedokážu prekonať objemy, v akých sa autá predávali v prvom polroku 2019.
„Aj keď registrácie opäť pomaly rastú, ťažkosti s dodávateľským reťazcom, ako aj ďalšie postpandemické faktory znamenajú, že trh sa tak skoro nevráti do rovnakého stavu, ako bol pred rokom 2020,“ uvádza v tlačovej správe Felipe Munoz, analytik JATO Dynamic.

Za hlavnú prekážku dosiahnutia väčších predajov považuje zdražovanie nových áut a prechod na elektromobily. Tie v najbližších rokoch nebudú cenovo dostupné a najlacnejšie modely sa tak skoro nedostanú s cenou pod 20-tisíc eur.
Napriek tomu je najpredávanejším európskym automobilom elektrická Tesla Model Y. Za prvý polrok má na konte 136 654 registrácií v Európe.
Jej predaje ťahajú najmä krajiny ako Nórsko, Švédsko, Dánsko, Švajčiarsko a Holandsko, kde je Model Y absolútnym bestsellerom. Všetky uvedené krajiny zvýhodňujú nákup alebo vlastníctvo elektromobilu pred novými autami so spaľovacím motorom.
Ukazuje sa, že o elektromobily európskych značiek nie je až taký veľký záujem. Aj druhé miesto totiž patrí Tesle (Model 3). Až potom nasledujú Volkswageny ID.4 a ID.3.
Víťazi a porazení
Vývoj predajov v druhom polroku ešte môže zamiešať karty, no predbežné výsledky už ukazujú, kto bude tento rok víťazom a kto porazeným.