Špeciálne vybrúsené diamanty ušľachtilého pôvodu majú v histórii značky Mitsubishi svoje pevné miesto. Preto je celkom pochopiteľné, že sa po boku komerčne ladenej päťdverovej verzie objavil aj športový model Colt CZT. Pod kapotou navonok nenápadného auta tiká poriadna nálož a my sme ju mali príležitosť odpáliť.
Minivan?
Šikmá predná časť, veľké čelné sklo a masívny stĺpik jasne dokazujú, že aj Colt podobne ako konkurenti ťaží z koncepcie jednopriestorovej karosérie typu minivan. Našťastie zadná časť trojdverovej verzie je predurčená na to, aby dostávala do rozpakov majiteľov výkonných limuzín. Zo šikmého predku zase ťaží priestor pre cestujúcich a variabilitu interiéru dotvárajú posuvné zadné sedadlá. Ich posunutím dozadu vznikne slušné miesto na sedenie, ale neveľký batožinový priestor objemu 220 litrov sa scvrkne na minimum. Pri aute stvorenom pre radosť a športové vyžitie za volantom niečo také ako objem batožinového priestoru nehrá rolu. Skôr zaujmú kruhové kontrolné prístroje v štýle Alfa Romeo, športové pedále, takmer pretekárske sedadlá s výborným držaním tela a športový trojramenný volant. S poslaním auta nekorešponduje bledomodrý "hračkársky" plast na stredovej konzole a na otočných ovládačoch. Rozpačitý dojem sme mali aj pri pohľade na masívny a ďaleko dopredu siahajúci stĺpik s priľahlým trojuholníkovým okienkom. Až po prvých tónoch benzínového turbomotora a ladenej koncovky výfuku je jasné, že toto auto bude hračka pre dospelých vodičov. Športové prehrešky vyvážili prvé tóny benzínového štvorvalca, pískanie turbodúchadla a bublanie ladeného výfuku.
Keď benzín, tak turbo
Každý druh spaľovacieho motora priťahuje motoristických nadšencov niečím iným. Vo všeobecnosti však platí, že benzínový turbomotor je stvorený pre jazdné pôžitky. Preto Colt CZT poháňa benzínový štvorvalec 1,5 MIVEC prepĺňaný turbodúchadlom. V praxi to znamená výkon 110 kW (150 k), krútiaci moment 210 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8 sekúnd a maximálnu rýchlosť 210 km/h. Výpočet suchých údajov nedokáže vyjadriť to, čo cíti vodič tohto auta počas agresívneho ťahu motora na ktoromkoľvek rýchlostnom stupni. Vďaka nízkej hmotnosti 1022 kg ukazuje Colt CZT chrbát nafúkaným limuzínam a ich pyšným vodičom. Jedinou neresťou motora je krátka "turbodiera" po preradení a opätovnom šliapnutí na plynový pedál. Vyslovene úsporná jazda v našom podaní znamenala priemer 7,2 l/100 km aj napriek tomu, že výrobca sľubuje 6,8 l/100 km. Hneď ako začne stroj radosti zvaný CZT pracovať na plné obrátky, sľubovaná spotreba dosiahne dvojnásobok. Za zážitky sa skrátka platí.
Tas Colt, cudzinec!
Vysoká karoséria so šikmou prednou časťou v nás podvedome vyvolávala nedôveru v jazdné vlastnosti. Colt CZT celkom sebavedome stál na širokých kolesách priemeru 16 palcov a pneumatikách s profilovým číslom 45. S mierne nervóznou zadnou nápravou v zákrutách sme pri takom krátkom rázvore rátali už vopred. Naladenie podvozka a brzdovej sústavy predstavuje presnú hranicu medzi bežným a nevšedným športovým autom. Kvôli zlepšeniu tuhosti karosérie v zákrutách je v motorovom priestore nainštalovaná vzpera. Výrobca, vedomý si výkonov auta a vyššie položeného ťažiska, nenechal nič na náhodu a do vozidla inštaloval nevypínateľný stabilizačný systém MASC spolu s kontrolou preklzu kolies MATC. Veľkí pretekári za volantom sériových automobilov sa tak môžu cítiť ukrivdení, v skutočnosti však ide o ich bezpečnosť. Stačí sa nechať uniesť dynamikou motora a za krátky čas je na tachometri trojciferné číslo s dvojkou na prvom mieste. Cena modelu 684 900 korún je vzhľadom na jazdné pôžitky a zaradenie modelu zaujímavá, ale pre racionálne zmýšľajúceho motoristu nepochopiteľná.
Colt CZT má podvozok prispôsobený jazdným výkonom, v zákrutách drží stopu ako kliešť a výborne brzdí za každých okolností. Predná náprava vyniká dobrou priľnavosťou v zákrutách.
Kým vysoká karoséria so šikmou prednou časťou môže milovníkov športových maličkostí pobúriť, zadná časť všetky pochybnosti vyvráti.
Mitsubishi Colt CZT a malé športové automobily
Automobil Motor Výkon Krútiaci Zrýchlenie (s) Kilogramový Maximálna
(kW/k) moment z 0 na výkon rýchlosť
(Nm) 100km/h (kg/kW) (km/h)
Mitsubishi Colt CZ3 1,5 Turbo 110/150 210 8 9,6 210
Fiat Punto HGT 1,8 16V 96/130 164 8,6 10,8 205
Peugeot 206 RC 2,0 16 V 130/177 202 7,4 8,5 220
Škoda Fabia RS 1,9 TDI 96/130 310 9,5 13 206
Mini Cooper S 1,6 Kompresor 125/170 220 7,2 9,1 222
Renault Clio Sport 2,0 16V 132/180 200 7,1 8 222
K testu pripájame hodnotenie
+ jazdné výkony
+ brzdy
+ predné sedadlá
+ vnútorný priestor
- spotreba
- masívny stĺpik čelného skla
- nevýrazný predok