Návšteva výrobného závodu Dacia

Snáď žiadny nový model v uplynulom roku nevyvolal taký rozruch ako Dacia Logan. Využili sme preto príležitosť navštíviť výrobný závod, kde sme sa zoznámili s výrobou sedanu kompaktnej triedy. Aspoň čiastočne sme tak poodhalili tajomstvo, ako je možné vyr

Snáď žiadny nový model v uplynulom roku nevyvolal taký rozruch ako Dacia Logan. Využili sme preto príležitosť navštíviť výrobný závod, kde sme sa zoznámili s výrobou sedanu kompaktnej triedy. Aspoň čiastočne sme tak poodhalili tajomstvo, ako je možné vyrábať tak veľké auto  za tak nízku cenu. Ešte pred vstupom do výrobnej haly nás výrobca oboznámil so súčasnými obchodnými úspechmi Dacie Logan.  

Dacia logan - predajné úspechy
Po úspešnom uvedení na trhy strednej a východnej Európy má Logan za sebou už aj premiéru v Západoeurópskych krajinách. V Nemecku evidujú od začiatku júna viac ako 500 objednávok, pričom na tento rok rátajú s predajom 3000 ks. Vo Francúzsku je 5000 Loganov naplánovaných na tento rok predaných už teraz a Renault zo strachu o pokles predaja svojich modelov tento počet ani neplánuje navýšiť. Rovnako dobre sa Loganu darí aj u nás. Po trochu rozpačitom úvode predaja jeho podiel v nižšej strednej triede  rastie. Momentálne je s počtom 668 registrovaných vozidiel za prvých 6 mesiacov druhým najpredávanejším kompaktom po Škode Octavii a desiatym najpredávanejším modelom na Slovensku celkovo. Suverénne dominantným trhom pre Logan však aj naďalej ostáva domáce Rumunsko, ktoré sme navštívili. Z celkovej ročnej produkcie fabriky (175.000 ks), umiestnia na domácom trhu vyše 100.000 Loganov, pritom celkový trh predstavuje 180.000 vozidiel. Keby mali díleri dostatok vozidiel, predali by podľa odhadu až 150.000 ks.

Z kuchyne rumunského predajcu
Dílerskú sieť tvorí v súčasnosti 71 koncesionárov, ktorí majú buď výhradné zastúpenie Dacie, alebo (tí väčší) predávajú vozidlá Dacia a Renault pod jednou strechou. Len pre ilustráciu sme pre vás pripravili aj niekoľko čísel z kuchyne jedného z najväčších rumunských predajcov na okraji Bukurešti. Ročne predá asi 3000 vozidiel Dacia a Renault, pričom podiel áut kupovaných na lízing a v hotovosti je približne vyrovnaný. Mechanická, klampiarska o lakovnícka dielňa funguje na dve smeny od siedmej ráno do deviatej večer. Servis vozidiel zabezpečuje dovedna 20 mechanikov v každej smene, ktorí od rána do večera odservisujú 90 vozidiel. Horšie je to už s klampiarskou dielňou, kde pracovníci zvládnu približne 400 vstupov za mesiac, čo pri spomínanom ročnom odbyte nových automobilov nepostačuje. Preto niektorí zákazníci musia čakať na opravu svojho nabúraného auta aj poldruha mesiaca. Súčasťou  servisnej starostlivosti je dokonalá znalosť predávaných produktov. Pre každú značku majú vyškolených troch špecialistov na diagnostiku. Nemalé nároky sú však kladené aj na bežných mechanikov, ktorým predajca zabezpečuje týždenne 3 hodiny školenia (okrem pravidelných školení organizovaných importérom).

Prečo Dacia
Pri rozhodovaní sa o prevzatí automobilky Dacia ako základne pre projekt XC 90 zvažovalo vedenie Renaultu argumenty pre i proti. Dacia v tej dobe disponovala výrobným zariadením v katastrofálnom stave a mala priveľmi veľký počet zamestnancov. Vyrábala zastaralé automobily a úplne jej chýbala kultúra predaja i kontakt so zákazníkmi. Nevyhovujúca bola tiež štruktúra dodávateľov.
Na druhej strane prednosťou Dacie bola znalosť francúzskeho jazyka (pracovníci Renaultu boli veľmi milo prekvapení, aké veľké percento Rumunov vie hovoriť po francúzsky).
Dôležité pri prvých rokovaniach bolo, že rumunská strana bola ochotná pristúpiť na radikálne zredukovanie počtu zamestnancov. Z pôvodných 27.560 ľudí v roku 1999 pracuje dnes vo fabrike už len 12.700 s vekovým priemerom 38 rokov. „S odbormi sme sa dohodli, že našim spoločným cieľom je dosiahnutie vyššej efektivity aj za cenu zníženia počtu pracovných miest. Pritom nedošlo k žiadnej bitke o miesta. Tí, ktorí odišli, odišli preto, lebo boli v dôchodkovom veku alebo chceli odísť sami“, hovorí riaditeľ komunikácie Dacie Silviu Sepciu. „Vytvorili sme rekvalifikačné strediská a pre 7000 ľudí sa nám podarilo nájsť inú prácu. Najväčším problémom bolo pomôcť ľuďom zmeniť ich pracovný štýl. Nepracujú tu pod žiadnym tlakom, ale museli sme im vysvetliť, že aj oni sami sú taktiež zákazníkmi vyžadujúcimi vždy tú najvyššiu kvalitu.“ Ako sme sa mohli presvedčiť na vlastné oči, snaha Francúzov padla na úrodnú pôdu. Ľudia pristupujú k svojej práci  zodpovedne a profesionálne, dôkazom čoho je nielen pokles pracovných úrazov na polovicu, ale aj skutočnosť, že hoci vo výrobe výrazne prevláda podiel manuálnej práce, fabrika Dacie sa za veľmi krátku dobu vyšplhala do prvej trojky najkvalitnejších výrobných podnikov v portfóliu koncernu Renault. Zásluhu na tom má aj zavedenie rovnakých pracovných podmienok ako vo všetkých európskych prevádzkach  francúzskej automobilky. Vybavenie šatní, spŕch či jedální patrí dnes dokonca k vôbec najlepším. Pracovať v Dacii je preto na rumunské pomery pre každého zamestnanca isté spoločenské privilégium. Keď zoberieme do úvahy, že priemerný plat v Rumunsku je 150 euro a v Dacii 220 euro (vo Francúzsku je to desaťnásobok), pričom každý zo zamestnancov dostáva navyše obedy zdarma v hodnote 60 euro a stravné lístky na občerstvenie v hodnote ďalších 60 euro, tak naozaj sa dá hovoriť v domácich podmienkach o nadštandardných podmienkach.


Pracovné metódy
V Pitesti bol implementovaný výrobný systém prevzatý od Renaultu SPR (Systéme de Production Renault). Zásobovanie prebieha podľa systému Kanban, teda priamo na pracovné miesta s minimálnymi skladovacími priestormi. Kvôli zvyšovaniu zručnosti pracovníkov sa využívajú tzv. Dexterity schools – výukové pracoviská, na ktorých si robotníci dopredu nacvičia a vžijú každú operáciu skôr, než nastúpia ku linke. K neustálemu zvyšovaniu kvality výroby prispieva systém Kaizen , prevzatý od aliančného partnera Nissan. „Keď tu boli japonskí novinári, nechceli veriť, že tu naozaj systém Kaizen funguje“, hovorí s hrdosťou riaditeľ komunikácie Dacie Silviu Spesciu. Zásadne sa zmenila tiež štruktúra subdodávateľov. Z pôvodných 200 pre Berlinu (starý sedan) sa ich počet znížil na 143 pre Logan. Veľkou výhodou je, že 50% dielov (prevažne veľkých celkov) sa vyrába buď priamo vo fabrike alebo v jej tesnej blízkosti. „Tým sme dosiahli veľké úspory nákladov na výrobu a vyhrali v cene,“ pokračuje Spesciu. „Ilustračným príkladom je poľská firma Synergy. Nádrže pre Logan najprv dovážala z Poľska, čo stálo dosť peňazí. Neskôr previezla výrobnú linku sem a dnes vyrába nádrže 10 km od farbiky. Dôraz ale kladieme na dosiahnutie čo najväčšieho počtu dodávateľov z Rumunska. Renault im pomohol v príprave nových výrobných programov a zabezpečení kvality po stránke technickej, ekonomickej i organizačnej. Načim cieľom je zaistiť plynulú dodávku dielov v potrebnej kvalite a v cenách, ktoré by odpovedali vopred vymedzeným nákladom na celý projekt. Na rumunských dodávateľov máme špeciálne požiadavky a neustále u nich robíme audity kvality, aby boli zaručené západoeurópske štandardy.“


Výroba
Vďaka investíciám vo výške 489 miliónov euro sa výrobné zariadenie továrne Dacia dostalo na úroveň najlepších európskych štandardov. Jediným rozdielom je, že väčšina operácii sa robí ručne. Najväčšou renesanciou technologického vybavenia prešla lisovňa, ktorej rekonštrukcia si vyžiadala 150 miliónov euro. Z 11 lisovacích liniek je 6 úplne nových. Zo 60 lisovacích strojov je 30 nových alebo modernizovaných doplnením elektronického systému kvôli zvýšeniu bezpečnosti a zlepšeniu možností prestavenia. 55% z týchto lisov bolo dovezených priamo z výrobnej továrne Renaultu v Sandouville. V lisovni pracuje 100 ľudí, z toho 25 žien. Plechy im dodávajú traja dodávatelia, jedným z nich sú aj košické železiarne.


Najväčšia linka na 1000 ton ocele vyrába tie najväčšie a z hľadiska kvality najdôležitejšie kusy karosérie. Lisy sú staršie,  ale s ochrannými fotobunkami a elektronikou potrebnou na jednoduchú zmenu výrobného programu.


Zvarovňa
Našou ďalšou zastávkou bola zvarovňa. Všetky operácie sa tu robia ručne. Na zváraní karosérie pre Logan sa podieľa 1200 pracovníkov, z toho 25% tvoria ženy. Momentálne zložia 32 karosérii za hodinu (pričom plán do budúcnosti je 40) s presnosťou 0,5 mm. Logan má asi 3800 zvarových bodov, ktoré robotníci musia absolvovať s 240 prístrojmi.
Karoséria Loganu nie je vôbec pozinkovaná.


Jediný robot
Montážna linka sa v ničom nelíši od tých, ktoré sme mali možnosť vidieť v iných európskych automobilkách. Jediný rozdiel je v stiesnenejších priestorových pomeroch. Každý kúsok sa tu snažia funkčne využiť. Tu stretávame aj prvý a asi aj jediný robot, ktorý sa stará o dokonalé utesnenie predného okna. Montážnu linku obsluhuje 1000 robotníkov, z toho 30% žien. Dodávatelia vykladajú diely z kamiónu rovno na výrobný pás. Všetky skompletizované vozidlá sa potom podrobujú meraniu geometrie podvozku a prechádzajú tzv. dažďovou skúškou tesnosti pod prúdom vody.



Vo fabrike Dacia sa takmer všetky úkony vykonávajú ručne. Jediný robot zabezpečuje dokonalé utesnenie predného okna.


Výrobca obúva Logan na tri druhy plášťov. Autá pre trhy s kvalitnejším povrchom ciest jazdia na pneumatikách značky Michelin a Barum. Pre východnejšie trhy s rozbitými cestami, z veľkej časti pokrytými šotolinou má k dispozícii univerzálne plášte španielskeho výrobcu Kormoran so šotolinovým dezénom.


 


 

Na záver našej prehliadky továrne Dacia nás riaditeľ komunikácie Sepciu zaviedol do haly, na ktorú je právom hrdý asi najviac. Nestáva sa totiž často, že v továrni na výrobu automobilov sa produkujú aj motory. V prípade Dacie sú to dokonca až tri. Dva benzínové štvorvalce 1.4 a 1.6 pre Logan a 1.9-litrový naftový agregát s atmosferickým nasávaním, ktorý sa okrem Dacie Pick Up montuje aj do modelu Renault Kangoo.


Súčasťou fabriky je aj hala na výrobu motorov. Tu vznikajú oba benzínové agregáty pre Logan. Naftový motor 1.9D s atmosferickým nasávaním vyrába Dacia pre potreby celého koncernu.


Plány do budúcnosti
Cieľom Dacie je do roku 2006 zvýšiť výrobu zo súčasných 175.000 na 200.000 automobilov, z čoho 60% bude určených na export. Okrem toho by malo v Pitesti dôjsť k navýšeniu výroby náhradných dielov pre ďalších 150.000 Loganov, ktoré v skompletizovanej podobe opustia brány ďalších továrni v Rusku, Číne, Iráne, Maroku alebo Kolumbii. V súvislosti s rozširovaním výroby sme sa tiež dozvedeli, že už na jeseň 2006 začne zbiehať z pásov v Pitesti Logan Break (veľké 7-miestne kombi na spôsob Peugeotu 307 SW), ktorý by mali koncom roka nasledovať dve úžitkové verzie (dodávka a pick up).


 

Základné údaje:
Rozloha:                           2.9 milióna m²
Počet zamestnancov:      12.700
Produkcia v roku 2005:   175.000 automobilov
Kapacita výroby:             35 vozidiel za hodinu (600 Loganov a 100 Pick Upov denne)
Verzií:                              6
Farieb:                             12


História automobilky Dacia:
1966 vznik
1968 kontrakt s Renaultom, začiatok výroby Dacia 1100 a Renault 8
1969 Dacia 1300 - Renault 12
1973 Dacia Break
1975 Dacia Pick Up
1987 Dacia 1320
1991 Dacia Liberta
1992 Dacia 1307 a 1309
1995 Dacia Nova
1998 2.000.000 vyrobených automobilov
1999 Dacia prechádza kompletne pod Renault
2000 Dacia SupeRNova
2003 Dacia Solenza
2004 Dacia Logan
2005 fabrika prekročila hranicu 2.500.000 vyrobených automobilov

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 582
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 536
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 11 714
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 751
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 954
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 748
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 614
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 761
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 068
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 058

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Dno poslanca Blahu

Dno je, keď ťa prídu zavraždiť k tebe domov za to, že si napísal o našich ľuďoch.

DOMOV

Zmenky Kočner skrýva. Prokurátor hovorí, že si poradia aj bez nich

Kočnerovi a Ruskovi hrozí 12 až 20 rokov.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Krátka správa o stave preferencií

Z Fica už Smer veľa nevytiahne.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.