SME

Kia Sportage má 30 rokov. Aká je jej história a špeciálna výbava k jubileu?

Prvá generácia sa vyrábala aj v Nemecku.

Kia Sportage v edícii k 30. výročiu. Kia Sportage v edícii k 30. výročiu. (Zdroj: Peter Kálmán)

Kia tento rok oslavuje 30. narodeniny svojho najúspešnejšieho modelu, ktorý sa v krátkej verzii vyrába iba v Žiline. Aká je história modelu Sportage, koľko áut sa z neho už vyrobilo a čo ponúka výročná edícia?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Juhokórejská automobilka začala do sveta expandovať až koncom 80. rokov. Rozvoj jej umožnila spolupráca s Mazdou a Fordom. Aby vtedy ešte pomerne neznáma značka prerazila v USA či v Európe, potrebovala zaujímavý, ale aj cenovo dostupný model.

V roku 1993 sa svetu predstavil Sportage prvej generácie, a hoci vtedy ešte nebolo zaužívané označenie kompaktné SUV, patril k prvým na trhu s touto filozofiou.

SkryťVypnúť reklamu

Kórejský tereňák z Nemecka

Prvý Sportage bol skôr ešte off-road postavený na pevnom ráme. Štandardom bol pohon všetkých kolies aj s redukciou a rezervné koleso umiestnené zvonku na dverách kufra.

Podvozok, aj dvojlitrový benzínový či naftový motor, boli od Mazdy. V roku 1995 sa začal Sportage vyrábať v Nemecku v továrni Karmannu, ale produkcia vydržala len tri roky.

Na Slovensku sa prvé Kie objavili v roku 1994 a išlo o trio osobných modelov Pride, Sephia a Sportage, úžitkové zastupovala dodávka Besta.

Na konci 90. rokov sa Kia dostala do finančných problémov a zbankrotovala. Odkúpením ju nakoniec zachránil Hyundai, a hoci na prelome milénia sa značka úplne vytratila zo Slovenska, v roku 2003 začala novú éru.

Made in Teplička nad Váhom

O rok neskôr odštartovala výstavba prvej a dodnes jedinej európskej továrne Kia v Tepličke nad Váhom pri Žiline. Sportage, už druhej generácie, zišiel prvýkrát zo slovenskej linky v roku 2007. Zlepšila sa kvalita, bezpečnosť aj výbava.

SkryťVypnúť reklamu

Technicky už Sportage vychádza z prvej generácie Hyundaiu Tucson a stalo sa z neho klasické kompaktné SUV, kde pohon všetkých kolies nebol povinnosťou. Na Slovensku vzniklo vyše 100-tisíc kusov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAF9B na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Kia

EV4 je prvým plne elektrickým vozidlom značky Kia vyrábaným v Európe.


TASR 1
Súvisiace témy: SUV, História áut, Rodinné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  3. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  4. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  6. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  8. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  1. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  2. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  3. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  8. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 18 130
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 907
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 550
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 018
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 396
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 175
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 3 112
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 2 380
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Rozvod
  2. Soňa Fröhlichová: Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 3, kantón Valais (Furka, ľadovec Aletsch, Leukerbad, Crans Montana, Zermatt, Sion....Abbaye de Saint-Maurice)
  3. Anton Kaiser: V kaštieli rodiny Migazzi
  4. Matej Ferjanc: Prvý sonet z básnickej zbierky "Lyrika mojich miest"
  5. Dalibor Eštočák: Ficov Mesiáš z Moskvy: Premiérov sen a naša nočná mora?
  6. Jakub Cipko: Mladé pušky SMERu lovia mladých mužov v extrémistických vodách
  7. Dušan Koniar: Keď Fico kváka o žabe
  8. Viktor Pamula: Kto, ak nie my ? Kedy, keď nie teraz
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 21 179
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 037
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 14 901
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 12 440
  5. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 9 970
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 8 815
  7. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 760
  8. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 7 270
  1. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  2. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  3. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  5. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  6. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  7. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
SkryťZatvoriť reklamu