Losí test alebo vyhýbací manéver, ktorý preveruje schopnosť vozidla vyhnúť sa náhlej prekážke pri čo najvyššej možnej rýchlosti, výraznejšie vstúpil do povedomia verejnosti v roku 1998. Vtedy sa počas testu prevrátil Mercedes triedy A. Posledným obetným baránkom losieho testu je Dacia Logan.
Technici nemeckého ADAC-u uskutočnili vyhýbací manéver - losí test s lacným rodinným sedanom, ktorý mal prekvapujúci výsledok. Logan sa údajne prevrátil. Správa vyvolala senzáciu a okamžite sa rozšírila do všetkých typov bulvárnych i motoristických médií. Správa o prevrátení Dacie Logan však nemala takú presvedčivú fotodokumentáciu ako to bolo v prípade Mercedesu. Po crash testoch Dacie realizovaných v nemeckej réžii začalo byť svetu jasné, že v kauze Logan ide o viac, než o losí test. Zvlášť keď ADAC fotografie stiahol z internetovej stránky. V podstate cieľ bol splnený, pretože informačná búrka udrela práve v čase, keď značka Dacia dosiahla na nemeckom trhu pre ňu nebývalé predajné úspechy. Hoci je motoristickej verejnosti jasné, že Logan pri danej cene nemôže dosahovať úroveň jazdnej stability a pasívnej bezpečnosti ako raz tak drahé autá na špici kompaktnej triedy, kampaň namierená proti tomuto autu sa zdá byť príliš tvrdá. Okamžite po publikovaní výsledkov testu poskytol Renault oficiálne, aj keď iba veľmi mierne vyhlásenie:
Nemecký Automotoklub ADAC zverejnil výsledky testu jazdnej stability Dacie Logan, podľa ktorého sa vozidlo prevrátilo počas losieho testu pri rýchlosti 65 km/h. Tieto výsledky sme zatiaľ formálne zaznamenali. ADAC pôvodne vykonal dva testy podľa štandardov ADAC pri rýchlosti 100 km/h. Počas týchto testov neboli spozorované žiadne incidenty. Ďalšie losie testy sa vykonali neskôr kvôli fotografovaniu vozidla za jazdy. Tieto testy boli vykonané "ad hoc" procedúrou (pre tento účel – pozn. prekl.), čo je bezpochyby príčinou prevrátenia. Logan už v minulosti prešiel viacerými hĺbkovými losími testami v skúšobných programoch motoristických médií a poroty súťaže Car of the Year. Neobjavili sa žiadne problémy. Vozidlo tiež dosiahlo perfektné výsledky v množstve interných testov. Bezpečnosť je pre Renault najvyššou prioritou na každom konci spektra ponuky vozidiel. Nadviazali sme kontakt s automotoklubom ADAC, aby sme analyzovali výsledky.
Prečo losí test
Na základe výsledkov losieho testu nemožno kompletne hodnotiť podvozok skúšaného automobilu, avšak test má svoj význam v rámci hodnotenia automobilov. Pri náhlej zmene smeru jazdy vyjde na povrch charakteristika podvozka , schopnosť udržať zvolený smer a tiež schopnosť podvozka pohltiť obrovské kmity karosérie. Až pri losom teste je veľmi dobre vidieť účinok stabilizačného systému ESP, ktorý dokáže auto udržať vo zvolenej stope a zabráni vzniku pretáčavého, prípadne nedotáčavého šmyku alebo prevráteniu vozidla. Význam losieho testu stúpa s postupne sa rozširujúcim systémom ABS, ktorý dovoľuje súčasne brzdiť a obchádzať prekážku. Kým v minulosti väčšina vodičov v kritickej situácii iba panicky stúpila na brzdu a vrazila do prekážky, dnes vodiči reagujú lepšie a namiesto brzdenia sa radšej vyhnú prekážke, poprípade súčasne brzdia pomocou ABS. Príčinou šmyku často býva náhla zmena smeru jazdy. Kritériom úspešnosti prejdenia losieho testu je najvyššia dosiahnutá rýchlosť, pri ktorej sa automobil vmestí do predpísanej dráhy bez zhodenia kužeľov. Preto je losí test súčasťou redakčných testov automobilov denníka SME (okrem zimného obdobia).
Subjektívny pohľad
Úplne objektívne porovnanie dvoch automobilov v tom istom vyhýbacom teste nie je možné, s ohľadom na použité pneumatiky , teplotu vzduchu a súbor ďalších okolností. Navyše rýchlosť prejazdu by musela byť posudzovaná elektronicky a nie pohľadom na tachometer. V princípe však vodič cíti rozdiely v ovládaní automobilov a môže si o reakciách auta vytvoriť obraz. V súčasnosti používame vyhýbací test s vlastnými rozmermi, rovnakými pre každý automobil. Podarilo sa nám však získať rozmery "šikany", ktorú používa ADAC a v nej chceme otestovať Daciu Logan
Ideme si to overiť !
Po doterajších skúsenostiach v dlhodobom teste Loganu dôverujeme, a preto sa pustíme do rovnakého testu ako nemecký ADAC. My budeme priebeh losieho testu zaťaženého a prázdneho auta snímať fotoaparátom a videokamerou. Kužele budú rozostavené presne tak ako uvádza ADAC, aby sme Daciu dostali do približných podmienok, v akých sa prevrátila. Cieľom nášho dlhodobého testu je spoznanie auta a odpoveď na všetky otázky spojené s revolučne lacným sedanom kompaktnej triedy. Posledná horúca otázka znie : je Dacia v losom teste stabilná alebo sa prevráti?
Zdvihnuté kolesá
Prevrátenie vozidla v losom teste nemožno úplne vylúčiť, pretože na drsnom povrchu obyčajne pretáčavý šmyk skončí dynamickým zásekom a "nakopnutím" automobilu do opačnej strany. Zdvihnuté zadné kolesá sú pri našich testoch celkom bežné. Zatiaľ však nikdy nedošlo ku kritickému náklonu automobilu.
Dpoplnené informácie a detaily z testu ADAC 4.8.2005 o 10:05
V súvislosti s dostupnými fotografiami prevráteného auta upozorňujeme na pár detailov:
ADAC považuje deformáciu A stĺpika za silnú a nebezpečnú. Nenašli sme však fotografiu, ktorá by to dokazovala.
Český motoristický časopis Svět Motorú píše ... "Navíc se při silném náklonu svlekla pneumatika a ráfek zaražený do asfaltu dílo dokonal" My sme zvlečenú pneumatiku na fotografii nevideli, navyše prevrátené auto má obuté hliníkové disky ale naklonené auto na inom obrázku (znázorňujúce prevrátenie má čierne plechové disky).
Nový Čas priniesol výsledky testu ADAC ako prvý a vo vydaní z 2.8.2005 sa okrem iného píše : „Treba dodať, že experti z ADAC testovali Logan v najlacnejšej výbave, ktorá skrutný stabilizátor neobsahuje (vo vyšších už je)“ .... Prevrátený automobil však stabilizátor prednej nápravy má a na obrázku ho veľmi dobre vidieť. Nevieme ako v Nemecku ale na Slovensku základný Logan nemá hliníkové disky kolies, hmlovky a nárazníky vo farbe karosérie.
Michal Karpat z partnerskej redakcie Autožurnálu si o výsledkoch testu myslí:
Podľa mňa môže ísť pokojne o fotomontáž. Ešte nikdy som napríklad nevidel, že sa by niektoré auto prevracalo v zákrute takýmto spôsobom (a to som bol v rámci svojej športovej kariéry v rally na streche minimálne 3 krát), pokiaľ samozrejme nezavadilo o niečo zadným kolesom. V tomto prípade zavadenie o nerovnosť nemôže prichádzať do úvahy, lebo test sa určite konal na širokej rovnej ploche. Ďalším zaujímavým momentom je, že na dvoch snímkach je Logan obutý na hliníkových diskoch, ktoré sa dodávajú v kombinácii s najlepším stupňom výbavy a na useknutej snímke s prevracujúcim sa autom a veľmi podozrivým pozadím je ľavý predný ráfik (ktorým podľa vyjadrenia Adacu sa Logan zaryl do asfaltu) evidentne plechový (vidieť to po zväčšení).
Doplnené detaily 08.08.2005 o 5:58 hod.
Nikektorí čitatelia poznamenávajú, že prevrátená Dacia Logan má plechové disky s krytmi, pričom kryt tesne pred prevrátením z kolesa odletel. Preto sme urobili detailné výrezy kolies na snímke. Cez plechový disk by nebolo vidieť na brzdový bubon , resp. brzdový kotúč. Aj na kolese z odvrátenej strany je vidieť "hliníkovú" farbu disku. Okrem toho na fotografiách prevráteného vozidla sú príplatkové 15" disky. Ozdobné kryty (puklice), ktoré sa používajú na plechových diskoch majú iný dizajn.
Cez zadné koleso vidieť brzdy a pozadie. Aj na druhom kolese sa jasne ukazuje materiál disku z ľahkej zliatiny.
Zaujímavé však je, že protiľahlé predné koleso už nevyzerá ako hliníkový disk. Vysvetľujeme si to tým, že na testovacom Logane , ktorý sa prevrátil je rozbité alebo vypadnuté ľavé hmlové svetlo. Pravdepodobne technici ADAC-u mali pred tým drobnú kolíziu, pri ktorej poškodili hliníkový disk a vymenili ho za rezervné koleso. Na jednom kolese sa tak v skutočnosti objavil plechový disk. . .