Stellantis kúpil 21-percentný podiel v čínskom start-upe Leapmotor a má s ním veľké plány. Investícia vo výške 1,5 miliardy eur má koncernu pomôcť zvýšiť predaje nielen v Európe a ponúknuť najdostupnejší elektromobil s modernou technológiou.
V automobilovom priemysle bolo bežné, že zo zakladania spoločných podnikov s čínskymi výrobcami profitovali najmä európske značky. Teraz sa však karta môže obrátiť.
Automobilové značky Stellantisu
- Peugeot
- Citroen
- Opel
- Fiat
- Jeep
- Chrysler
- RAM
- Dodge
- DS Automobiles
- Vauxhall
- Alfa Romeo
- Lancia
- Maserati
- Abarth
Bol to práve Carlos Tavares, šéf Stellantisu, kto v januári na veľtrhu CES v Las Vegas varoval, že pokiaľ politici v Európe nenájdu riešenie, ako zamedziť rýchlej expanzii čínskych výrobcov elektromobilov, tak európske automobilky čaká veľký boj.
O desať mesiacov neskôr je už v Stellantise iná situácia, koncern sa stáva sa súčasťou spomínaného boja priamo v Číne.
„S postupujúcou konsolidáciou, ktorá sa odvíja od schopných čínskych start-upov s elektrickými vozidlami, je čoraz jasnejšie, že hŕstka efektívnych a agilných hráčov novej generácie elektromobilov, ako je Leapmotor, ovládne hlavné segmenty v Číne,“ povedal koncom októbra Tavares pri podpise strategického partnerstva Stellantisu s Leapmotor.

„Cítime totiž, že je ideálny čas prevziať vedúcu úlohu pri podpore plánov globálnej expanzie spoločnosti Leapmotor, jedného z najpôsobivejších nových hráčov v oblasti elektromobilov, ktorý má podobné podnikateľské zmýšľanie ako my,“ dodal Tavares.
Stellantis si môže Leapmotor zaradiť pod seba ako 15. značku áut a z dohody o spoločnom podniku majú prirodzene ťažiť obe strany.
Zisk z čínskych áut
Najdôležitejšie je, že Stellantisu sa budú čínske autá započítavať do tržieb a výnosov, čo urýchli zvyšovanie podielu predaných elektromobilov.
Pre Leapmotor je partnerstvo rovnako strategické, pretože čínska značka môže využiť vybudovanú predajnú a servisnú sieť v Európe a do budúcna dokonca aj výrobné linky Stellantisu.

Táto možnosť príde obom výrobcom vhod, keď sa Európska únia rozhodne zdaniť alebo obmedziť dovoz čínskych elektromobilov. Informovala o nej finančná riaditeľka Stellantisu Natalie Knightová v rámci predajných výsledkov spoločnosti za deväť mesiacov tohto roka.
Automotive News uvádza, že spoločný podnik pre európske aktivity sa bude oficiálne volať Leapmotor International a sídliť v Holandsku. Stellantis si dosadí šéfa aj jedného člena predstavenstva.
Čo ponúka Leapmotor?
V prípade, že Európa v nasledujúcich rokoch skutočne zažije expanziu čínskych áut, Stellantis investíciou do Leapmotoru môže na starom kontinente získať kontrolu nového hráča a aj zisk.