SME

Prečo Nemecko zrušilo dotácie na elektromobily? Zmeny chystá aj Francúzsko

Rodiny s nízkym príjmom budú mať výhodný lízing.

Enyaq 85x Coupé na nabíjačke Ionity.Enyaq 85x Coupé na nabíjačke Ionity. (Zdroj: Peter Kálmán)

Nemecké ministerstvo hospodárstva od pondelka 18. decembra zastavilo vydávanie štátnych dotácií pre nákup nových elektromobilov. Pre protiústavný prevod 60 miliárd eur do klimatického fondu sa peniaze nebudú môcť použiť na pôvodný účel.

Francúzi sa, naopak, rozhodli dotovať nájom európskych elektromobilov mesačným príspevkom do 100 eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa agentúry Reuters sa v Nemecku, ktoré bolo doteraz k záujemcom o elektromobily veľmi štedré, skončilo vydávanie jednorazových štátnych príspevkov.

Vláda najprv poskytovala žiadateľom o kúpu vozidla v cene do 40-tisíc eur sumu 6000 eur, ktorá v uplynulom roku klesla na 4500 eur. Príspevok na drahšie autá do 65-tisíc eur bol, naopak, menší – iba v hodnote 3000 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Posledným dňom na podanie žiadosti bola nedeľa 17. decembra, aj keď malo vydávanie dotácií pôvodne fungovať do konca roka 2024.

V Nemecku sa ročne predá najviac elektromobilov v Európe, len za desať mesiacov tohto roka ich v krajine bolo registrovaných vyše 424-tisíc, no záujem klesal už pred náhlym zrušením dotácií. Od roku 2016 boli Nemcom vyplatené dotácie v celkovej výške 10 miliárd eur.

Výrobcovia dočasne zaplatia dotácie zo svojho

Záujemcovia, ktorí si stihli podať žiadosť v termíne, budú vybavení, avšak nové žiadosti už ministerstvo neprijme. Viaceré automobilky sa preto rozhodli, že zrušené dotácie dočasne vykryjú za štát.

Volkswagen v utorok uviedol, že bude financovať dotáciu vo výške 6750 eur pre súkromných zákazníkov v Nemecku, ktorí si objednali vozidlo z elektrického modelového radu ID. pred 15. decembrom.

SkryťVypnúť reklamu

Tí, ktorí si objednajú vozidlo od 1. januára do 31. marca, dostanú od Volkswagenu zľavu 4500 eur.

Súvisiaci článok Tesla plánuje v Nemecku vyrábať elektromobil za 25-tisíc eur Čítajte 

Neskôr Volkswagen i Audi uviedli, že budú financovať aj plnú dotáciu na autá objednané do 16. decembra a dodané do konca roka.

Mercedes-Benz urobí to isté pre objednávky doručené a zaregistrované medzi 18. a 31. decembrom a od januára bude poskytovať vlastnú časť dotácie.

Stellantis sa pridal tiež a bude financovať celú dotáciu do 31. decembra a potom zníženú dotáciu pre vozidlá registrované do 29. februára, uviedol Reuters.

Namiesto dotácie lacný elektromobil

Nemecká opozícia varovala, že zrušenie dotácií podstatne zníži aj tak klesajúce predaje elektrických áut. Tie pritom už roky presadzuje predovšetkým koncern Volkswagen. Poklesy predajov môžu vyústiť do znižovania výroby, prepúšťania a odkladania investícií pre ďalší vývoj vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Realita však nakoniec nemusí vyzerať tak čierno. Aj napriek zastaveniu dotácií už viacerí výrobcovia áut chystajú cenovo dostupnejšie modely, ktoré prídu postupne v nasledujúcich troch rokoch. Citroën predstavil elektrický model ë-C3, ktorý má mať základnú cenu 23-tisíc eur, budúci rok prinesie Renault dva mestské elektromobily – R5 a crossover R4, neskôr chystá aj návrat Twinga.

Súvisiaci článok Renault oživí ikonu 90. rokov, bude z nej dostupný elektromobil Čítajte 

O cenovo dostupnejších elektromobiloch tiež hovorí koncern Volkswagen, ktorý oznámil prípravu „ľudového“ elektrického hatchbacku ID. 2all, ktorého cena by nemala presiahnuť 25-tisíc eur. V sériovej podobe by sa mal verejnosti predstaviť v roku 2025.

Jedným z kľúčových dôvodov, prečo sú elektromobily oveľa drahšie, než autá so spaľovacím motorom, sú vysoké náklady na výrobu batérií. Na novembrovej konferencii Wirtschaftsgipfel to uviedol generálny riaditeľ Volkswagenu Oliver Blume. Ďalej spomenul, že ak by presadili výrobu unifikovaného batériového článku, náklady na batérie by sa znížili až o polovicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektromobil za 40 eur mesačne

Zatiaľ čo v Nemecku dotácie končia, Francúzi v dotovaní pokračujú a hrdo spúšťajú novinku v podobe takzvaného sociálneho lízingu. Podľa webu electrek.co nový program umožní vodičom s nízkymi príjmami dlhodobý prenájom elektrického auta za sumu do 100 eur mesačne.

Poplatok v sebe okrem údržby zahŕňa bezplatné nabíjanie počas šiestich mesiacov od začiatku používania vozidla.

Súvisiaci článok Najlacnejší elektromobil bude zo Slovenska, Citroën zverejnil detaily Čítajte 

Nový program, ktorý francúzsky prezident Emmanuel Macron ohlásil už v októbri, je síce nastavený na splátku do 100 eur mesačne, no niektoré automobilky ju „podlezú“ so značnou rezervou.

Najlacnejším ponúkaným modelom bude Renault Twingo. Za jeho prenájom Francúzi s nízkym príjmom zaplatia iba 40 eur mesačne. Druhým najlacnejším modelom bude Citroën ë-C3 vyrábaný na Slovensku. Jeho cena neprekročí 54 eur na mesiac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Francúzska kampaň cieli primárne na mestské vozidlá a týmto krokom chce znížiť znečistenie veľkých miest spôsobené emisiami CO2. Ďalšími ponúkanými elektromobilmi bude napríklad Fiat 500e (89 €/mes.), Peugeot E-208 (99 €/mes.) a Opel Corsa-e (94 €/mes.).

Čínske autá dotáciu nedostanú

Elektrickú Daciu Spring by sme však v ponuke hľadali márne. Francúzsko totiž odmietlo dotovať kúpu lacných čínskych elektromobilov, a keďže model Spring vyrába práve čínsky DongFeng, dotácii sa vyhne.

Platí to aj o Tesle Model 3 alebo o Volve EX30, tiež sa vyrábajú v Číne. Odôvodnením sú ich vysoké emisie pri výrobe, keďže väčšina čínskych fabrík má energiu z uhoľných elektrární.

Súvisiaci článok Stellantis otvára čínskemu výrobcovi elektromobilov dvere do Európy Čítajte 

Na to, aby Francúzi získali sociálny lízing, musia mať ročný príjem maximálne 15 400 eur, musia najazdiť viac ako 8000 km ročne a žiť najmenej 15 km od svojho pracoviska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po splnení podmienok a uzavretí zmluvy začne trojročný prenájom vozidla s možnosťou jeho odkúpenia na konci. Popri tom bude vláda aj naďalej poskytovať bonus 5000 eur, vyplácaný automaticky pri kúpe elektromobilu v hodnote do 47-tisíc eur.

Podmienkou pre vyplatenie však bude množstvo emisií CO2 závisiace od použitých materiálov, energie spotrebovanej pri výrobe a nakoniec prepravy do Francúzska. Zvýhodnení sú tak predovšetkým európski výrobcovia.

U nás sú dotácie v nedohľadne

Na Slovensku sme sa s podobnými dotáciami stretli naposledy na konci roka 2019, avšak len v podobe jednorazového príspevku. Záujemcom bola poskytnutá dotácia 8000 eur na elektromobil a 5000 eur na plug-in hybrid. Šesť miliónov eur sa vtedy rozobralo za rekordné tri minúty a 41 sekúnd.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom 1GAKVA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elektromobily
Odoberať tému

Súvisiace témy: Nemecko, Francúzsko
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 136
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 643
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 560
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 981
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 829
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 677
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 529
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? Merateľné výstupy (II. časť)
  3. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  4. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  5. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  6. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  7. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  8. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 86 899
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 858
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 232
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 213
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 087
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 999
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 542
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 5 212
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu