SME

Prečo Nemecko zrušilo dotácie na elektromobily? Zmeny chystá aj Francúzsko

Rodiny s nízkym príjmom budú mať výhodný lízing.

Enyaq 85x Coupé na nabíjačke Ionity.Enyaq 85x Coupé na nabíjačke Ionity. (Zdroj: Peter Kálmán)

Nemecké ministerstvo hospodárstva od pondelka 18. decembra zastavilo vydávanie štátnych dotácií pre nákup nových elektromobilov. Pre protiústavný prevod 60 miliárd eur do klimatického fondu sa peniaze nebudú môcť použiť na pôvodný účel.

Francúzi sa, naopak, rozhodli dotovať nájom európskych elektromobilov mesačným príspevkom do 100 eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa agentúry Reuters sa v Nemecku, ktoré bolo doteraz k záujemcom o elektromobily veľmi štedré, skončilo vydávanie jednorazových štátnych príspevkov.

Vláda najprv poskytovala žiadateľom o kúpu vozidla v cene do 40-tisíc eur sumu 6000 eur, ktorá v uplynulom roku klesla na 4500 eur. Príspevok na drahšie autá do 65-tisíc eur bol, naopak, menší – iba v hodnote 3000 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Posledným dňom na podanie žiadosti bola nedeľa 17. decembra, aj keď malo vydávanie dotácií pôvodne fungovať do konca roka 2024.

V Nemecku sa ročne predá najviac elektromobilov v Európe, len za desať mesiacov tohto roka ich v krajine bolo registrovaných vyše 424-tisíc, no záujem klesal už pred náhlym zrušením dotácií. Od roku 2016 boli Nemcom vyplatené dotácie v celkovej výške 10 miliárd eur.

Výrobcovia dočasne zaplatia dotácie zo svojho

Záujemcovia, ktorí si stihli podať žiadosť v termíne, budú vybavení, avšak nové žiadosti už ministerstvo neprijme. Viaceré automobilky sa preto rozhodli, že zrušené dotácie dočasne vykryjú za štát.

Volkswagen v utorok uviedol, že bude financovať dotáciu vo výške 6750 eur pre súkromných zákazníkov v Nemecku, ktorí si objednali vozidlo z elektrického modelového radu ID. pred 15. decembrom.

SkryťVypnúť reklamu

Tí, ktorí si objednajú vozidlo od 1. januára do 31. marca, dostanú od Volkswagenu zľavu 4500 eur.

Súvisiaci článok Tesla plánuje v Nemecku vyrábať elektromobil za 25-tisíc eur Čítajte 

Neskôr Volkswagen i Audi uviedli, že budú financovať aj plnú dotáciu na autá objednané do 16. decembra a dodané do konca roka.

Mercedes-Benz urobí to isté pre objednávky doručené a zaregistrované medzi 18. a 31. decembrom a od januára bude poskytovať vlastnú časť dotácie.

Stellantis sa pridal tiež a bude financovať celú dotáciu do 31. decembra a potom zníženú dotáciu pre vozidlá registrované do 29. februára, uviedol Reuters.

Namiesto dotácie lacný elektromobil

Nemecká opozícia varovala, že zrušenie dotácií podstatne zníži aj tak klesajúce predaje elektrických áut. Tie pritom už roky presadzuje predovšetkým koncern Volkswagen. Poklesy predajov môžu vyústiť do znižovania výroby, prepúšťania a odkladania investícií pre ďalší vývoj vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Realita však nakoniec nemusí vyzerať tak čierno. Aj napriek zastaveniu dotácií už viacerí výrobcovia áut chystajú cenovo dostupnejšie modely, ktoré prídu postupne v nasledujúcich troch rokoch. Citroën predstavil elektrický model ë-C3, ktorý má mať základnú cenu 23-tisíc eur, budúci rok prinesie Renault dva mestské elektromobily – R5 a crossover R4, neskôr chystá aj návrat Twinga.

Súvisiaci článok Renault oživí ikonu 90. rokov, bude z nej dostupný elektromobil Čítajte 

O cenovo dostupnejších elektromobiloch tiež hovorí koncern Volkswagen, ktorý oznámil prípravu „ľudového“ elektrického hatchbacku ID. 2all, ktorého cena by nemala presiahnuť 25-tisíc eur. V sériovej podobe by sa mal verejnosti predstaviť v roku 2025.

Jedným z kľúčových dôvodov, prečo sú elektromobily oveľa drahšie, než autá so spaľovacím motorom, sú vysoké náklady na výrobu batérií. Na novembrovej konferencii Wirtschaftsgipfel to uviedol generálny riaditeľ Volkswagenu Oliver Blume. Ďalej spomenul, že ak by presadili výrobu unifikovaného batériového článku, náklady na batérie by sa znížili až o polovicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektromobil za 40 eur mesačne

Zatiaľ čo v Nemecku dotácie končia, Francúzi v dotovaní pokračujú a hrdo spúšťajú novinku v podobe takzvaného sociálneho lízingu. Podľa webu electrek.co nový program umožní vodičom s nízkymi príjmami dlhodobý prenájom elektrického auta za sumu do 100 eur mesačne.

Poplatok v sebe okrem údržby zahŕňa bezplatné nabíjanie počas šiestich mesiacov od začiatku používania vozidla.

Súvisiaci článok Najlacnejší elektromobil bude zo Slovenska, Citroën zverejnil detaily Čítajte 

Nový program, ktorý francúzsky prezident Emmanuel Macron ohlásil už v októbri, je síce nastavený na splátku do 100 eur mesačne, no niektoré automobilky ju „podlezú“ so značnou rezervou.

Najlacnejším ponúkaným modelom bude Renault Twingo. Za jeho prenájom Francúzi s nízkym príjmom zaplatia iba 40 eur mesačne. Druhým najlacnejším modelom bude Citroën ë-C3 vyrábaný na Slovensku. Jeho cena neprekročí 54 eur na mesiac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Francúzska kampaň cieli primárne na mestské vozidlá a týmto krokom chce znížiť znečistenie veľkých miest spôsobené emisiami CO2. Ďalšími ponúkanými elektromobilmi bude napríklad Fiat 500e (89 €/mes.), Peugeot E-208 (99 €/mes.) a Opel Corsa-e (94 €/mes.).

Čínske autá dotáciu nedostanú

Elektrickú Daciu Spring by sme však v ponuke hľadali márne. Francúzsko totiž odmietlo dotovať kúpu lacných čínskych elektromobilov, a keďže model Spring vyrába práve čínsky DongFeng, dotácii sa vyhne.

Platí to aj o Tesle Model 3 alebo o Volve EX30, tiež sa vyrábajú v Číne. Odôvodnením sú ich vysoké emisie pri výrobe, keďže väčšina čínskych fabrík má energiu z uhoľných elektrární.

Súvisiaci článok Stellantis otvára čínskemu výrobcovi elektromobilov dvere do Európy Čítajte 

Na to, aby Francúzi získali sociálny lízing, musia mať ročný príjem maximálne 15 400 eur, musia najazdiť viac ako 8000 km ročne a žiť najmenej 15 km od svojho pracoviska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po splnení podmienok a uzavretí zmluvy začne trojročný prenájom vozidla s možnosťou jeho odkúpenia na konci. Popri tom bude vláda aj naďalej poskytovať bonus 5000 eur, vyplácaný automaticky pri kúpe elektromobilu v hodnote do 47-tisíc eur.

Podmienkou pre vyplatenie však bude množstvo emisií CO2 závisiace od použitých materiálov, energie spotrebovanej pri výrobe a nakoniec prepravy do Francúzska. Zvýhodnení sú tak predovšetkým európski výrobcovia.

U nás sú dotácie v nedohľadne

Na Slovensku sme sa s podobnými dotáciami stretli naposledy na konci roka 2019, avšak len v podobe jednorazového príspevku. Záujemcom bola poskytnutá dotácia 8000 eur na elektromobil a 5000 eur na plug-in hybrid. Šesť miliónov eur sa vtedy rozobralo za rekordné tri minúty a 41 sekúnd.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom 1GAKVA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Knižnice získavajú novú príležitosť
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  4. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov
  7. LESY SR: 11,5 milióna stromov v roku 2025
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 12 042
  2. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 743
  3. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 7 183
  4. Hodnotenie profesionála: Cestovali sme po Kanárskych ostrovoch 6 956
  5. Thajsko za polovicu? Ušetrite pri dovolenke tisíce eur 6 135
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 647
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 381
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 374
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Detská indoktrinácia: prečo je nevyhnutné ju konečne začať odstraňovať?
  2. Juraj Tušš: Politika
  3. Dávid Polák: Palestínsky štát: Sen, nočná mora alebo chiméra?
  4. Miro Jankes: Na prezidenta už kandidovať nemôžem
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (28.3. - 3.4.1925)
  6. Ivan Mlynár: Len ďalší špinavý deň v živote Roberta Fica.
  7. Tomáš Kollárik: Flat-Earth Scholar, alebo ako si vybrať model vesmíru? – Anti-anti konspirátor diel IV
  8. Otilia Horrocks: Kupuj Európske !
  1. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 20 952
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 18 768
  3. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 17 299
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 590
  5. Martin Ondráš: Prvé príznaky SLINTAČKY/KRÍVAČKY už sú na Slovensku 9 281
  6. Miroslav Ferkl: Kaviareň múdreho Kotlára 7 554
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 6 133
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 131
  1. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  2. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  3. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  4. Tupou Ceruzou: Žandári
  5. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  6. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
  7. Post Bellum SK: Mladé ženy a dievčatá poslali ľudáci na smrť ako prvé
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň zhoreli štyria Slováci a na koľajach ukončili životy ďalší dvaja
SkryťZatvoriť reklamu