Nemecké ministerstvo hospodárstva od pondelka 18. decembra zastavilo vydávanie štátnych dotácií pre nákup nových elektromobilov. Pre protiústavný prevod 60 miliárd eur do klimatického fondu sa peniaze nebudú môcť použiť na pôvodný účel.
Francúzi sa, naopak, rozhodli dotovať nájom európskych elektromobilov mesačným príspevkom do 100 eur.
Podľa agentúry Reuters sa v Nemecku, ktoré bolo doteraz k záujemcom o elektromobily veľmi štedré, skončilo vydávanie jednorazových štátnych príspevkov.
Vláda najprv poskytovala žiadateľom o kúpu vozidla v cene do 40-tisíc eur sumu 6000 eur, ktorá v uplynulom roku klesla na 4500 eur. Príspevok na drahšie autá do 65-tisíc eur bol, naopak, menší – iba v hodnote 3000 eur.
Posledným dňom na podanie žiadosti bola nedeľa 17. decembra, aj keď malo vydávanie dotácií pôvodne fungovať do konca roka 2024.
V Nemecku sa ročne predá najviac elektromobilov v Európe, len za desať mesiacov tohto roka ich v krajine bolo registrovaných vyše 424-tisíc, no záujem klesal už pred náhlym zrušením dotácií. Od roku 2016 boli Nemcom vyplatené dotácie v celkovej výške 10 miliárd eur.
Výrobcovia dočasne zaplatia dotácie zo svojho
Záujemcovia, ktorí si stihli podať žiadosť v termíne, budú vybavení, avšak nové žiadosti už ministerstvo neprijme. Viaceré automobilky sa preto rozhodli, že zrušené dotácie dočasne vykryjú za štát.
Volkswagen v utorok uviedol, že bude financovať dotáciu vo výške 6750 eur pre súkromných zákazníkov v Nemecku, ktorí si objednali vozidlo z elektrického modelového radu ID. pred 15. decembrom.
Tí, ktorí si objednajú vozidlo od 1. januára do 31. marca, dostanú od Volkswagenu zľavu 4500 eur.

Neskôr Volkswagen i Audi uviedli, že budú financovať aj plnú dotáciu na autá objednané do 16. decembra a dodané do konca roka.
Mercedes-Benz urobí to isté pre objednávky doručené a zaregistrované medzi 18. a 31. decembrom a od januára bude poskytovať vlastnú časť dotácie.
Stellantis sa pridal tiež a bude financovať celú dotáciu do 31. decembra a potom zníženú dotáciu pre vozidlá registrované do 29. februára, uviedol Reuters.
Namiesto dotácie lacný elektromobil
Nemecká opozícia varovala, že zrušenie dotácií podstatne zníži aj tak klesajúce predaje elektrických áut. Tie pritom už roky presadzuje predovšetkým koncern Volkswagen. Poklesy predajov môžu vyústiť do znižovania výroby, prepúšťania a odkladania investícií pre ďalší vývoj vozidiel.
Realita však nakoniec nemusí vyzerať tak čierno. Aj napriek zastaveniu dotácií už viacerí výrobcovia áut chystajú cenovo dostupnejšie modely, ktoré prídu postupne v nasledujúcich troch rokoch. Citroën predstavil elektrický model ë-C3, ktorý má mať základnú cenu 23-tisíc eur, budúci rok prinesie Renault dva mestské elektromobily – R5 a crossover R4, neskôr chystá aj návrat Twinga.

O cenovo dostupnejších elektromobiloch tiež hovorí koncern Volkswagen, ktorý oznámil prípravu „ľudového“ elektrického hatchbacku ID. 2all, ktorého cena by nemala presiahnuť 25-tisíc eur. V sériovej podobe by sa mal verejnosti predstaviť v roku 2025.
Jedným z kľúčových dôvodov, prečo sú elektromobily oveľa drahšie, než autá so spaľovacím motorom, sú vysoké náklady na výrobu batérií. Na novembrovej konferencii Wirtschaftsgipfel to uviedol generálny riaditeľ Volkswagenu Oliver Blume. Ďalej spomenul, že ak by presadili výrobu unifikovaného batériového článku, náklady na batérie by sa znížili až o polovicu.
Elektromobil za 40 eur mesačne
Zatiaľ čo v Nemecku dotácie končia, Francúzi v dotovaní pokračujú a hrdo spúšťajú novinku v podobe takzvaného sociálneho lízingu. Podľa webu electrek.co nový program umožní vodičom s nízkymi príjmami dlhodobý prenájom elektrického auta za sumu do 100 eur mesačne.
Poplatok v sebe okrem údržby zahŕňa bezplatné nabíjanie počas šiestich mesiacov od začiatku používania vozidla.

Nový program, ktorý francúzsky prezident Emmanuel Macron ohlásil už v októbri, je síce nastavený na splátku do 100 eur mesačne, no niektoré automobilky ju „podlezú“ so značnou rezervou.
Najlacnejším ponúkaným modelom bude Renault Twingo. Za jeho prenájom Francúzi s nízkym príjmom zaplatia iba 40 eur mesačne. Druhým najlacnejším modelom bude Citroën ë-C3 vyrábaný na Slovensku. Jeho cena neprekročí 54 eur na mesiac.
Francúzska kampaň cieli primárne na mestské vozidlá a týmto krokom chce znížiť znečistenie veľkých miest spôsobené emisiami CO2. Ďalšími ponúkanými elektromobilmi bude napríklad Fiat 500e (89 €/mes.), Peugeot E-208 (99 €/mes.) a Opel Corsa-e (94 €/mes.).
Čínske autá dotáciu nedostanú
Elektrickú Daciu Spring by sme však v ponuke hľadali márne. Francúzsko totiž odmietlo dotovať kúpu lacných čínskych elektromobilov, a keďže model Spring vyrába práve čínsky DongFeng, dotácii sa vyhne.
Platí to aj o Tesle Model 3 alebo o Volve EX30, tiež sa vyrábajú v Číne. Odôvodnením sú ich vysoké emisie pri výrobe, keďže väčšina čínskych fabrík má energiu z uhoľných elektrární.

Na to, aby Francúzi získali sociálny lízing, musia mať ročný príjem maximálne 15 400 eur, musia najazdiť viac ako 8000 km ročne a žiť najmenej 15 km od svojho pracoviska.
Po splnení podmienok a uzavretí zmluvy začne trojročný prenájom vozidla s možnosťou jeho odkúpenia na konci. Popri tom bude vláda aj naďalej poskytovať bonus 5000 eur, vyplácaný automaticky pri kúpe elektromobilu v hodnote do 47-tisíc eur.
Podmienkou pre vyplatenie však bude množstvo emisií CO2 závisiace od použitých materiálov, energie spotrebovanej pri výrobe a nakoniec prepravy do Francúzska. Zvýhodnení sú tak predovšetkým európski výrobcovia.
U nás sú dotácie v nedohľadne
Na Slovensku sme sa s podobnými dotáciami stretli naposledy na konci roka 2019, avšak len v podobe jednorazového príspevku. Záujemcom bola poskytnutá dotácia 8000 eur na elektromobil a 5000 eur na plug-in hybrid. Šesť miliónov eur sa vtedy rozobralo za rekordné tri minúty a 41 sekúnd.