SME

Aké zmeny čakajú vodičov v roku 2024? Vyššie ceny aj hroziace pokuty

Pozor aj na iné dopravné značenie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Adobe Stock)

Rok 2024 prináša zmeny aj pre vodičov. A nie je ich málo.

Niektoré sa týkajú poplatkov a diaľničných známok, iné lehoty platnosti, ale aj predpísaných zimných pneumatík na budúcu sezónu.

Čo vás a čaká a neminie na slovenských cestách aj dopravných inšpektorátoch?

Zmeny v diaľničných známkach

Vodiči sa v tomto roku konečne dočkali jednodňovej diaľničnej známky. Do platnosti vstúpi v marci a jej cena bude 5,40 eura, informovali tvnoviny.sk.

Dajte si však pozor na jej platnosť. Vzťahuje na totiž kalendárny deň a nie na 24 hodín po zakúpení. To znamená, že ak si jednodňovú známku kúpite popoludní, platí v daný deň už iba do polnoci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednodňová diaľničná známka sa oplatí tým, ktorí cez krajinu iba prechádzajú, náhodným výletníkom alebo občasným služobným cestám.

Nová diaľničná známka sa netýka iba Slovenska, v rámci nariadenia Európskej únie ju zavádzajú aj susedné krajiny.

V Rakúsku stojí od decembra 2023 8,60 eura a dá sa kúpiť iba elektronicky. Pridáva sa aj Česká republika, kde jednodňová známka vyjde od marca na 200 českých korún (8,07 eura) a najdrahšia bude v Maďarsku za 5150 forintov (13,48 eura).

Ďalšia zmena v súvislosti s diaľničnými známkami na Slovensku sa týka predaja diaľničných známok. Od začiatku tohto roka už predajnú sieť nemá na starosti firma Skytoll, ale štátna Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Súvisiaci článok Nová značka umožňuje jazdu na červenú, na čo si treba dať pozor? Čítajte 

„Zmena prevádzkovateľa sa nedotkne komfortu vodičov pri kupovaní diaľničnej známky. Prevzatie časti podniku je prvým krokom k znižovaniu nákladov na predaj e-známky. Ušetrené financie následne bude možné investovať do skvalitňovania slovenských diaľnic a rýchlostných ciest,“ uvádza NDS na svojej webovej stránke.

SkryťVypnúť reklamu

S novým prevádzkovateľom však skončili automaty na diaľničné známky, takzvané mýtomaty, ktoré boli vo vlastníctva Skytollu a väčšinou sa nachádzali na hraničných priechodoch. Nepôjde však o komplikáciu pre vodičov, pretože takto predané známky tvorili len jedno percento zo všetkých predajov.

Hoci sa už niekoľko rokov hovorí o zrušení ročnej diaľničnej známky, ktorú v roku 2020 doplnila praktickejšia 365-dňová, ešte stále sa dá zakúpiť na webe eznamka.sk.

Pripomeňme, že rozdiel medzi ročnou a 365-dňovou je v trvaní platnosti. Ak si vodič kedykoľvek počas roka kúpi ročnú známku, vždy platí len do 31. januára, pretože je viazaná na kalendárny rok.

No rovnako drahá 365-dňová známka platí 365 dní od jej zakúpenia.

Za šoférovanie s ružovým vodičákom hrozí pokuta

Ministerstvo vnútra už minulý rok v predstihu avizovalo, že s rokom 2023 sa končí aj éra starších ružových vodičských preukazov. Vydávané boli do apríla 2004.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa agentúry TASR ich v minulom roku evidovali ešte 168 314. Aktuálny počet po uplynutí platnosti ružových vodičských preukazov sa ešte spresňuje.

Tlačový odbor kancelárie ministra vnútra upozorňuje, že držiteľ takéhoto vodičského preukazu je povinný neplatný doklad odovzdať.

„Žiadosť o výmenu vodičského preukazu do 30 dní je spoplatnená správnym poplatkom 6,50 eura (od apríla 10 eur). Na výslovnú žiadosť poplatníka je možné vyhotoviť vodičský preukaz urýchlene do dvoch pracovných dní. Vtedy je výška správneho poplatku štvornásobná, teda 26 eur,“ informuje ministerstvo vnútra.

Kto naďalej jazdí s neplatným ružovým vodičským preukazom, môže mu pri zistení polícia uložiť pokutu 50 eur v blokovom konaní a v správnom konaní do 100 eur. Zároveň polícia vodičovi odoberie neplatný vodičský preukaz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pripomeňme tiež, že po ružových vodičských preukazoch boli od 1. mája 2004 do 18. januára 2013 vydávané vodičské preukazy, na ktorých nie je uvedený koniec ich platnosti. Neznamená to však, že platia neobmedzene, vodiči ich môžu používať až do 31. 12. 2032.

Súvisiaci článok Prepis auta sa zjednodušil a ušetrí veľa času. Ako postupovať? Čítajte 

Zvýšenie správnych poplatkov

V rámci balíka LEX Konsolidácia má vďaka zvýšeniu poplatkov pribudnúť viac peňazí do štátnej kasy. Týkajú sa aj správnych poplatkov na dopravných inšpektorátoch.

Od apríla 2024 tak bude drahšie aj prihlásenie auta. Za jednu tabuľku s evidenčným číslom motoristi zaplatia 25 eur (doteraz 16,50 eura). Znamená to, že za dve tabuľky majiteľ auta zaplatí 50 eur, pri potrebe tretieho evidenčného čísla pre nosič na bicykle, bude celková suma 75 eur.

Zvýšia sa aj ceny za voliteľné tabuľky s evidenčným číslom, a to zo 165,50 eura na 250 eur za jednu. Za kreatívne evidenčné čísla tak majiteľ zaplatí minimálne 500 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pripomeňme, že tabuľky s evidenčným číslom už nie je potrebné povinne meniť pri predaji auta do iného okresu. Staré tabuľky si predávajúci buď nechá a použije pri novo prihlásenom aute, alebo ich predá aj s autom.

Za vydanie osvedčenia o evidencii, teda malého a veľkého technického preukazu, si majiteľ auta zaplatí od apríla deväť eur za každú z oboch častí, teda dokopy 18 eur.

Drahšie bude aj vydanie vodičského preukazu (10 eur) alebo za skúšku na udelenie vodičského oprávnenia (50 eur).

Za staré pneumatiky môže hroziť pokuta

Kto jazdí na starých zimných alebo celoročných pneumatikách, mal by ich tento rok pred zimnou sezónou vymeniť. Od októbra 2024 sa totiž prihliada, či pneumatika má symbol 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), teda horský symbol s vločkou. Ten je známkou toho, že pneumatika je vyrobená z materiálov, ktoré spĺňajú európsku normu ECE 117.02.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Sezóna zimných pneumatík: Kde a kedy sú povinné? Čítajte 

Nejde o nový symbol, na zimných, ale aj kvalitných celoročných pneumatikách sa používa od januára 2018. Odporúčaná životnosť pneumatiky, bez ohľadu na dostatočnú hĺbku dezénu, je z dôvodu tvrdnutia gumy, ktorá tak stráca priľnavosť, päť rokov. Vodiči s pneumatikami zakúpenými po roku 2017 už teda túto požiadavku riešiť nemusia.

Pokiaľ však vodič horský symbol s vločkou nemá a na celoročných pneumatikách je len označenie M+S alebo M&S (mud & snow), teda blato a sneh, môže mať od októbra na šmykľavej ceste problém a hrozí mu pokuta. Aktuálne však zákon ešte myslí aj na vyššie spomenuté staršie označenie.

Zmeny v dopravnom značení

Najväčšia zmena v pravidlách pre vodičov sa týka platnosti a rozmiestňovania zvislých dopravných značiek pred križovatkami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žltú vodorovnú čiaru vodiči roky poznali ako zákaz zastavenia, alebo keď bola prerušovaná, státia pri krajnici. Jej pôvodný význam sa však od apríla mení.

Súvisiaci článok Poznáte nové dopravné značky? Malá šípka vám môže ušetriť pokutu Čítajte 

Pre dočasné značenie v prípade dočasnej zmeny organizácie dopravy sa už nebude používať oranžová, ale žltá farba. Platí, že dočasná vodorovná značka žltej farby je nadriadená trvalým bielym značkám.

Mení sa aj jedna výnimka, kedy sa dalo prechádzať cez plnú čiaru. Okrem bezpečného obchádzania prekážky cestnej premávky sa cez plnú čiaru mohlo prechádzať, aj keď išlo o vchádzanie na pozemok vedľa cesty. Na túto zmenu v zákone upozornili autoviny.sk, no ešte nemusí byť finálna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 558
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 372
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 778
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 218
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 059
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť II.
  2. Andrea Ostrihoňová: Trochu poézie do prózy života
  3. Juraj Tušš: Tvorba reality, smrť a nekonečnosť
  4. Michael Achberger: Niektoré éčka sú ako jed! Prečo ich výrobcovia stále pridávajú do jedla?
  5. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  6. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  7. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  8. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 241
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 641
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 24 120
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 409
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 964
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 761
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 757
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 034
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu