Rok 2024 prináša zmeny aj pre vodičov. A nie je ich málo.
Niektoré sa týkajú poplatkov a diaľničných známok, iné lehoty platnosti, ale aj predpísaných zimných pneumatík na budúcu sezónu.
Čo vás a čaká a neminie na slovenských cestách aj dopravných inšpektorátoch?
Zmeny v diaľničných známkach
Vodiči sa v tomto roku konečne dočkali jednodňovej diaľničnej známky. Do platnosti vstúpi v marci a jej cena bude 5,40 eura, informovali tvnoviny.sk.
Dajte si však pozor na jej platnosť. Vzťahuje na totiž kalendárny deň a nie na 24 hodín po zakúpení. To znamená, že ak si jednodňovú známku kúpite popoludní, platí v daný deň už iba do polnoci.
Jednodňová diaľničná známka sa oplatí tým, ktorí cez krajinu iba prechádzajú, náhodným výletníkom alebo občasným služobným cestám.
Nová diaľničná známka sa netýka iba Slovenska, v rámci nariadenia Európskej únie ju zavádzajú aj susedné krajiny.
V Rakúsku stojí od decembra 2023 8,60 eura a dá sa kúpiť iba elektronicky. Pridáva sa aj Česká republika, kde jednodňová známka vyjde od marca na 200 českých korún (8,07 eura) a najdrahšia bude v Maďarsku za 5150 forintov (13,48 eura).
Ďalšia zmena v súvislosti s diaľničnými známkami na Slovensku sa týka predaja diaľničných známok. Od začiatku tohto roka už predajnú sieť nemá na starosti firma Skytoll, ale štátna Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

„Zmena prevádzkovateľa sa nedotkne komfortu vodičov pri kupovaní diaľničnej známky. Prevzatie časti podniku je prvým krokom k znižovaniu nákladov na predaj e-známky. Ušetrené financie následne bude možné investovať do skvalitňovania slovenských diaľnic a rýchlostných ciest,“ uvádza NDS na svojej webovej stránke.
S novým prevádzkovateľom však skončili automaty na diaľničné známky, takzvané mýtomaty, ktoré boli vo vlastníctva Skytollu a väčšinou sa nachádzali na hraničných priechodoch. Nepôjde však o komplikáciu pre vodičov, pretože takto predané známky tvorili len jedno percento zo všetkých predajov.
Hoci sa už niekoľko rokov hovorí o zrušení ročnej diaľničnej známky, ktorú v roku 2020 doplnila praktickejšia 365-dňová, ešte stále sa dá zakúpiť na webe eznamka.sk.
Pripomeňme, že rozdiel medzi ročnou a 365-dňovou je v trvaní platnosti. Ak si vodič kedykoľvek počas roka kúpi ročnú známku, vždy platí len do 31. januára, pretože je viazaná na kalendárny rok.
No rovnako drahá 365-dňová známka platí 365 dní od jej zakúpenia.
Za šoférovanie s ružovým vodičákom hrozí pokuta
Ministerstvo vnútra už minulý rok v predstihu avizovalo, že s rokom 2023 sa končí aj éra starších ružových vodičských preukazov. Vydávané boli do apríla 2004.
Podľa agentúry TASR ich v minulom roku evidovali ešte 168 314. Aktuálny počet po uplynutí platnosti ružových vodičských preukazov sa ešte spresňuje.
Tlačový odbor kancelárie ministra vnútra upozorňuje, že držiteľ takéhoto vodičského preukazu je povinný neplatný doklad odovzdať.
„Žiadosť o výmenu vodičského preukazu do 30 dní je spoplatnená správnym poplatkom 6,50 eura (od apríla 10 eur). Na výslovnú žiadosť poplatníka je možné vyhotoviť vodičský preukaz urýchlene do dvoch pracovných dní. Vtedy je výška správneho poplatku štvornásobná, teda 26 eur,“ informuje ministerstvo vnútra.
Kto naďalej jazdí s neplatným ružovým vodičským preukazom, môže mu pri zistení polícia uložiť pokutu 50 eur v blokovom konaní a v správnom konaní do 100 eur. Zároveň polícia vodičovi odoberie neplatný vodičský preukaz.
Pripomeňme tiež, že po ružových vodičských preukazoch boli od 1. mája 2004 do 18. januára 2013 vydávané vodičské preukazy, na ktorých nie je uvedený koniec ich platnosti. Neznamená to však, že platia neobmedzene, vodiči ich môžu používať až do 31. 12. 2032.

Zvýšenie správnych poplatkov
V rámci balíka LEX Konsolidácia má vďaka zvýšeniu poplatkov pribudnúť viac peňazí do štátnej kasy. Týkajú sa aj správnych poplatkov na dopravných inšpektorátoch.
Od apríla 2024 tak bude drahšie aj prihlásenie auta. Za jednu tabuľku s evidenčným číslom motoristi zaplatia 25 eur (doteraz 16,50 eura). Znamená to, že za dve tabuľky majiteľ auta zaplatí 50 eur, pri potrebe tretieho evidenčného čísla pre nosič na bicykle, bude celková suma 75 eur.
Zvýšia sa aj ceny za voliteľné tabuľky s evidenčným číslom, a to zo 165,50 eura na 250 eur za jednu. Za kreatívne evidenčné čísla tak majiteľ zaplatí minimálne 500 eur.
Ceny správnych poplatkov od 1. apríla 2024
- Tabuľka s evidenčným číslom: 25 €
- Voliteľné evidenčné číslo: 250 €
- Osvedčenie o evidencii: 18 €
- Vodičský preukaz: 10 €
- Skúška na vodičské oprávnenie: 50 €
Pripomeňme, že tabuľky s evidenčným číslom už nie je potrebné povinne meniť pri predaji auta do iného okresu. Staré tabuľky si predávajúci buď nechá a použije pri novo prihlásenom aute, alebo ich predá aj s autom.
Za vydanie osvedčenia o evidencii, teda malého a veľkého technického preukazu, si majiteľ auta zaplatí od apríla deväť eur za každú z oboch častí, teda dokopy 18 eur.
Drahšie bude aj vydanie vodičského preukazu (10 eur) alebo za skúšku na udelenie vodičského oprávnenia (50 eur).
Za staré pneumatiky môže hroziť pokuta
Kto jazdí na starých zimných alebo celoročných pneumatikách, mal by ich tento rok pred zimnou sezónou vymeniť. Od októbra 2024 sa totiž prihliada, či pneumatika má symbol 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), teda horský symbol s vločkou. Ten je známkou toho, že pneumatika je vyrobená z materiálov, ktoré spĺňajú európsku normu ECE 117.02.

Nejde o nový symbol, na zimných, ale aj kvalitných celoročných pneumatikách sa používa od januára 2018. Odporúčaná životnosť pneumatiky, bez ohľadu na dostatočnú hĺbku dezénu, je z dôvodu tvrdnutia gumy, ktorá tak stráca priľnavosť, päť rokov. Vodiči s pneumatikami zakúpenými po roku 2017 už teda túto požiadavku riešiť nemusia.
Pokiaľ však vodič horský symbol s vločkou nemá a na celoročných pneumatikách je len označenie M+S alebo M&S (mud & snow), teda blato a sneh, môže mať od októbra na šmykľavej ceste problém a hrozí mu pokuta. Aktuálne však zákon ešte myslí aj na vyššie spomenuté staršie označenie.
Zmeny v dopravnom značení
Najväčšia zmena v pravidlách pre vodičov sa týka platnosti a rozmiestňovania zvislých dopravných značiek pred križovatkami.
Žltú vodorovnú čiaru vodiči roky poznali ako zákaz zastavenia, alebo keď bola prerušovaná, státia pri krajnici. Jej pôvodný význam sa však od apríla mení.

Pre dočasné značenie v prípade dočasnej zmeny organizácie dopravy sa už nebude používať oranžová, ale žltá farba. Platí, že dočasná vodorovná značka žltej farby je nadriadená trvalým bielym značkám.
Mení sa aj jedna výnimka, kedy sa dalo prechádzať cez plnú čiaru. Okrem bezpečného obchádzania prekážky cestnej premávky sa cez plnú čiaru mohlo prechádzať, aj keď išlo o vchádzanie na pozemok vedľa cesty. Na túto zmenu v zákone upozornili autoviny.sk, no ešte nemusí byť finálna.