Keď sa povie na Slovensku Hummer, každému sa vybaví nekompromisný off-road, ktorý v prejazde terénom nemá medzi sériovo vyrábanými teréniakmi konkurenciu (čo výrobca s neskrývaným sebavedomím aj rád prezentuje). Na jeho šoférovanie už nepostačuje vodičák na osobný automobil, ale kvôli enormne vysokej pohotovostnej hmotnosti potrebuje jeho majiteľ "papiere" minimálne na kamión (nákladné auto skupina C). Táto druhá skutočnosť v prípade najmenšieho z rodiny s typovým označením H3 už neplatí. Zatiaľ, čo vojnový veterán a prvý z modelov značky Hummer, legendárny H1 (preslávil sa svojou výdržou vo vojnovom konflikte v Perskom zálive) váži 3271 kg a odvezie až neuveriteľných 1400 kg, najmenší z trojice má pohotovostnú hmotnosť už len 2132kg a takmer tretinovú úžitkovú hmotnosť 521kg. Európskym podmienkam sa prispôsobil aj v ďalších oblastiach. Aby sa s ním lepšie parkovalo napríklad v centre Paríža, kde sme ho tiež skúšali, je v porovnaní so svojimi súrodencami a mnohými konkurentmi nielen ľahší (Mercedes-Benz G váži približne o 140 kg viac, trieda ML o 50 kg viac a Land Rover Discovery dokonca o cca 360 kg viac) ale tiež menší, hoci na prvý pohľad pôsobí rovnako majestátne.
Široký ako vysoký
Rozmermi (4742x1896x1893 mm) s takmer identickou šírkou i výškou a rázvorom náprav 2842 mm sa zaraďuje presne do stredu medzi tradičných reprezentantov segmentu exkluzívnych off-roadov akými sú Land Rover Discover3, VW Touareg a Mercedes-benz ML na jednej strane a BMW X5 na strane druhej. Pre život v meste je však dôležitá aj ľahká manévrovateľnosť, a tú novej H3-ke zabezpečuje jeden z najmenších polomerov zatáčania v tejto kategórií (11,3 m), porovnateľný s vozidlami kompaktnej triedy. "Bejby Hummer", ako sme si nový model H3 interne nazvali, je logickým vyústením stratégie amerického koncernu General Motors (do portfólia GM patrí od roku 2000 aj značka Hummer) osloviť v nabližších rokoch viac európskych zákazníkov a rapídne zvýšiť podiel značky Hummer na starom kontinente. K tomu by mu okrem modelu H3 mala pomôcť nová stratégia predaja i marketingu vo všetkých 18 krajinách Európy, kde má dnes Hummer zastúpenie. Drobček H3 je postavený na platforme Chevroletu Colorado, s ktorým ho spája 10% spoločných dielcov. Z nich spomeňme hlavne motor a prednú i zadnú nápravu, ktoré boli pre použitie v H3 rozšírené.
Komfortný podvozok
Základom podvozku je masívny rebrinový rám s nezávisle zavesenou prednou nápravou odpruženou torznými tyčami vpredu a listovými pružinami vzadu. Tejto kombínacie sme sa spočiatku trochu obávali, najmä pokiaľ ide o komfort pruženia zadnej nápravy. H3 nás však príjemne prekvapil. Všetky nerovnosti prechádzal s neopísateľnou ľahkosťou a filtroval ich tak mäkko a precízne ako máloktorý konkurent. Z miery ho nevyviedol ani prechod z asfaltovej na poľnú cestu, plnú jám a výmoľov. Rovnako komfortne zvláda rechádzanie „ležiacich policajtov“ či výjazdy na obrubník bez pribrzďovania (takto sme si sprestrovali prejazd množstva francúzskych kruhových objazdov).
Sklamanie z motora
Za najväčšie sklamanie počas prvých testovacích sa dá označiť benzínový päťvalec Vortec zdvihového objemu 3460 cm s výkonom 162 kW/220 k pri 5600 ot/min a maximáknym krútiacim momentom 305 Nm vrcholiacim pri 2800 ot/min, ktorý je jediným motorom v ponuke. Agregát má ventilový rozvod s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov a premenlivé časovanie výfukových ventilov, ale ani to mu na bežnej ceste veľmi nepomáha. Zrýchlenie má slabé, elasticita je nevýrazná. Už dávno sa nám nestalo, že po vytlačení akcelerátora na podlahu motor zareve a nič vážne sa nedeje. Agregát do určitej miery brzdí nie najmodernejšia 4-stupňová automatická prevodovka s váhavým a priveľmi sekavým radením. Pri hodnotení dynamiky však nemožno prehliadnuť ani pohotovostnú hmotnosť vozidla. Napriek tomu sme od pohonnej jednotky na bežnej ceste čakali viac. Našťastie na výber je aj 5.stupňový manuál, ktorý motor zaťaží určite menej. Ten sme si ale vyskúšať nemohli. Určite zlepšenie by mohol priniesť turbodiesel, ktorý príde najskôr v roku 2008. Zatiaľ nie je rozhodnuté o aký veľký agregát a od akého výrobcu pôjde. Dosť nahlas sa však uvažuje o Isuzu. Hummer H3 nie je teda žiadna cestná stíhačka, ale ani nechce byť. Jeho dominantou naďalej ostáva terén a tam motor ani raz nezaváhal. Hravo zvládol každý pomalý výjazd i škriabanie sa po kameňoch v tak prudkom stúpaní, že smer sme spoza volantu odhadovali podľa kmeňov, konárov a stromov. Výkon motora je prenášaný prostredníctvom stredového diferenciálu na obe nápravy v pomere 40:60 (v prospech zadných kolies).
Ďalej je samozrejme k dispozícií možnosť uzavretia stredového diferenciálu s pevným rozdelením krútiaceho momentu v pomere 50:50 ako aj redukcia 2,64:1. Nami testované vozidlá boli navyše vybavené ešte elektronicky riadenou uzávierkou zadného diferenciálu. Keby vám však ani to nestačilo, môžete si objednať redukciu s pomerom 4,03:1.Hummer H3 je štandarndne obutý na pneumatikách rozmeru 32 palcov, disponuje ochranným okrytovaním kompletne celého podvozka a pochváliť sa môže nadštandardnou svetlou výškou podvozku 231 mm i výbornými nájazdovými uhlami (vpredu 38°, vzadu 37°). S takouto výbavou dokáže stvárať v teréne kúsky aké s iným sériovo vyrábaným autom len ťažko absolvujete bez ujmy na kráse alebo technike, ak by ste sa na ne vôbec odvážili. Spolu s kolegami sme si trúfli na 60% stúpanie a 40% bočný náklon. Musíme priznať, že už dávno sme sa tak nezapotili. Najmä pri spomínanom stúpaní v lese medzi stromami, kde sa bolo treba sústrediť nielen na plynulosť pohybu aby sa auto nešmyklo bokom, ale aj na stopu a správny prejazd cez množstvo veľkých a ostrých kameňov. Bez problémov sme tiež absolvovali 600 mm hlboký brod pri rýchlosti 8 km/h a 400 mm brod pri rýchlosti 30 km/h.
Klasika
Interiér novinky sa v porovnaní s väčším bratom H2 scivilnel. Palubná doska má až priveľmi jednoduchý a uhladený tvar. Kvalita plastov a ich vypracovania je na americké pomery mimoriadne vysoká, chýbalo nám však viac odkladacích priestorov na rôzne drobností (okrem dvoch držiakov na nápoje a schránky pred spolujazdcom tu nenájdete nič) a madlo na prednom A stĺpiku pre pohodlnejšie nastupovanie v teréne. Miesto a vnútorný priestor Hummerom nikdy nechýbali a H3 nie je výnimka. Batožinový priestor odvezie v základnom usporiadaní 835 l batožiny, po sklopení zadných sedadiel až 1577 l, pričom naložiť môžete predmety s maximálnou dĺžkou 1614 mm.
Dvaja väčší bratia H2a H1. Vystavený bordový H1 patrí svetoznámemu módnemu návrhárovi Karlovi Lagerfeldovi.
Na začiatok sme si dali rozcvičku v podobe kríženia náprav. V takomto prípade je navigácia spolujazdca zvonka viac ako nevyhnutná
Takto vyzerá v praxi 40-percentný bočný náklon...
..... a takto 68-percentné klesanie. Vodič môže bez problémov pozerať dopredu cez strešné okno.
Stúpavosť : 54° / 60%
Bočný náklon: 36° / 40%
Nájazdový uhol vpredu : 38°
Nájazdový uhol vzadu : 36°
Prejazdový uhol : 24°
Brodivosť : 600 mm (pri max. rychlosti 8 km/h)
407 mm (při max. rychlosti 32 m/h)
Kríženie náprav: 407 mm
Index kríženia: 143%