Ktorý výrobca dnes nemá zástupcu v tomto segmente, akoby ani neexistoval. Kompaktné SUV spadajúce do C segmentu áut tvoria významnú časť predajov každej značky.
Ich robustný vzhľad dodáva posádke pocit bezpečia, pohon všetkých kolies pritom už dávno nie je povinnosťou, pretože mnohé sa do terénu ani nepozrú a ich revírom ostáva mesto.
Balansovanie medzi menším B segmentom a veľkým D segmentom nájdeme aj pri našej snahe zahrnúť všetky ponúkané modely mainstreamových značiek. V rovnakom zozname sa tak ocitlo 4,3-metrové Suzuki S-Cross a aj 4,5-metrový Citroën C5 Aircross.
V tomto článku nájdete:
- Dacia Duster
- SsangYong Tivoli Grand
- Suzuki S-Cross
- SsangYong Korando
- Seat Ateca
- Citroën C5 Aircross
- Kia Sportage
- Peugeot 3008
- Ford Kuga
- Nissan Qashqai
- Škoda Karoq
- Hyundai Tucson
- MG HS
- Renault Austral
- Opel Grandland
- Mazda CX-5
- Toyota Corolla Cross
- Jeep Compass
- Mitsubishi Eclipse Cross
- Volkswagen Tiguan
- DS 7
- Honda ZR-V
- Cupra Ateca
Ide o kategóriu áut, ktorá sa stala alternatívou kompaktných hatchbackov aj kombi, a vnútorným priestorom už vedia plniť predstavu o všestrannom rodinnom aute s vyššou svetlou výškou.
Okrem toho sa v uplynulých rokoch vyformovala aj kategória kompaktných crossoverov, ktoré si zaslúžia samostatný zoznam. Patria doň napríklad Kia XCeed, Mazda CX-30 aj Cupra Formentor.
Aj pri kompaktných SUV sa čoraz viac stretávame s rôznou mierou elektrifikácie. Peugeot 3008 napríklad prichádza s novým benzínovým mild-hybridom, no v ponuke je aj s podstatne drahším plug-in hybridom, kde už sa dá hovoriť aj o čisto elektrickej jazde.
Keď ju už spomíname, vlastný zoznam si pomaly zaslúžia aj plne elektrické SUV, o ktoré však na Slovensku zatiaľ nie je veľký záujem.
O tom, že ani iné krajiny ešte nie sú pripravené zanevrieť na spaľovacie motory svedčí aj fakt, že najnovšie SUV stále prichádzajú s platformou pre benzínové či dokonca naftové agregáty. Príkladom je nový Volkswagen Tiguan, no benzínový motor opäť dostane aj tretia generácia Peugeotu 3008, ktorá sa najprv predstavila len ako elektromobil.
Dacia Duster

Najdostupnejším modelom zo segmentu kompaktných SUV je Duster. Súčasná druhá generácia je na konci životného cyklu a má za sebou viacero vylepšení vrátane nového loga, modernejšieho infotainmentu a možnosti automatickej prevodovky.
Základná výbava s litrovým trojvalcom robí z Dustera cenovo najdostupnejší model v našom rebríčku. V ponuke sú aj štvorvalce s pohonom 4x4 alebo úsporná verzia s pohonom LPG. Už tento rok nahradí súčasnú generáciu nový, technicky aj dizajnovo zaujímavejší nástupca, ktorý prinesie aj hybridný pohon.
Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4341/1804/1693
Objem batožinového priestoru: 445 litrov
Motory: benzínové 1,0 TCe (90 a LPG 100 koní), 1,3 TCe (130 a 150 koní) a naftový 1,5 Blue dCi (115 koní)
Pohon: predné kolesá alebo 4x4
Cena od: 15 790 eur

SsangYong Tivoli Grand

Juhokórejský Ssangyong prišiel koncom minulého roka s faceliftom najmenšieho modelu Tivoli. Ten priniesol okrem novej masky aj atraktívnejšiu palubnú dosku a vylepšený infotainment.
Aj napriek jedinej motorizácii, vyššej spotrebe a absencii pohonu 4x4 láka Tivoli Grand na veľký kufor, výkonný motor a cenovku pod 20-tisíc eur. Ide tak o cenovo najdostupnejšieho zástupcu segmentu na trhu.
Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4480/1810/1660
Objem batožinového priestoru: 720 litrov
Motor: benzínový 1,5 GDi Turbo (163 koní)
Pohon: predné kolesá
Cena od: 19 590 eur

Suzuki S-Cross

Tretím SUV v rebríčku je japonský S-Cross. Ide o nástupcu obľúbeného modelu SX4 a trhu sa drží už desať rokov. V roku 2021 výrobca uviedol jeho druhú generáciu, ktorá je v skutočnosti veľkým faceliftom tej prvej.