SME

Čo robiť, keď sa elektromobil pokazí? Likvidácia je drahá, výmena batérie ešte drahšia

Chystajú sa zmeny v legislatíve.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Škoda)

Elektromobily sa pomaly stávajú bežnou súčasťou našich ciest. Lenže okrem najčastejších otázok o cenách a možnostiach nabíjania sa vynára aj množstvo ďalších.

Čo bude s autom a s trakčným akumulátorom, keď sa pokazí, havaruje alebo jednoducho doslúži? Ako je to so zárukou a koľko by stála výmena akumulátora?

Odpovede sme hľadali u najväčších importérov áut na Slovensku a tiež vo firme, ktorá sa zaoberá zberom nebezpečného odpadu vrátane batérií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku pre záujemcov o nové auto zatiaľ nie je elektromobil prvou voľbou. Podľa Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) tvoril vlani z vyše 88-tisíc nových registrovaných áut podiel elektromobilov len 2,6 percenta.

SkryťVypnúť reklamu

Trakčnú batériu, vďaka ktorej dokáže elektromotor rozhýbať auto bez emisií, však majú aj plug-in hybridy (PHEV) a čoraz obľúbenejšie full-hybridy (HEV).

Keďže ide o vysokonapäťovú sústavu, technici v autorizovaných servisoch musia byť odborne vyškolení a pripravení na servis nových modelov. Aj tak sa však s niektorými možnými problémami ešte len oboznamujú a pri nových modeloch elektromobilov či hybridov ich reálne preverí až čas.

Je servis elektromobilu lacnejší?

Pokiaľ elektromobil alebo hybrid majiteľovi dobre funguje, je všetko v poriadku a dôležité je len dodržanie servisných intervalov.

„Servis elektrického vozidla je jednoduchší, cena servisnej prehliadky je nižšia ako u bežného motorového vozidla. Pri plug-in hybridných vozidlách je cena porovnateľná s bežným motorovým vozidlom,“ hovorí Petra Pecovová, PR manažérka Toyota Central Europe - Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je pri elektromobiloch prehliadka lacnejšia? „Nevykonávajú sa niektoré činnosti, ako napríklad výmena oleja v motore alebo v prevodovke, výmena rozvodového remeňa a podobne. Samozrejme, výsledná cena závisí od hodinovej sadzby daného servisu, čo nemôžeme ovplyvniť,“ vysvetľujePR manažérka Škoda Auto Slovensko Zuzana Kubíková.

Dodáva, že oprava alebo výmena karosárskych dielcov by mala byť pri elektromobiloch cenovo porovnateľná s autami so spaľovacím motorom.

Súvisiaci článok Pípanie či vibrovanie volantu. Aké systémy bude mať vaše nové auto? Čítajte 

Nie všetky značky však vidia situáciu okolo cien servisovania elektromobilu rovnako.

„Cena servisnej prehliadky vždy závisí od konkrétneho modelu a motorizácie, servisného intervalu vozidla a zároveň od cien prác jednotlivých autorizovaných opravcov. Nie je možné stanoviť, či je servis elektromobilu alebo plug-in hybridu v porovnaní s vozidlom s výlučne spaľovacím motorom drahší alebo lacnejší,“ upozorňuje Igor Michalovič, vedúci popredajnej starostlivosti Hyundai Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Aká je záruka na batériu?

Elektromobily sú závislé od fungovania a životnosti najdôležitejšej a aj najdrahšej súčasti, ktorou je práve trakčná batéria. Všetko závisí od typu jej chémie vrátane počtu nabíjacích cyklov a spôsobu nabíjania aj používania vozidla.

Životnosť akumulátora sa pri súčasných elektromobiloch odhaduje na 15 až 20 rokov, samozrejme s určitým poklesom kapacity batérie, s ktorou súvisí postupné skracovanie dojazdu pri plnom nabití. Záruka na batériu je však kratšia.

„Záruka na trakčný akumulátor vozidla Toyota BZ4X je osem rokov alebo 160 000 km, podľa toho, čo nastane skôr. Všeobecná záruka na elektrické vozidlo je päť rokov alebo 100 000 km. Podrobnejšie sa rozsah pokrytia zárukou uvádza v záručnej knižke dodávanej k vozidlu,“ informuje Peter Pecovová z Toyoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnakú záruku majú na batériu aj Škoda, Volkswagen a Hyundai. Kia s rovnakou technológiou má na vozidlo záruku sedem rokov alebo 150 000 kilometrov, no rovnakú záruku garantuje aj na vysokonapäťovú batériu, či už ide o elektromobil alebo hybrid.

V prípade, že sa majiteľ rozhodne predať auto v záručnej dobe, záruka je prenositeľná pri väčšine značiek. Netreba sa však spoliehať, že platí automaticky až do konca stanoveného obdobia alebo počtu najazdených kilometrov. Pre jej splnenie je potrebné dodržiavať servisné kontroly a s vozidlom pri používaní vhodne zaobchádzať.

Škoda upozorňuje, že je potrebné absolvovať prehliadky v odbornom servise, Hyundai sa odvoláva na garančnú knižku k vozidlu a Toyota tiež na záručnú knižku.

Súvisiaci článok Island zdaní používanie elektromobilov, vodič zaplatí za každý kilometer Čítajte 

„Výluky so záruky sú uvedené v kúpno-predajnej zmluve pre dané vozidlo. Vplyv na záruku môže mať nepoužívanie vozidla v zmysle prevádzkových pokynov, napr. vplyv na záruku vysokonapäťovej batérie môže mať jej vybratie z vozidla a jej nesprávne otvorenie,“ vysvetľuje Marek Chovanec, PR manažér osobných vozidiel Volkswagen.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Koľko stojí výmena batérie?

Kým je elektrifikované auto v záruke a majiteľ spĺňa jej podmienky vrátane stanovených servisných prehliadok, je všetko v poriadku. No čo ak prídu problémy s batériou, hoci ešte nie je na konci životnosti?

Importéri sa zhodujú, že keďže ešte elektromobily nie sú na Slovensku veľmi rozšírené a jazdia len niekoľko rokov, aj porúch zatiaľ evidujú len niekoľko.

Súvisiaci článok Prečo je ľuďom z elektromobilov zle? Na vine nie je ich vysoká cena Čítajte 

„Komerčne sme na Slovensku vysokonapäťovú batériu ako celok ešte nemenili. Ak nastane porucha batérie, najčastejšie je možné vykonať výmenu len jej jednotlivých modulov. Cena závisí od modelu vozidla a typu vysokonapäťovej batérie,“ vysvetľuje Igor Michalovič z Hyundaiu.

Podobne je na tom aj Škoda, ktorá predáva najviac elektromobilov na Slovensku.„Batéria sa nikdy nemení ako celok, je možné meniť len články v jej vnútri. Vzhľadom na záruku (8 rokov /160 000 km) sa komerčná oprava elektrického modelu Škoda Enyaq zatiaľ nerealizovala,“ informuje Kubíková.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prípade, že batéria doslúži a je potrebné ju meniť, ceny sú pri elektromobiloch vzhľadom na ich zostatkovú hodnotu už väčšinou nerentabilné.

Kým hybridná Toyota Corolla Sedan má malú batériu s kapacitou necelých 2 kWh a jej výmena stojí 2 635 eur, pri plne elektrickom crossoveri bZ4X je už cena za novú 71,4 kWh batériu 48 694 eur.

Aj tu však platí, že dôvod na kompletnú výmenu batérie je málo pravdepodobný a vyriešiť ho môže výmena problematického článku, čo výrazne zníži cenu.

Zaujímavosťou však je, že cena celkovej výmeny vysokonapäťovej batérie pri porovnateľne veľkom elektrickom Volkswagene ID.4 sa pohybuje v cenovom rozpätí od 16 700 do až 24 700 eur vrátane DPH.

Čo s batériou, keď doslúži?

Súčasné zákony zatiaľ nepočítali s nástupom elektromobilov. Preto musia jednotlivé krajiny túto problematiku doriešiť, takže sa dá očakávať, že sa budú pravidlá pre výrobcov aj predajcov meniť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súčasný zákon o odpade otázku elektromobility priamo nerieši. Problémom je aj fakt, že neexistuje katalógové číslo odpadu priamo pre odpadové lítiové batérie.

Súvisiaci článok Prečo Nemecko zrušilo dotácie na elektromobily? Zmeny chystá aj Francúzsko Čítajte 

„Čakáme na zapracovanie už schváleného nariadenia o batériách a použitých batériách, ktoré schválil Európsky parlament vlani 14. júna,“ hovorí Igor Krajčí, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Power Battery, ktorá zabezpečuje nakladanie s nebezpečným odpadom.

Toto nariadenie sa týka všetkých batérií počas celého ich životného cyklu od vývoja až po recykláciu. Najdôležitejšou zmenou je povinné vyhlásenie o uhlíkovej stope a štítok pre batérie pre elektrické vozidlá, batérie pre ľahké dopravné prostriedky (elektro kolobežky, elektro bicykle a pod.) a tiež priemyselných batérií s kapacitou nad 2 kWh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou podstatnou zmenou je aj to, že výrobcovia budú musieť navrhovať spotrebiče tak, aby batérie v nich mohli spotrebitelia ľahko odstrániť a vymeniť.

Ďalej nariadenie delí batérie do kategórií, čo umožní nastaviť nové ciele zberu odpadových batérií, úroveň recyklovaného obsahu a priradenie katalógových čísiel odpadov batériám, ktoré ich teraz nemajú.

Čo s elektromobilom po nehode alebo požiari?

„V prípade likvidácie elektromobilu záleží na miere poškodenia samotného vozidla a hlavne na miere poškodenia batérie. Pokiaľ nebola batéria poškodená, prípadne bol poškodený iba vonkajší obal, je po posúdení autorizovaného servisu opätovne použiteľná,“ hovorí Igor Krajčí z Power Battery.

Ak došlo k požiaru elektromobilu, hasiči ho po uhasení uložia do karantény, ideálne ponorením do vody na 48 – 72 hodín, potom je ďalší postup rovnaký ako pri poškodenej batérií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Dováža Teslu na Slovensko: Pri objednávke vás čaká množstvo prekvapení (rozhovor) Čítajte 

„Pri poškodenej, prípadne vyhorenej batérii po autonehode, je demontovaná servisným technikom výrobcu automobilu a následne preložená do našej zbernej nádoby. Používame pri tom bezpečnostné materiály, ktoré zabraňujú vzniku a šíreniu požiaru, tepla a výparov. Následne je batéria prevezená v prísnom ADR režime k nám na prevádzku,“ opisuje proces Krajčí.

Za likvidáciu batérie zákazník neplatí

Za problém považuje finančnú náročnosť likvidácie lítiových batérií z elektromobilov. Vyťaženosť surovín po recyklácií totiž nepokrýva ani náklady na ich recykláciu.

V závislosti od stavu batérie sa cena recyklácie môže pohybovať od 2 000 do 3 000 eur za tonu pri nepoškodenej nefunkčnej batérii. Pri poškodenej môže stúpnuť aj o dve tisícky.

Dobrou správou však je, že náklady na likvidáciu a recykláciu batérie nemusí hradiť zákazník, ale importér. Na takomto postupe sa v odpovediach pre SME zhoduje Toyota, Hyundai aj Škoda. Netýka sa to však samotného auta, na ktorý sa legislatíva aj v prípade elektromobilu s vymontovanou batériou pozerá ako na bežný vrak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 244
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 247
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 578
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 515
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 202
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 326
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 032
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  2. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  3. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  4. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  5. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  6. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  7. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  8. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 324
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 980
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 549
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 202
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 492
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu