SME

Toyota Prius opeknela a je zaujímavou alternatívou k elektromobilom

Efektívne jazdí aj s vybitou batériou.

Toyota PriusToyota Prius (Zdroj: Marek Čepa)

Toyota Prius 2,0 Plug-in Hybrid 233 Executive

Cena od / verzia od (eur)44 990 / 52 290
Priemerná spotreba výrobca WLTP / test (l)0,5 – 0,7 / 0,3 – 7 / hybrid ø 5,2
Objem batožinového priestoru (l)284
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2750; 4 599; 1782; 1430

Mohlo by sa zdať, že jej poslanie sa skončilo a už je tu zbytočná. Toyota Prius bola autom, ktoré spoločnosť presvedčilo o zmysluplnosti hybridov. Kupovali si ju hollywoodske celebrity, no nie pre dizajn, ale aby ukázali, že jazdia ekologicky.

Dnes si už väčšinu modelov od Toyoty kúpite s technológiou niekdajšieho Priusu. Obyvatelia veľkých miest to pochopili a dieselové auto vymenili za úsporný a čistejší hybrid.

Lenže Toyota sa Priusu stále nevzdala a dala mu s novou generáciou aj nový zmysel. Presvedčili sme sa o tom v redakčnom teste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zabudnite na predchodcov

Nikto vám ani na jednu z predošlých štyroch generácií Priusov nepovie, že je to pekné auto, s ktorým by vás vyslovene bavilo jazdiť. A práve nad tým sa japonskí konštruktéri zamysleli a povedali si, že to zmenia.

Zrazu pred sebou máme príťažlivý liftback, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako športové kupé, čo je slovné spojenie, ktoré by nám predtým pri Priuse nikdy nenapadlo.

Predné kľučky dverí sú klasické, zadné hore v ráme dverí a na mikrospínač. Vedľa neho je skryté tlačidlové ovládanie, keby elektronika zlyhala.

Niečo z predošlých modelov ostalo zachované, ale auto je teraz nižšie, širšie a s dlhším rázvorom. Pôsobí vyslovene príťažlivo, hlavne v žltej horčicovej metalíze.

Aj keď zvonku už má elegantné a uhladené línie, po sadnutí za volant je to opäť zvláštne futuristický Prius. Atypicky riešený je samotný kokpit s ďaleko umiestnenou obrazovkou, na ktorú sa vodič pozerá ponad veniec volantu, na ktorom je množstvo tlačidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Prius toto riešenie prevzal z elektrického crossoveru bZ4x. Kým v ňom sme si pre vysokú podlahu nenašli ideálny posed, Prius nám padol hneď ako uliaty. Nízka strecha spôsobila, že aj vystupovanie pripomína športové auto a starším osobám nebude vyhovovať.

Do určitej miery sa to týka aj sedenia vzadu, kde si treba dať pozor na hlavu, pretože strecha sa rýchlo zvažuje. S tým súvisí aj priestor nad hlavou. Dal by sa zhrnúť tak, že kto má do 180 centimetrov, usadí sa pohodlne aj s vystretým chrbtom, vyššie osoby sa už musia trochu skrčiť.

Toyota v tomto smere trochu obetovala praktickú stránku predošlých modelov Prius, ktoré sa často vo veľkých mestách používali ako taxíky. Posádka vzadu sa navyše musí stále zaobísť bez výduchov klimatizácie, najvyššia výbava však ponúka vyhrievané sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Kufor vyzerá rozhodne väčší, než v skutočnosti je. Tým, že je na výšku plytký, ponúka len 284 litrov, pod podlahu sa ako tak zmestia aspoň nabíjacie káble.

Súvisiaci článok Toyota RAV4 Plug-in Hybrid v sebe skrýva tri autá v jednom (test) Čítajte 

Jedine s dobrým plug-in hybridom

Dvakrát sme od okoloidúcich počas testu dostali otázku, či ide o elektromobil. Odpoveď je: áno aj.

Nový Prius sa do Európy dováža len ako plug-in hybrid a treba povedať, že veľmi dobre fungujúci plug-in hybrid.

O pohon sa stará dvojlitrový atmosférický štvorvalec s výkonom 122 kW (152 koní), ale aj elektromotor, ktorý má 120 kW (163 koní). Ich spoločný systémový výkon je veľmi slušných 164 kW (223 koní). Európanom musí stačiť pohon predných kolies, v zámorí je nový Prius aj ako štvorkolka.

Nad zadnou nápravou je 13,6 kWh lítium-iónová batéria, ktorá má zabezpečiť kombinovaný dojazd na jedno nabitie 86 kilometrov, v našom teste vystačila na 71 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediné väčšie mínus celého systému je v slabej palubnej nabíjačke s výkonom len 3,3 kW. Najmä, keď nové plug-iny koncernu Volkswagen vedia ponúknuť aj rýchle 50 kW DC nabíjanie.

Kto chce s Priusom jazdiť čo najviac na elektrinu, musí počítať s pomalým nabíjaním doma alebo v práci, na verejných nabíjačkách by strávil večnosť. Doma sme z klasickej 230V zásuvky auto nabili za 5 hodín a 20 minút.

Prehľad o spotrebách aj nabíjaní by mohol byť vo vozidlách Toyota podrobnejší, výrobca sa zrejme spolieha na používanie aplikácie v smartfóne.

Najväčšou prednosťou plug-in hybridov v Toyote je, že vedia efektívne a s nízkou spotrebou jazdiť aj v hybridnom režime alebo s vybitou trakčnou batériou. Síce to znie ako samozrejmá požiadavka, s jej naplnením sme sa stretli len pri Toyote a Honde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Oplatí sa rozmýšľať nad hybridným Superbom? (test) Čítajte 

Spotrebou nesklame, ani keď sa vybije

Jazdiť s nabitou batériou čisto elektricky po meste nie je s Priusom problém. Treba však dodať, že prudká akcelerácia preberie aj spaľovací motor, no pri ustálenej rýchlosti, hoci aj diaľničnej 130-ke, vie ísť auto aj čisto na elektrinu.

Pre meranie spotreby sme si schválne zvolili hybridný režim, kedy systém nemíňa energiu z batérie, respektíve vie ju udržať v aktuálne nabitom stave. Nechýba ani možnosť nabiť si batériu úplne pomocou spaľovacieho motora, čo nám však vždy prišlo ako dosť absurdné riešenie, ktoré je na úkor vysokej spotreby a aj emisií.

Späť však k hybridnému režimu, v ktorom Prius po meste aj napriek teplotám okolo päť stupňov jazdil za 4,2 litra. Okresky zvládal za päť litrov, kde najväčšia spotreba bola pri akcelerácii za obcami, v nich auto išlo na elektrinu, ktorú si systém narekuperoval pri brzdení pred obcou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K dispozícii sú mimochodom tri stupne rekuperácie, ani pri najsilnejšom auto nezastane úplne, teda nedá sa jazdiť s jedným pedálom.

Podľa očakávaní bola najvyššia spotreba pri diaľničnej 130-ke, kde však stále nebol problém jazdiť za 6,4 litra. V priemere si teda Prius vypýtal 5,2 litra a opäť pripomíname, že vôbec nemusíte mať nabitú trakčnú batériu.

Lenže vy ju v prípade tohto auta jednoducho chcete mať nabitú, pretože motiváciou je tichá a komfortná jazda na elektrinu. S Priusom nás jednoducho bavilo jazdiť.

S asistentmi to netreba preháňať

Množstvom jazdných asistentov Prius pripomína modely od prémiového Lexusu, čo síce dodáva pocit bezpečia, ale vie byť aj otravné. Napríklad sa nám páčilo adaptívne automatické pribrzďovanie, keď sa blížite k prekážke alebo zákrute. Ale sledovanie premávky z bočných strán vie iritovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad sa nám stávalo keď sme boli prvým autom vpredu na križovatke, že auto akusticky upozornilo na každého chodca, ktorý šiel okolo cez priechod. A to aj keď auto stálo a vodič mal zošliapnutú brzdu.

Najotravnejšie je, ako pri všetkých nových modeloch na trhu, akustické hlásenie prekročenej rýchlosti. Vypína sa v menu digitálneho kokpitu pred vodičom, musíte sa k nemu preklikať cez celý zoznam jazdných asistentov a pri každej jazde odznova. Akustická výzva pre kontrolu zadných sedadiel je tiež neúprosná a to aj v prípadoch, že vzadu nenecháte absolútne nič.

Súvisiaci článok Je plug-in hybrid podvod? Za koľko jazdí, keď sa vybije? (test) Čítajte 

Zatúžite po nej aj napriek cene

Toyote sa pekne podarilo odhlučniť spaľovací motor, takže aj keď sa hlási k slovu kvôli planétovej e-CVT prevodovke, nie je to už nič otravné.

Pripomeňme športový posed, ktorý spoločne s navýšeným výkonom plug-in hybridu a presným riadením robí z Priusu až zábavné vozenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok je tiež veľmi dobre naladený a hoci sme mali auto s veľkými 19-palcovými kolesami, jazda bola stále komfortná, aj zásluhou viacprvkovej zadnej nápravy. Pozor však na poškodenie pneumatík. Majú dosť neštandardný rozmer 195/50, dodanie novej gumy tak môže trvať dlhšie.

Toyota Prius trochu zmenila poslanie. Už nie je len o motivácii jazdiť ekologicky, ale aj čo najviac elektricky.

Nie každý si však dnes už pri dostatočnom finančnom obnose trúfa prejsť rovno na čistý elektromobil, a tak sa Prius javí ako rozumný spôsob elektrifikácie, pri ktorom budete jazdiť ekologicky, aj keď sa batéria vybije.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelToyota Prius
VerziaExecutive, 2,0 Plug-in Hybrid
Cena modelu od / verzia od44 990 / 52 290
Motor

atmosférický benzínový štvorvalec, 1987 cm3
+ 120 kW elektromotor

Výkon motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)122 (152) / 6000
Krút. moment motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)190 / 4400 – 5200
Systémový výkon kW (k)164 (223)
Typ prevodovky / počet stupňove-CVT / bezstupňová
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)6,8
Spotreba – výrobca (WLTP) / test (l/100 km)0,5 – 0,7 / 0,3 – 7 / hybrid ø 5,2
Objem palivovej nádrže (l)55
Prevádzková hmotnosť (kg)1 570
Rozmer pneumatík195/50 R19
Objem batožinového priestoru (l)284
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2750; 4599; 1782; 1430

Elektromobily

Súvisiace témy: Kompaktné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 10 497
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 437
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 900
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 513
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 542
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 539
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 314
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 192
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  3. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  4. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  5. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  6. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  7. Martin Pollák: Hra o záchranu
  8. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 637
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 790
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 580
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 448
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 932
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 463
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 844
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 790
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu