Prvý a doposiaľ jediný elektrický model automobilky Dacia sa v Európe predstavil už v roku 2020. Malý Spring pôvodne vychádzal z modelu Renault Kwid, určeného pre trhy v Latinskej Amerike a Ázii. Jeho elektrifikovaná odvodenina cielila na rozšírenie ponuky modelov Dacie a ponúkla cenovo najdostupnejší elektromobil do mestských podmienok.
Automobilka teraz predstavila novú generáciu Springu, ktorá síce stojí na rovnakej platforme, no jej zovňajšok aj interiér prešli značnou premenou.
Dacia Spring bola najskôr tri roky dostupná výhradne s elektromotorom dosahujúcim výkon 33 kW (45 koní).
Keď v roku 2022 prišiel facelift, ktorý priniesol nové logo automobilky, do ponuky pribudol silnejší elektromotor s výkonom 48 kW (65 koní). Výkonnejšia verzia sa však spájala výhradne s najvyššou výbavou Extreme.
Okrem nej sa Dacia rozhodla ponúknuť úžitkovú verziu Cargo určenú pre kuriérske spoločnosti a ekologicky naladených podnikateľov.

Aj napriek tomu, že je nový Spring postavený na platforme totožnej s jeho predchodcom, zvonku sú zmeny viditeľné na prvý pohľad. Auto dostalo úplne nový dizajn prednej masky a nárazníka, čo bolo snahou o dizajnové zjednotenie s novým Dusterom.
Premena sa uskutočnila aj v zadnej časti, kde pribudol nový nárazník a panel s logom spájajúci koncové svetlá.
Rozmery Dacia Spring 2024
- Rázvor: 2423 mm
- Dĺžka: 3701 mm
- Šírka: 1583 mm
- Výška: 1519 mm
- Kufor: 308 litrov
Výbava Extreme láka na zaujímavú grafiku plastov na nárazníkoch, ktoré pripomínajú mapu ulíc veľkomesta. Zmenami prešli aj bočné lišty a výrobca uvádza, že nezmenený zostal len skelet vozidla.
Milovníci elektromobilov budú môcť konečne oceniť aj tzv. „frunk“,
35-litrový úložný priestor pod prednou kapotou, ktorý zabezpečuje umelohmotná vložka. Zadný batožinový priestor má objem 308 litrov a oproti predchodcovi narástol o šesť percent. Po sklopení zadnej lavice sa však zväčší ešte viac, až na 1 004 litrov.
Ako už automobilka deklarovala v minulosti, Spring je elektromobilom, ktorý hmotnosťou podliezol hranicu 1 tony. Platí to aj v prípade novej generácie, pričom dokonca v najviac vybavenej verzii je hmotnosť len 984 kg.
Interiér príjemne prekvapí
Nový Spring zatiaľ predstavili v dvoch výbavách, strednej Expression a najvyššej Extreme. Veľkým prekvapením je úplne nový interiér. V strednej výbave Expression ponúka napríklad 7-palcový digitálny prístrojový panel, obmedzovač rýchlosti, tempomat, elektrické ovládanie predných okien a manuálnu klímu.
V prípade vrcholnej výbavy Extreme ponúka 10-palcový displej s novým infotainmentom. Do výbavy pribudol aj výškovo nastaviteľný volant a štandardný posilňovač riadenia. Verzia Extreme sa okrem iného pýši dizajnovými doplnkami exteriéru a obúva 15-palcové zliatinové disky čiernej farby.
Automobilka sa v snahe zachovať čo najnižšiu cenu auta snažila zredukovať počet komponentov, ako napríklad plastového obloženia vo vnútri piatych dverí alebo strešných líšt. Ich absencia podľa výrobcu zníži hmotnosť a zlepší aerodynamiku vrátane dojazdu.
Spring ale nebol ochudobnený o pestrú ponuku šiestich farieb vrátane novej béžovej Safari a tehlovo červenej na modeli Extreme.

Zaujímavým prvkom v interiéri je systém príslušenstva YouClip. Spočíva v troch záchytných bodoch v kabíne (jeden na palubnej doske, dva na stredovej konzole), na ktoré je možné pripevniť držiak na telefón s indukčnou nabíjačkou alebo zariadenie „3 v 1“, ktoré kombinuje držiak na nápoje, háčik na tašku a baterku. Príslušenstvo bude dodatočne k dispozícii v predajnej sieti Dacia.
Technika bez výrazných noviniek
Po technickej stránke sa elektrická Dacia nedočkala výrazných zmien. Štandardný elektromotor ponúka výkon 33 kW a zrýchlenie z nuly na 100 km/h pod 20 sekúnd.
Vyššie stupne výbavy disponujú silnejším motorom s výkonom 48 kW a zrýchlením z 0 na 100 km/h pod 14 sekúnd. Oba motory sú spojené s jednostupňovou prevodovkou. Kapacita batérie zostala na hodnote 26,8 kWh, vďaka ktorej by mal Spring zdolať minimálne 220 km WLTP.
Maximálny podporovaný nabíjací výkon je 30 kW (DC), pričom nabitie z 20 na 80 percent trvá 45 minút. Táto výkonnejšia nabíjačka však bude dostupná len dodatočne. Štandardná palubná nabíjačka má výkon sedem kilowattov a pomocou wallboxu umožňuje nabitie z 20 na maximum za štyri hodiny.
Jedinou výraznejšou novinkou v technike nového Springu sú obojsmerné nabíjanie a rekuperácia, ktoré majú za cieľ zvýšiť efektivitu vozidla.
V prípade obojsmerného nabíjania je k dispozícii špeciálny adaptér, ktorý sa zapája do nabíjacieho konektora pod mriežkou v prednej maske a poskytuje energiu štandardnej zásuvky 220 V/16 A.
Aj keď slovenské ceny zatiaľ nie sú známe, Dacia tvrdí, že si nový Spring zachová status najdostupnejšieho elektromobilu v Európe. V roku 2021 sa začínala jeho lacnejšia verzia s klimatizáciou, centrálnym zamykaním, LED svietením a DAB rádiom s USB na sume 16 500 eur.
Prvé objednávky na nový Spring začnú prijímať na jar tohto roka a na trh má prísť začiatkom leta.