Rodinná dovolenka s autom za 300 000 korún

Leto a prázdniny znamenajú pre Daciu Logan oddychové obdobie aj napriek tisíckam kilometrov. V priebehu testu sme trikrát navštívili Chorvátsko, aby si každá zo zúčastnených redakcií dlhodobého testu vyskúšala Logan v úlohe rodinného vozidla na dovolenke

Leto a prázdniny znamenajú pre Daciu Logan oddychové obdobie aj napriek tomu, že na jeho tachometri pribúdajú ďalšie tisícky kilometrov. Náročnú prevádzku v uliciach hlavného mesta a neustále zastavovanie v kolónach sme totiž vymenili za pohodové cestovanie na dovolenku k Jadranskému moru.

V priebehu testu sme trikrát navštívili Chorvátsko, aby si každá zo zúčastnených redakcií dlhodobého testu (SME, Autožurnál, Rádio Expres) vyskúšala Logan v úlohe rodinného vozidla na dovolenke. Rodinní príslušníci tak museli zabudnúť na lietadlo prípadne klimatizované auto, lebo na dovolenku sa išlo lacným rodinným sedanom za tristotisíc korún. Jedine skúsenosti z praxe nám pomôžu zodpovedať na otázky čitateľov, ktorých zaujíma, či Logan poskytne dostatočný komfort a spoľahlivosť pre rodinnú dovolenku za hranicami Slovenska. Na ceste do najobľúbenejšej prímorskej krajiny Slovákov nás zaujímal objem batožinového priestoru, ďalšie možné odkladacie priestory, komfort na diaľniciach, hlučnosť, kvalita sedadiel, odolnosť interiéru proti prehrievaniu, účinnosť ventilácie, stabilita pri bočnom vetre, spotreba, dynamika plne naloženého auta a hlavne umiestnenie troch detských autosedačiek. Odviezť totiž vzadu tri deti v autosedačkách býva veľký problém. Nedôvera k značke Dacia nás v priebehu dlhodobého testu definitívne opúšťa, ale pevné rozhodnutie ísť s Loganom a tromi malými deťmi na dlhú cestu sme nadobudli až po zhliadnutí výroby Dacie v Pitešti.

Najčastejšie obavy motoristov v súvislosti so značkou Dacia sa týkajú komfortu jazdy, spotreby a spoľahlivosti na dlhých cestách. Aby sme vedeli odpovedať na otázky a tiež najazdili dostatočný počet kilometrov, Dacia Logan bola od apríla už trikrát pri mori. Zatiaľ bez problémov, ale žiaľ bez klimatizácie a s vyšším hlukom motora na diaľnici

 

Detské autosedačky
Používanie detských autosedačiek na území Slovenska zatiaľ zákon neprikazuje a osud pripravovanej novely je neistý. V Maďarsku alebo Rakúsku by však deti mali sedieť v autosedačkách a príslušných zádržných systémoch. Dacia Logan nám vďaka veľkým vonkajším i vnútorným rozmerom umožnila umiestniť tri detské zádržné systémy vedľa seba. Napriek šírke priestoru na zadných sedadlách porovnateľnej s Citroenom C5 sme museli jednu autosedačku vymeniť za tzv. podsedák určený pre staršie deti s hmotnosťou pätnásť a viac kilogramov. V Dacii je možné použiť iba také autosedačky, ktoré sa uchytávajú klasickým trojbodovým bezpečnostným pásom. Iné typy detských autosedačiek využívajúce kotevné body, napríklad Isofix, sa v Dacii použiť nedajú. Nevýrazné tvarovanie zadných sedadiel nám môže byť pri umiestnení autosedačiek iba nápomocné, nehovoriac o dostatočnej dĺžke bezpečnostných pásov. Pri testovaní vozidiel obyčajne skúšame aj možnosti upevnenia detskej autosedačky a nie všetky osobné vozidlá majú dostatočne dlhé pásy na to, aby obopli sedačku pre dojčatá, tzv. vajíčko.

 

Vnútorná šírka Dacie Logan vzadu dosahuje hodnoty typické pre limuzíny a autá strednej triedy. Daňou za túto hodnotu je veľmi jednoduché čalúnenie dverí a trochu nepraktické madlo na ich zatváranie. Pri troch autosedačkách sme mohli využiť priestor v oblasti nôh na prevoz batožiny, ktorá sa nevmestila do kufra.

Hlučnosť na diaľnici
Nové diaľnice na území Chorvátska priniesli turistom rýchlejšie a hlavne pohodlnejšie cestovanie za oddychom. Nový povrch diaľnic je zároveň vhodným miestom na odskúšanie komfortu a vonkajšej hlučnosti pri ustálenej rýchlosti, pretože hladký asfalt a nové pneumatiky vytvárajú minimálny hluk. Tak sme mohli pozorovať ostatné vplyvy na hlučnosť ako aerodynamiku a motor. Aerodynamika Loganu je v poriadku a celkom znesiteľný je hluk aj pri pootvorených predných oknách. Ušiam posádky však prekážalo už neraz spomínané brumenie motora pri 3500-4000 ot./min. zodpovedajúce rýchlosti 125-140 km/h. Mimo tohto intervalu otáčok ide Dacia o poznanie tichšie, a tak sme na našej dovolenkovej ceste udržiavali tempo okolo 120 km/h. Dopoludnia, keď začalo slnko silnejšie hriať a v interiéri stúpala teplota, prišiel rad na zrýchlený presun k moru a to rýchlosťami okolo 140 km/h. Kto obľubuje takúto jazdu, musí rátať s tým, že Logan si vypýta 7,9 l/100 km.

Spotreba naďalej klesá
Spotrebe i technickému stavu auta vo všeobecnosti prospievajú dlhé cesty mimo mesta a po kvalitnom povrchu. V prípade testovaného Loganu to cítiť najmä na spotrebe, ktorá aj vďaka spôsobu používania auta klesá. Dovolenkové výlety k moru znížili celkovú spotrebu zo 7,26 l/100 km na 7,05 l/100 km. Príjemne nás prekvapilo čiastkové vyhodnotenie spotreby na trase Bratislava - Zadar - Vir - Bratislava. Plne naložený Logan s päťčlennou rodinou na palube spotreboval v priemere 6,5 l/100 km. V spotrebe je zahrnuté jazdenie v dovolenkovej destinácii, kde pri tropických teplotách krátkodobo stúpla na 7,2 l/100 km.  Cestou späť apetít Loganu mierne klesol vplyvom nižšej priemernej rýchlosti a tiež nižšej celkovej hmotnosti. Dlhodobý test nám totiž veľmi presne ukázal, aké množstvo potravín vrátane nápojov spotrebuje päťčlenná rodina na desaťdňovej dovolenke.Kým smerom k moru bol vyplnený každý voľný priestor auta, po dovolenke vošlo všetko (aj kočík) do batožinového priestoru. Tak bolo auto ľahšie asi o 70 kg. Výsledok 6,5 l/100 km je veľmi slušný a potešil nás najmä vo vzťahu k iným "sprievodným" vozidlám dovolenkovej kolóny. Zaujímalo nás najmä porovnanie spotreby so Škodou Felicia Combi 1,3 MPI, ktorá spotrebovala 7,1  l/100 km. Hoci je Felicia Combi vo využití batožinového priestoru o niečo veľkorysejšia ako Logan, v priestore pre cestujúcich a komforte obsluhy výrazne zaostáva. Priemerná spotreba Dacie Logan sa vo vzťahu k výkonu a veľkosti javí ako jej silná zbraň.

V kopcoch stráca dych
Neraz sme písali o tom, že skúšaný motor 1,4 plne postačuje cieľovej skupine a poslaniu Loganu. Doposiaľ sme však jazdili s dvoj-, prípadne trojčlennou posádkou a prázdnym batožinovým priestorom. Možno preto sa nám zdal ťah motora v kopcovitom teréne až prekvapujúco dobrý. Zmena však nastala po plnom zaťažení a v kopcoch, ktoré delia vnútrozemie Chorvátska od prímorskej časti. Na nekonečných rovinách Maďarska si Logan bez problémov, ale s podradením poradil s kolónami kamiónov. Citeľný bol najmä vyšší výkon a lepšia dynamika v porovnaní s rovnako zaťaženou Feliciou Combi. Nové chorvátske diaľnice však za tunelom Malá Kapela začínajú prudko stúpať i klesať. V tiahlych stúpaniach zaťažený Logan pozvoľne strácal rýchlosť a pre udržanie zvoleného tempa bolo potrebné podradenie. Na občasných cestách do vzdialených miest sa dá nižší výkon akceptovať. Na pracovné použitie a časté dlhé cesty bude vhodnejší motor 1,6 l.

Náplne sú zatiaľ v poriadku
Osvedčený motor Renault, ktorý sa montoval do modelu Clio a teraz poháňa Daciu Logan, už vyrástol z detských chýb a zatiaľ sa správa tak, ako od neho očakávame. V priebehu 20 000 km nebolo treba dolievať olej ani chladiacu kvapalinu a to ani po dlhých cestách. Počas dlhodobého testu bol Logan už trikrát pri mori, z toho raz až pri hraniciach Čiernej Hory s Albánskom. Jediné, čo nám na motore trochu prekáža, je mierne brumenie od 3500 ot./min. do 4000 ot./min. Motor s typovým označením K7J 710 má dvojventilovú techniku, hlavu valcov z ľahkej zliatiny a viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Na prevádzku potrebuje 4 l oleja a 6,5 l chladiacej kvapaliny. Teplota motora, respektíve chladiacej zmesi sa v priebehu testu nemenila a dokonca ani pri rýchlom stúpaní (v horúčave) zo Zadaru k vysoko položenému tunelu Sveti Rok. Chladiacu sústavu Loganu plánujeme v lete ešte preveriť výstupom s plne naloženým autom do nadmorskej výšky 1942 metrov nad morom.

Prehrievanie interiéru
O vetranie sivého a na slnku prehriateho interiéru sa v prípade testovacieho vozidla stará iba ventilačná sústava bez klimatizácie. Vnútro ventilačnej sústavy je však vedené tak, že ešte dlho po zapnutí ventilátora ide z výduchov horúci vzduch. Až keď vychladne prístrojový panel, ventilácia začne ako-tak účinkovať. Výhodnejšie sa zdá byť vetranie pomocou predných okien. Vďaka slušnej aerodynamike karosérie sú turbulencie i hluk na prijateľnej úrovni aj pre pasažierov na zadných sedadlách. Citeľne však chýba peľový filter ventilačnej sústavy.

Jazdné vlastnosti verzus zaťaženie
Kým plné obsadenie a naloženie auta sa citeľnejšie prejavilo na zrýchlení a dynamike motora, na jazdné vlastnosti to vplyv nemá. Logan spoľahlivo brzdil a zatáčal aj s dovolenkovým nákladom. Konštruktéri dimenzovali podvozok i pruženie na poriadnu záťaž, čo nás potešilo najmä v tiahlych zákrutách. Príjemne nás prekvapila stabilita auta pri bočnom vetre tesne po prejdení tunelu Sveti Rok. Elektronické diaľničné značenie síce upozorňovalo na silný bočný vietor, ale Logan bočný vietor ignoroval.

Porovnanie priestoru na zadných sedadlách v Dacii Logan s vybranými vozidlami

A B C D E
Dacia Logan 141 142 94 182
Citroen C4 142 137 93 183
Opel Astra 141 137 97 181
Škoda Octavia 142 137 94 176
Ford Focus 148 138 96 179

A - Vozidlo
B
- Šírka v oblasti lakťov (cm)
C - Šírka v oblasti ramien (cm)
D - výška nad zadným sedadlom (cm)
E - miera komfortu - vzdialenosť od pedálov po zadné operadlo (bez predného operadla) (cm)

Logan na dovolenke - hodnotenie: 

 + stabilita naloženého auta
 + spotreba
 + batožinový priestor
 + dostatok miesta pre tri autosedačky
 + primerane komfortné sedadlá

 - na diaľnici hlučný motor
 - úzky vstupný otvor do kufra
 - slabší účinok ventilácie
 - chýba peľový mikrofilter

Chorvátsky ostrov Vir pripomína veľké stavenisko, pretože takmer na každom kroku pribúdajú nové apartmány. Väčšine ulíc preto chýba asfaltový povrch. Dacii Logan so zvýšenou svetlosťou podvozka to neprekáža.

 

Zbaliť päťčlennú rodinu na dovolenku v apartmáne znamená brať so sebou takmer všetko. Logan sa v špeciálnom dovolenkovom teste osvedčil. Našej autochladničke však chýbala zásuvka v batožinovom priestore. Všetky veci na snímke sa vošli do kufra.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  4. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  5. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  6. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  7. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  8. Slovensko spieva koledy
  9. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  10. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 56 782
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 742
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 221
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 952
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 688
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 777
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 939
  8. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 4 733
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 4 221
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 953